"Tragikus kaland az élet" - Woody Allen filmrendező, színész, zenész

Film

A Meccslabda óta szögre akasztotta a humorát. A bűnügyi történetekhez vonzódik. A nálunk most moziba kerülő filmje, a Kasszandra álma egy testvérgyilkosságról szól Ewan McGregorral és Colin Farrell-lel. A New Orleans Jazz Banddel muzsikáló maestro európai koncertkörútján Párizs és Brüsszel közé Budapestet is beiktatta, december 27-én a Budapest Sportarénában lép fel. A hetvenegy éves művésszel Velencében beszélgettünk.

A Meccslabda óta szögre akasztotta a humorát. A bűnügyi történetekhez vonzódik. A nálunk most moziba kerülő filmje, a Kasszandra álma egy testvérgyilkosságról szól Ewan McGregorral és Colin Farrell-lel. A New Orleans Jazz Banddel muzsikáló maestro európai koncertkörútján Párizs és Brüsszel közé Budapestet is beiktatta, december 27-én a Budapest Sportarénában lép fel. A hetvenegy éves művésszel Velencében beszélgettünk.

*

Magyar Narancs: Az utóbbi években - egy cannes-i kitérő kivételével - mindig a velencei filmfesztivált választja soros filmje világpremierjének. Honnan ez a vonzalom?

Woody Allen: Amúgy is városfüggő vagyok, képtelen volnék vidéken élni. Vagy ötven éve is van annak, amikor egy fárasztó repülőút után gondolába szálltam. Soha nem hittem volna magamról, hogy víziszonyomat leküzdve képes leszek erre a kalandra. Irracionális élményben volt részem, amint a gondola szelte a tenger vizét, nem győztem betelni a cölöpökre vert paloták látványával. Később forgattam, sőt koncerteztem Velencében, jártam itt nászutasként, házat is vettem. Párizs és London mellett Velence a kedvencem.

MN: Cserbenhagyta imádott New Yorkját?

WA: Európai érzelmű amerikai vagyok. New York pedig New York. Ragozhatatlan, felülmúlhatatlan. A világ kicsiben. Oly sok filmet csináltam már ott. Sokévi európai kalandozás után tervezem, hogy hamarosan megint ott forgatok. Érdekes kihívás, kimondottan ösztönző atmoszférát változtatni. Most éppen Barcelona a nagy szerelem. Egy romantikus drámát, érzelmes love storyt készítettem a katalán fővárosban Penélope Cruzzal, Javier Bardemmel és Scarlett Johanssonnal. Még nincs végleges címe.

MN: Mi vonzotta vissza Londonba a Kaszszandra álmával?

WA: Nagyon hasonlít New Yorkra, nagyságát, atmoszféráját, kozmopolitaságát illetően. Rabul ejtően sokszínű. És nem utolsósorban ideális körülményeket biztosít a forgatásra - a szürke égbolttal, széllel, alacsony hőmérséklettel. London ködös melankóliája tökéletesen megfelel a temperamentumomnak.

MN: Tragikus helyzetet, hozzá tragikus megoldást választ a Kasszandra álmában. Ez tükrözi a jelenlegi lelkiállapotát?

WA: Bárhogy is ragozzuk, tragikus kaland az élet. Megszületünk, vágyakat dédelgetünk, megpróbáljuk megvalósítani őket, elbukunk, feltápászkodunk. Lehet különböző a sorsunk, de a végeredmény ugyanaz. Meghalunk. Mi végre az egész? Mi az élet értelme? Még nem találkoztam emberrel, aki elfogadható választ tudott volna adni.

MN: Ettől még nem mindenki válik gyilkossá...

WA: Ténylegesen nem, de ezernyi módja van annak, hogy öljük egymást szavakkal, tettekkel. Valahol mindenkiben lakik egy ördög, amelyik sokszor a halálba kívánja a szomszédját, a férjét, a feleségét, a kollégáját. Rengeteg műfajban zajlik az élet. Sokszor a tisztesnek vélt emberekről derülnek ki eszement mocskosságok. Sokakat a pénztelenség, az elkeseredés vagy éppen a féktelen meggazdagodás vágya hajt szélsőséges helyzetekbe. Persze a szofisztikált gyilkosok a legveszedelmesebbek. Látszatra feddhetetlen magánéletű családapák, netán politikusok vagy üzletemberek. Félreértés ne essék, senkit sem akarok olyasmivel vádolni, ami nincs meg benne, de szerintem a lelke mélyén mindenkiben lappanganak gyilkos ösztönök.

MN: Filmje kapcsán egyetért a Káin és Ábel hasonlattal?

WA: Igen is, meg nem is. Amikor nekilátok egy forgatókönyvnek, egy vezérfonalból indulok ki, amire az egészet építeni akarom. A Kasszandra álma esetében a bűn fogalma és a bűnhődés tematikája foglalkoztatott sokkal inkább dosztojevszkiji, mint biblikus értelemben. Így született meg a testvérpár története, akik egy tragikus esemény csapdájába esnek. A megbízatásuk gyilkosságra szól, amit végre is hajtanak, de más és más lelkülettel élik meg. A lelkileg gyengébbnek vesznie kell.

