„Elkaptunk valamit a korszellemből” - Arianna Huffington, a Huffington Post elnök-főszerkesztője

Interaktív

A Huffington Post létrehozásával, felfuttatásával, majd eladásával az új média egyik világméretű sikersztoriját tudhatja magáénak. A görög-amerikai médiamogul legutóbb életmódguruként tűnt fel: tavaly megjelent könyvében a munkahelyi túlhajszoltság, a kiégés szindróma ellen veszi fel a küzdelmet.

Magyar Narancs: Nemrég meg­interjúvoltuk a New York Times szerkesztő-helyettesét: arra a kérdésre, hogy kiket tart a Times a legfőbb riválisainak, többek között a Huffington Postot is megnevezte. Ön is így látja, hogy a New York Times és a hozzájuk hasonló, régi vágású nyomtatott lapok valóban kihívást jelentenek önöknek?

Arianna Huffington: Nálunk másfajta felfogás van érvényben, de nekem személyesen nagy kedvencem a New York Times, el se tudnám képzelni a világot nélküle. Mi ez, ha nem maga az aranykor a hírfogyasztók számára! Aki minőségi újságírásra vágyik, biztosan nem szenved hiányt; egyrészt ott vannak a nagy öregek, az úgynevezett legacy journalism olyan erős bástyái, mint a New York Times vagy a Washington Post, a másik oldalon meg az újabb piaci szereplők, mint a Buzzfeed és a Mashable. Számos üzleti modellel kísérleteznek a piacon, a nagy kérdés, hogy miként lehet összekötni a régit az újjal. Én úgy látom, mindkettőre van igény, de az új belépőkre nyilván a digitálismédia-piacon lehet nagyobb számban számítani. Új site-ok jönnek új olvasófogó szolgáltatásokkal. Részemről jöhetnek is, a minél több, annál jobb elvét vallom.

MN: Pedig tavaly megjelent könyvében épp a túlzott digitális fogyasztás ellen óvja a felhasználókat. Rögtön egy elrettentő példát is hoz, a sajátját. Egy véres baleset leírásával kezdi, amit a Huffington Posttal való bokros teendőkkel, az ezzel járó túlhajszoltságával magyaráz.

AH: A nagy hajszában elvesztettem a józan mérlegelés képességét. 2005-ben alapítottuk a Huffington Postot, és két évre rá a növekedés akkora volt, hogy az minden képzeletünket meghaladta. Ekkor történt a baleset. Összeestem a fáradtságtól. Napi 18 órát, heti 7 napot dolgoztam, mindent az üzletnek, a profilunk kiszélesítésének, a befektetők becserkészésének rendeltem alá. Át kellett értékelnem azt a szinte mindennél szorosabb kapcsolatot, ami a mail-boxomhoz fűzött. Ma már minimum fél órával lefekvés előtt elzárom a netet. Inkább veszek egy forró fürdőt.

false

 

Fotó: Europress

MN: A Huffington Post tulajdonosai nem kaptak szívszélhűdést, hogy az offline élet élvezetére buzdítja az olvasóit?

AH: Nem volt háborgás, egy szóval sem ellenezték. Nyilván azért nem, mert minden olyan változtatás, amit a HuffPost newsroomjában a dolgozók pihenése érdekében tettünk, a hatékonyságot hivatott növelni. A hírtermelés 24 órás iparág, itt nincs leállás, de azon vagyunk, hogy elkerüljük azt a sajnálatos módon igen elterjedt jelenséget, amit ki­égés szindrómának hívnak.

MN: Ezt a célt szolgálnák a szerkesztőségi alvószobák?

AH: Két ilyen alvószobánk is van a New York-i irodánkban. Egész nap foglaltak. 2011-ben létesítettük őket, nem kevés szkepszis közepette. Sokan attól féltek, hogy ha munkaidőben lepihennek, azzal azt a benyomást keltik, hogy kibújnak a munka alól. A vezetőség egyértelművé tette, hogy nem a lepihenőkre kell ferde szemmel nézni, hanem azokra, akik túlhajszoltan ténferegnek az irodában.

MN: A 2008-as és a 2012-es Nemzeti Demokrata Konvenció idején is wellness-szolgáltatásokkal kedveskedtek a szegény, kimerült demokrata delegáltaknak: a Huffington Post Oázisban thai masszázs és jóga várta a demokratákat. A politikai kiegyensúlyozottság jegyében ugyanezt kapták a republikánusok is?

AH: Mindkét párt megkapta a maga oázisát. A politikus, legyen demokrata vagy republikánus, akkor tudja jól szolgálni a közt, ha kellőképpen kipihent és összeszedett.

MN: Nyilván ennek az egészségtudatos fordulatnak is betudható az életmódcikkek kiugróan magas száma a Huffington Postnál. Versenyre kelhet egy életmódcikk egy friss politikai hírrel?

