Már az Európai Bizottság is beleszólt a Ryanair-botrányba, zuhan az árfolyam

  • narancs.hu
  • 2017. szeptember 18.

Gazdaság

Legkésőbb holnap közzéteszi a társaság a törölt járatok teljes listáját.

Az Európai Bizottság a jogszabályok betartására szólította fel hétfőn az ír Ryanair légitársaságot, amely korábban bejelentette, hogy október végéig napi 40-50 járatát törölni kényszerül.

Violeta Bulc közlekedésügyi uniós biztos leszögezte: a Ryanairnek teljes mértékben be kell tartania az utasok kompenzációjára vonatkozó uniós jogszabályokat. Az uniós jog pontosan fogalmaz a kártérítéssel, a jegyek árának visszatérítésével, az újabb célállomás kijelölésével és minden egyéb kellemetlenség kezelésével kapcsolatban.

A légi utasok jogait szabályozó uniós direktíva szerint a Ryanairnek akkor is térítésmentesen kell átfoglalnia a jegyet, ha a saját hálózatában nem tudja megoldani az utas elszállítását.

A Ryanair azonban nem kötelezhető arra, hogy a következménykárokat (autóbérlés, szállás) megfizesse – hívta fel a figyelmet a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége az MTI-hez hétfőn eljuttatott közleményében.

A járatritkításra azért van szükség, mert a cégnél sok munkavállaló szeptemberben és októberben veszi ki a szabadságát, amit nyári csúcsforgalomban nem tudott kivenni. A közlemény szerint a csúszások megszaporodásához a légi irányítás kapacitásproblémái és sztrájkok is hozzájárultak. A BBC hétfőn már arról is írt, hogy 140 pilóta átment a Ryanairtől a Norwegian Airlineshoz.

Az európai előírások szerint azokat az utasok, akiknek járatát az utazásuk megkezdése előtt kevesebb, mint 14 nappal törlik, pénzügyi kártérítésre jogosultak. A légitársaságok akkor kerülhetik el a kártérítés megfizetését, ha olyan más járatokat és célállomásokat kínálnak, amelyek legfeljebb két órával később indulnak, és legfeljebb négy órával később érkeznek meg, mint a menetrend szerinti eredeti repülőút.

A légitársaság arra számít, hogy ha a következő hat hétben napi 2500 járatából 40-50-et töröl, helyre tudja állítani a pontos közlekedés 90 százalékos szintjét.

Közben nagyot esett ma a Ryanair árfolyama, miután az ír diszkont légitársaság jelezte, hogy egy hathetes járattörlési programba kezdtek, mégpedig azért, hogy eleget tegyen az ír felügyeleti szervek előírásainak, és még az év vége előtt kiadhassa a dolgozóinak járó szabadnapokat.

A légitársaság szerint a törlések járathálózatuk csupán 2 százalékát érintik, így azoknak nem lesz érdemi hatásuk a szeptemberi és októberi bevételi adatokra. A Reuters szerint a járattörlések körülbelül 285 ezer utast érinthetnek a társaságnál.

Az írországi székhelyű Ryanair hétfő délután a Twitteren közzétett üzenetében jelezte, hogy keddig teljes egészében nyilvánosságra hozza, mely járatokat tervezi törölni október végéig.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.