VERZIÓ

Üzenetek a jövőből

Zoom in – Diákfilmverseny

  • Bori Erzsébet
  • 2016. november 10.

Film

Diákfilmesek méretik meg magukat a világ minden tájáról a Verzión.

Az idei Verzión tizenegy diákfilmes méreti meg magát a felkészült nemzetközi zsűri előtt. A világ mind a négy sarkából – Mianmartól Venezueláig, Egyiptomtól Magyarországig – neveztek be ifjú rendezők többnyire az egész­ estés vagy a tévék igényeihez szabott 60 perc körüli dokumentumfilmeknél rövidebb terjedelmű munkákkal, amelyek jó része vizsgafilmként vagy iskolai projekt keretében készült.

Manuela Bastian: Hová lesz, kisasszony? (2015)

Manuela Bastian: Hová lesz, kisasszony? (2015)

 

A versenybe válogatott filmeken keresztül bejárhatjuk Lisszabon kies utcáit, ahol a követségek székelnek (Édes kicsi külföldi kastélyok), a nyüzsgő Alexandriát, miközben a virágot áruló címszereplőt kísérjük (Aida); az ég felé törünk Caracas belvárosának egy kiürült és „vertikális slummá” változott toronyházában (Ruina), de nagyon is a földön járunk, amikor betérünk egy orosz falu legfőbb közintézményébe, a vegyesboltba (A közért) vagy hajat vágatni Mianmarban (A borbély). Követhetjük Pécsett a város jól ismert egykori zárszerelőjét, Sándort, aki, ha mása nincs, a szegénységét osztja meg a még szegényebbekkel (Ha nem segít a Mindenható), és Hebronban a palesztin kisfiút, Yousefet, aki egyformán biztos helyismerettel rendelkezik a megosztott város zsidó és arab negyedeiben (A néma ház). Várjuk és keressük a választ az élet nagy kérdéseire, a kiutat a személyes tragédiákból. Mit tehet az a csellista, aki a fél oldalára lebénult (A cselló jobb oldalán)? Felébred-e a kómából a gyerek (Derült égből)? Sikerül-e meggyőznie Devkinek, az indiai lánynak tradicionális családját, hogy márpedig ő taxisofőr szeretne lenni (Hová lesz, kisasszony)? Elérik-e a menekültek, hogy ne fenyegető, arctalan tömegként jelenítse meg őket a média (Az én szememben)?

A zsűri és a versenyzők nacionáléjának változatosságát már csak a témák és a megközelítési módok sokfélesége szárnyalja túl. Figyeljünk oda rájuk, könnyen lehet, hogy a következő évek dokumentarista nagyágyúi, fesztiválok – köztük a Verzió – keresett rendezői mutatják meg oroszlánkörmeiket!

Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál, 2016. november 8–13., Budapest

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.