AH: Az amerikai HuffPostnak 26 lifestyle rovata van. A Huffington Post történetének egyik legsikeresebb posztja egy életmódtémában született blogbejegyzés volt: több mint 7 millióan kattintották és 1,2 millió like-ot gyűjtött a Facebookon. A címe az volt: The Day I Stopped Saying Hurry Up(A nap, amikor nem mondtam többet, hogy siess). A cikk szerzője egy gyógypedagógus, Rachel Macy Stafford, egy hatéves kislány édesanyja. Rachel élete, mint a cikkben leírta, elektronikus értesítők között, folyamatos csengőhangzavarban telt, mígnem egy nap kénytelen volt észrevenni, milyen hatással van a hajszoltság a gyermekére. A cikk sikere magyarázható persze a szülői bűntudattal, de a számok azt mutatják, hogy valamit sikerült megragadni a korszellemből, máskülönben nem jött volna össze az a hétmillió kattintás.

MN: Ahol ma elhangzik, hogy blog és új média, ott hamarosan elhangzik az ön neve is. Ön szerint merrefelé halad a blogkultúra?

AH: Rég elmúltak azok az idők, amikor a blogolást egy vállrándítással el lehetett intézni. Ez ma már komoly respekttel bíró műfaj, melyre nagy igény van, úgy az írók, mint az olvasók részéről. A HuffPost platformja jelentős befolyásra tett szert szerte a világon: a bloggereink a tévékben vitatják meg a posztjaikat, könyveket jelentetnek meg, az is előfordult, hogy saját tévéműsorhoz jutottak. 2012-ben egy hajléktalan középiskolás, aki nemcsak hírből ismerte, hanem a saját és a családja bőrén tapasztalta meg az utcai bandák erőszakos fellépését, a HuffPoston blogolt a továbbtanulási lehetőségeiről. A posztját olvasták a Harvard felvételi irodáján, és helyet ajánlottak neki. Ma már a Harvard diákja. Ez a példa elég jól megvilágítja, merrefelé halad a blogolás. Azok a hangok, amelyeknek régebben esélyük sem volt, hogy meghallgatást nyerjenek, ma átjutnak a falon.

A Huffington Post-sztori

„Viccnek gondoltuk kezdetben. Arról szólt az egész, hogy Arianna Huffington ráveszi John Cusacket, írjon bármiről, ami csak az eszébe jut” – nyilatkozott egy iparági bennfentes a Huffington Post indulásáról. A korábban aktív politikai életet élő, hajdan konzervatív, ma meggyőződésesen liberális site-alapító Cusack mellett sok más celebismerősét is mozgósította, hogy írjanak, amit csak akarnak. A nem celebek is kedvükre blogolhattak, jól megfértek az oldal másik fő vonzereje, az agresszív híraggregátor mellett. Az ingyen blogolók később perre mentek, amikor a site-ot 315 millió dollárért megvásárolta az AOL (a kártérítési pert elvesztették, hiszen szabad akaratukból, és nem kényszerből blogoltak ingyen). A Huffington Post komolyan vehetősége a mai napig vitatéma, a kétkedőket azonban könnyű leszerelni: anyagi megerősödésével a HuffPost számos nagynevű újság­írót szipkázott el a legacy media világából, 2012-ben pedig egy Pulitzer-díj is összejött riport kategóriában. A legmeggyőzőbb érv azonban az a 126 millió egyedi látogató, mely novemberben jött össze a huffingtonpost.com-nak. Ezzel hivatalosan is a Huffington Post lett az Egyesült Államok első számú híroldala. És nincs megállás: 2016-tól már nem az Associated Press amerikai hírügynökség híreiből, hanem a saját, házon belüli hírszolgáltatásuk anyagaiból dolgoznak majd a Huffingtonnál. Terveik szerint megduplázzák a saját készítésű riportanyagokat, és minden eddiginél ütőképesebb oknyomozó teamet szerveznek. Folytatják világméretű terjeszkedésüket. Eddig 13 külföldi kiadást hoztak tető alá: Tavaly Brazília, Korea, Algéria, Marokkó, Görögország és India kapott saját HuffPostot, jövőre pedig jön a HuffPost Arabic és a HuffPost Australia. Huffington főszerkesztő asszony mostanában a jó hírekről való tudósításban és az egészségesebb életre való nevelésben látja a siker kulcsát: tavaly megjelent könyvében (Thrive: The Third Metric to Redefining Success and Creating a Life of Well-Being, Wisdom, and Wonder) azt bizonygatja, hogy a siker, pénz és csillogás nem minden, a lélek békéje és a kellő pihenés legalább ennyire lényeges. A New York-i szerkesztőség frizsidereiben mindig van bébirépa és humusz. Huffington szerint a répa nem nagyon fogy, de a humusz igen.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.