Hadonászom a fakanállal

  • rés a présen
  • 2015. január 9.

Gasztro

"Embereket, emberi történeteket szerettem volna megírni" - vallja Szabó Edit, a Nagy séfkönyv szerzője.

rés a présen: Rengeteg gasztronómiai kiadvány jelenik meg manapság. Mi lehet még a szerepe egy szakácskönyvnek a válság idején?

Szabó Edit: A válságról nem lehet, nem szabad nem tudomást venni. Rettentő sok embernek nagyon súlyos gondjai vannak, a gasztronómiai bíbelődés számukra csak álom vagy épp kegyetlen vicc. De azokat a szerencséseket, akik nem nélkülöznek, egyre jobban izgatják a konyhai fortélyok. Sokan élik ki így a kreativitásukat, keresik az újabb és újabb forrást, inspirációt.

false

rap: Tanári diplomával mi a kötődésed a gasztronómiához?

SZE: Húsz éve kábé ötféle ételt tudtam elkészíteni – igaz, azt elég jól. Aztán kialakult, hogy a barátokkal nem törökülésben, hanem az asztalnál beszélgetjük végig az éjszakát. Ráéreztem az ízekre, rászoktam a kísérletezésre. Újságírói és tévés szerkesztői pályám nagy pillanata volt, amikor megbíztak, hogy építsem föl a TV Paprikát. Nulláról kezdtük – nem nagyon volt minta –, rettentő sokat tanultam. Mindennek utánajártam, mindent fölkutattam, és a séfek titkait is fürkésztem. Bár a Paprikától rég elköszöntem, attól fogva nem volt megállás. Sokat írok gasztronómiáról, még többet hadonászom a fakanállal a konyhában. Kicsit függő lettem – ráadásul a főzés mellé bejött még egy mánia: a bor. Sok éve szerkesztem a Népszabadság Top100 Bor magazinját. Ezen túl is járom az országot, faggatom a borászokat – egy-egy cikk kedvéért, vagy csak mert érdekel.

rap: Mi adta a Nagy séfkönyvhöz az ihletet?

SZE: Láttam, mennyi az újító energia, eltátottam a szám, micsoda erővel dolgozik a magyar gasztronómia élcsapata. Meg akartam mutatni, hogy ilyen is van, hogy egy sor szakács ugyanolyan elánnal készíti a maga fogásait, ahogy más barátaim egy színházi előadást vagy egy lemezt. (Utóbbiról is vannak közvetlen tapasztalataim, hisz nem mellesleg a Presser Gábor fémjelezte Magyar Dal Napja egyszemélyes szervezőirodája vagyok.)

rap: Mi a könyv tematikája, és hogyan készült el?

SZE: Embereket, emberi történeteket szerettem volna megírni. Biztos voltam benne, hogy a gasztro-teljesítmények mögött izgalmas pályákat, komoly döntéseket (néha: érdekes véletleneket) találok. Minden történet „végén” egy ember van, aki történetesen főz. Ezért aztán – kifejezetten a könyv kedvéért – mindannyian elkészítettek három rájuk jellemző fogást. Ezeket pedig Vető Gábor fantasztikusan lefotózta.

rap: A fotók nyilván fontosak, de Vető grafikus is. Miért különleges ez?

SZE: Kezdettől együtt csináltuk az egészet. Koncepció, tartalom, megjelenés – azt hiszem – ritka egységbe, egyensúlyba került. Gábor tervezte a könyvet: amit látsz, legalább annyira az ő ízlését tükrözi, mint az enyémet. Végigkísérte a főzést, az interjúkat, közben kattintgatott, és gondolom, fejben már rakta össze a kötetet. Ugyanolyan érzékenyen figyelt a főszereplőkre (mert hát ez a könyv mégiscsak a séfeké igazán), ahogyan én igyekeztem.

rap: Kinek szól ez a kötet?

SZE: Mindenkinek, akit pihentet és szórakoztat – netán fölizgat – a főzés. Akit nem ijesztenek a szokatlan ízkombinációk, aki néha – nem a hétköznapokon persze – szeret elbabrálni a konyhában. Mindenkinek, akit – ha maga nem próbálná is ki – elkápráztatnak mások kísérletei. És végül mindenkinek, aki szívesen olvas arról, ki miként mászott föl a csúcsra.

rap: Ha lehetne három gasztronómiai jellegű kívánságod egy jó tündérhez, mi volna az?

SZE: Szeretnék egy maghőmérőt (nem olyan vad dolog, mint gondolnánk, és nem is kerül egy vagyonba – viszont nagyon hasznos lehet). És sikerüljön mondjuk két fogás pont olyanra, amilyennek elképzelem.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.