MN: Mégsem lehet véletlen, hogy már a harmadik filmjében a gyilkosság foglalkoztatja.

WA: Minden jó történet alapjának az erőssége a gyilkosság éppúgy, mint az öngyilkosság. Mindig fokozott érdeklődés kísérte a vérről szóló történeteket. Gondoljon csak az antik görögökre vagy Shakespeare-re. Mind a filmekben, mind a drámairodalomban előszeretettel alkalmazzák a bűn tematikáját. Engem már a kezdeti írásaimban, színpadi show-műsoraimban elevenen érdekelt főként a bűntudat kérdése, anélkül, hogy bármiféle morális következtetést akarnék levonni belőle. Annyit azonban elárulhatok, hogy hasonló helyzetben bizony fojtogatna a bűntudat, képtelen volnék együtt élni vele.

MN: Manapság egészen más arcát mutatja, mint amilyennek megismertük és megszerettük. Hosszú éveken át a slemil figuráját hozta, az élet abszurditását az irónia, a fekete humor nyelvén feloldó komikust. Mindez a múlté?

WA: Ma már senki nem hiszi el rólam, hogy eredetileg tragikus történeteket akartam előadni, rendezőként pedig Tennessee Williams, Arthur Miller, Csehov drámáit színre vinni. Szerencsétlenségemre vagy inkább szerencsémre, ki tudja, a vígjátékaimmal arattam sikereket. És ha bármilyen komoly dologgal álltam elő, a közönség és a szakma rögtön felkiáltott: "Könyörgöm, csak ezt ne!"

MN: Szóval inkább tragikus, mintsem komikus a viszonya az élet dolgaihoz.

WA: Fiatalon még olyan ambíciókkal indultam, hogy Hamlet típusú drámákat írok, de valahol mégse tudtam kibújni a bőrömből, és az élet komikus oldalát "lovagoltam meg". Manapság, hogy már sokkal idősebb vagyok, több tragédiát látok az életben, mint komédiát. Mondhatni, pesszimista vagyok, az emberiség állapotát tragikusnak látom. Persze akadnak olykor oázisok is. Ennyi év alatt volt alkalmam tapasztalni, hogy az úgynevezett boldogság csak átmeneti állapot. Nem szabad komolyan venni. Az életben több a zavar, a probléma, a káosz. A létezése leghoszszabb idejében az ember nem boldog.

MN: Filmes hatások kérdésében gyakran hivatkozik Bergmanra, Antonionira, Fellinire. Tőlük tanult a legtöbbet?

WA: Áttételesen. Az én mozim valahonnan még Groucho Marxtól, Buster Keatontól eredeztethető, ám éppúgy meghatározó hatással volt rám Bob Hope. Mindent összevetve rémesen szerencsés fickónak tartom magam. Soha nem kényszerültem arra, hogy bedaráljon a stúdiórendszer. Függőség helyett nagyfokú szabadságot élvezhettem mindig. A hatásokra visszatérve, rám sokan hatottak, míg én szinte senkire. Scorsesének, Coppolának, Spielbergnek, Altmannak követői vannak a fiatal filmesek körében. Nekem én vagyok az utolsó követőm.

MN: Fájlalja?

WA: Épp ellenkezőleg. Nem terhel az utódok felelőssége. Csak magamért kell felelősséget vállalnom.

MN: A színészei azt mondják magáról, hogy a tökéletes harmónia, egyetértés és szeretet légkörét teremti meg a forgatásokon. Manapság a legnagyobb hollywoodi sztárok állnak sorban, hogy szerepelhessenek a filmjeiben. Ez, gondolom, jó érzéssel tölti el.

WA: Kevés erényeim egyike, hogy valóban szeretek baráti, szeretetteljes légkörben dolgozni. Alaptermészetemnél fogva gyáva, szórakozott, szétszórt ember vagyok, kevés realitásérzékkel, aki igényli a megerősítést a kollégái részéről. Csapatmunka lévén a filmezésben maximálisan szeretem rábízni magam a színészekre, az operatőrre, a tervezőkre, a munkatársaimra.

MN: A harmadik filmjében szerepelteti Hollywood új üdvöskéjét. Múzsája Scarlett Johansson, mint valaha Diane Keaton?

WA: Soha senkit nem tekintettem a múzsámnak. Scarlett egyszerűen született őstehetség. Mérhetetlenül szexi, emellett fantasztikus színésznő. Remek humora van. Nem olyan rendezőfüggő, mint például Diane, aki mellett mindig ott kellett állnom, hogy létrejöjjön a megfelelő alkímia.

MN: A belső ritmusát követi azzal, hogy évente egy filmet készít?

WA: Még mielőtt azzal vádolnának, hogy a szokások rabja vagyok, tanúsítom: távol áll tőlem a munkafüggőség. Érdekelnek a múzeumok, a könyvek, leköt a családom, a gyerekeim, a zenélés. Két okból készítek filmeket. Egyrészt, mert érdekes munka, igazi szórakozás, nem kell beleizzadnom, sok szabadidőt ad. Másrészt csodálatos nőkkel, sármos pasikkal találkoztat, és elrugaszkodtat a valóságtól.

