Tükör nem volt, de Hamlet igen – Tom Hiddlestone színész

Film

A mindig áskálódó Loki szenvedő széplelket játszik Guillermo Del Toro új filmjében, a Bíborhegyben. Brekiről, cápákról, Hamletről és B. Cumberbatchről is beszélgettünk.

magyarnarancs.hu: Guillermo Del Toro olyan, mint egy mozgókönyvtár: akárhol jár mostanában, a 18. századi gótikus irodalom gyöngyszemeit hirdeti mint olyan veretes műveket, melyek nagyban hatottak a Bíborhegyre. Önt is ellátta kötelező olvasmánnyal?

Tom Hiddlestone: Elvégeztem a házi feladatomat, amennyiben két klasszikus kivégzése annak számít. Az egyik Ann Radcliffe műve, a The Mysteries of Udolpho volt, a másik pedig Horace Walpole-tól Az otrantói várkastély. Hát, az Udolphónál azért ismerek rövidebb klasszikusokat is. Vaskos, mint egy telefonkönyv, de azért végigrágtam magam rajta. Guillermo rengeteget merített a könyvből, a Bíborhegy úgy épül fel, mint Radcliffe regénye. A hősnője, akárcsak a filmünkben, egy apámasszony katonája, mígnem szegény egyetlen támaszát, az apját is elveszíti. De már ott ólálkodik körülötte a gaz signor Montoni – ez a gaz signor sokat adott nekem, amikor a szerepemre készültem. De Guillermo így sem hagyott békében, a klasszikusok mellett elárasztott a saját maga készítette jegyzetekkel: kaptam például egy tízoldalas kisregényt az általam játszott figura előéletéről. De ez legalább rövidebb volt, mint az Udolpho.

false

magyarnarancs.hu: A forgatás előtt nem sokkal még Shakespeare-t játszott színpadon: a bárd után a gótika nagyasszonya –  eléggé el volt látva klasszikusokkal…

TH: Coriolanust játszottam Londonban. Guillermo és Jessica Chastain, aki a nővéremet alakítja, átruccantak hozzám az Államokból; jó kis hétvégét töltöttünk együtt. Csak üldögéltünk, és a gótikus románcokról meg a szerepeinkről, a Bíborhegy rejtélyes testvérpárjáról dumáltunk. Főleg arról igyekeztük meggyőzni egymást, hogy hol romlott el ez a két testvér, kin milyen sebeket ejtett a sötét családi múlt.

magyarnarancs.hu: Úgy fest a filmben, mint egy goth rocker. Szándékosan vette rocksztárosra a megjelenését?

TH: Nyilván a gótikus napszemüvegemre gondol, de ki kell, hogy ábrándítsam: a filmben hordott szemüveg eredeti, gótikus darab, valóban hordtak ilyeneket a régi szép, romantikus időkben. A történetben ráadásul nem csak divatcélokat szolgál, hanem drámai jelentése is van. Ezek az alakok nem kifejezetten a napfény gyermekei, épp ellenkezőleg: a sötéthez, a pókhálós zugokhoz szokott teremtmények, akik idegenül mozognak a napon. Hibás termékek, sérült áruk. De ha valóban úgy festek, mint egy rocksztár, azt örömmel hallom; ki ne szeretne rocksztárként pompázni!

magyarnarancs.hu: Nem sokkal azután, hogy Coriolanust adta a Donmar Warehouse színpadán, Benedict Cumberbatch Hamletet játszotta a Barbicanben. Volt is nagy felzúdulás színházi körökben, hogy a híres hamleti monológ elkerült a helyéről. Benne lenne egy avantgárd Hamletben?

TH: Benedict Cumberbatch közeli, jó barátom, de nem ezért, hanem másért nem szívesen nyilatkoznék a Hamletjéről: mert még nem láttam.  De már nagyon várom, hogy végre láthassam. Ígérem, amint megnéztem, kialakítom az álláspontomat.

false

magyarnarancs.hu: És otthon, a tükör előtt kipróbálta már a híres hamleti szövegeket?