MN: Milyen sikereket célzott meg hajdan az a brooklyni kisfiú, aki színpadi szkeccsekkel kezdte a pályafutását?

WA: Minimum medencés villát Kaliforniában, Marlon Brando szomszédságát, stúdiófőnökök barátságát, a felismerés örömét, ami a hírességeknek szól. Fiatalon még bedőltem a hírnévnek. Ma már tudom, hogy nincs az a szakmai siker, ami megvédené az embert az érzelmi csalódásoktól, szenvedésektől. Bárhol vagy, magaddal cipeled a múltadat, a problémáidat, a szorongásaidat. Senki nem menthet meg a rossz gondolataidtól, gyengeségeidtől. Azzal együtt mondom mindezt, hogy összességében jól vagyok. Az egészségi állapotom megfelelő, a családi életem rendezett, sok szerencsében volt részem. Mindig a jó időben voltam a jó helyen. Olyan hivatásom van, amely lehetővé teszi, hogy korrigáljam a hibáimat, és kifejezzem a képességeimet. Az egyedüli dolog, ami elválaszt a nagyságtól, én magam vagyok. Hiányzik belőlem a zsenialitás, ami bizonyos művészeket jellemez. Hogy csak a kedvenceimet említsem: Ingmar Bergmant, Federico Fellinit, Paul Cézanne-t, Beethovent, George Gershwint, Charlie Parkert, Cole Portert.

MN: Ha már a zenénél tartunk, a hírek szerint minden koncertje végén elsüti kedvenc mondását: "A közönség eldöntheti, hogy mi a fájdalmasabb: a klarinétszólóim vagy a filmjeim." Mit jelent önnek a zene?

WA: Zenészként szeretnék újraszületni. És persze hozzá Adonisz-külsővel, egy Superman izmaival. Mégse lennék oly szerény, mint amilyennek látszom? Nem tagadom, mai formámban középszerű zenész vagyok. Ha nem csináltam volna filmeket, senki nem jönne el a koncertjeimre, leszámítva néhány lelkes barátot. Mindig döbbenettel tölt el, amikor telt házat látok. Ha sikerül is megszólaltatnom néhány jó hangot, azt a tudattalan számlájára írom. Mit nem adnék, ha egy Charlie Parker zsenialitásával rendelkeznék!

(Lásd még: London megöl engem - Woody Allen: Kasszandra álma)

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egzaltált Dürer

A monumentális kiállítás középpontjában egyetlen mű, egy 1506-os dátummal jelölt, Selmecbányáról származó gótikus szárnyas oltár áll, amelynek az egyik táblaképével (helyesebben reprodukciójával) mindenki találkozott már. A kollektív emlékezetünkbe beégett a Vizitáció (Mária találkozása Erzsébettel), ám ez nem mondható el a nyolcból megmaradt hét táblaképről – amelyek most először láthatók együtt.

0–24

A hétköznapi és ünnepnapi fasizmus letagadásának megvannak a magyarban is a kulcsmondatai, közbeszédbéli szállóigéi. Kivétel nélkül önleleplező mondatok, melyek igen gyakran egyeznek is a közlő szándékaival.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

Szivárgás

Tavaly szeptemberben a kuruc.info közzétett egy olyan párbeszédet tartalmazó hangfelvételt, amelyen többek között ez hallható: „Nekem a Viktor azt mondta, hogy azért jöjjek be, hogy beszéljük meg, hogy ki fenyegetett meg.”

Szép, új, szintetikus világ

  • Váradi András

Egy jó kép többet mond, mint ezer szó. Közhelyes, de attól még igaz bon mot. Robert Capa még rá is duplázott, amikor azt mondta: el tud képzelni egy olyan képet (fotót), amely akkora hatással van az emberekre, hogy soha többé nem lesz háború.

Közös pont híján

Hosszú ideig az évszázad üzleteként hirdették a német fegyvergyártásra alapozó hazai védelmi ipari fejlesztéseket. Ám a pénz elfogyott, exporttal nem számolhatunk, ráadásul a Merz-kormány nem lesz olyan elnéző Orbán Viktor bomlasztó politikájával szemben, mint amilyen Angela Merkel volt.

„Itt írd alá, Gergő!”

A fideszes ifjúságból indulva, minisztériumokon és államtalanított állami cégeken át vezető úton került Böszörményi-Nagy Gergely, az Orbán-rendszer egyik hivatásos szabadgondolkodója a MOME-t fenntartó alapítvány élére, ahol aztán nem kívánt ismertséget szerzett.

„Végre ellazultunk”

Tizenöt éve alakult meg az Ivan & The Parazol, de fontosabb, hogy a klasszikus rock ihletettségű zenekar a minap jelentette meg hatodik nagylemezét Belle Époque címmel. Az új album mellett ambiciózus tervekről és a köz­életről is beszélgettünk Vitáris Ivánnal, az együttes énekesével és Simon Bálint dobossal.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.