TH: Melyik Hamlet-szövegre gondol?

magyarnarancs.hu: Hát, nem szeretnék ön előtt Hamletet szavalni, elég hálátlan feladat lenne…

TH: Persze hogy kipróbáltam Hamletet, minden színpadi színész kipróbálja. Klasszikus színészi nevelést kaptam, de a tükör előtti monologizálás nem volt része a képzésnek. Tükör nem volt, de Hamlet igen.  Stúdiószínpadon az osztálytársaimmal.

magyarnarancs.hu: A gótikus félhomály nem viselte meg? Elvégre hónapokat kellett töltenie egy kísértetház díszletei között..

TH: Hát, nem volt egy sétagalopp, mert a színész már csak olyan, hogy lehet, hogy mű a díszlet, de az érzéseknek, amiket e nagy műviség közepette produkálni kell, igaznak kell lenniük. A sírás az sírás akkor is, ha egy kísértetkastélyban kell potyognia a könnyeimnek. Ugyanúgy megvisel, mintha a való életben jönne rám a sírás. De hogy ne őrüljünk meg a nagy komorságban, olykor kieresztettük a gőzt. Ilyenkor nagy közös éneklésbe kezdett az egész társaság.

magyarnarancs.hu: Részletezné?

TH: Guillermo kezdte, aztán átragadt az operatőrre, és hömpölygött tovább, végig az egész stábon. Ők ketten, rendező és operatőr eleve úgy néztek ki, mint egy furcsa pár; danolászó furcsa párként meg még ennél is bizarrabbul festettek, nekem elhiheti. Egyébként a You are my sunshine, my only sunshine / You make me happy when skies are grey kezdetű dal sajátos változatát adták elő a horrordíszletek kellős közepén. A báljelenetben a zongoristánk – klasszikusokon edzett, komoly művész – is csatlakozott a You are my sunshine spontán minimusicalhez. Őt hamarosan háromszáz statiszta követte. Szünetet kellett elrendelni, hosszú és értékes percekig állt a forgatás.

false

magyarnarancs.hu: Hisz a szellemekben?

TH: Gyerekként azt hittem, léteznek, ma már azért ennyire nem vagyok biztos a dolgomban. Alighanem a felfokozott, gyermeki fantázia volt a ludas a dologban. De még most is megesik néha, ha belépek egy ismeretlen épületbe, hogy megcsap valami furcsa érzés, mintha a ház múltja szólna hozzám.

magyarnarancs.hu: Hol érezte ezt utoljára?

TH: Egy nagyon régi hotelben, a pezsgő városában, a franciaországi Reimsben. Valami nem hagyott nyugodni, mintha furcsa energiák töltötték volna meg a szobámat. Az ablakom a katedrálisra nézett, a világ egyik leghíresebb gótikus katedrálisára. Jeanne d'Arcnak itt jelent meg Isten. Hát, eléggé elborzasztó szállodai élmény volt.

magyarnarancs.hu: Vannak visszatérő félelmei?

TH: A cápáktól félek. Ha tengerben fürdök, és rám jön a félelem, inkább kiúszom a partra. Az ismeretlen mélységektől is félek. Meg a tömeghisztériától. Amikor egy tömeg csőcselékként kezd viselkedni. Amikor elszabadulnak az indulatok.

magyarnarancs.hu: Loki is könnyen bevadul…

TH: Loki megszállott, és hát az ő megszállottsága nem emberi léptékű, más kategória. Nála nem számítanak az emberi nüanszok, az ő drámája gigantikus méretű. De van benne valami ördögien vonzó. Mások elveszejtésén dolgozik gőzerővel, mégis lenyűgöző alak. Nem e világi, karizmatikus figura.

false

magyarnarancs.hu: A Muppet Show is tele van nem e világi, karizmatikus figurákkal. Szerepelt is az egyik filmjükben.

TH: Két nagy kedvencem van: Cookie Monster, bár lehet, hogy ő Sesame Street-es, és Breki. Minek is tagadjam, amikor csak Breki belecsap a szívhez szóló monológjaiba, menten ellágyulok.

Guillermo Del Toróval készített interjúnkat a friss print Narancsban olvashatják.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.