Karaktertüsszentés

Rejtő Jenő: Piszkos Fred, a kapitány; A három testőr Afrikában – Kern András előadásában

  • Kling József
  • 2018. január 4.

Interaktív

Már-már természetfeletti jelenségként könyvelhetjük el, ahogy Rejtő Jenő regényei ellenállnak mindenféle feldolgozásnak.

Megfilmesítéseivel téglafalba ütközött Palásthy György, Zsurzs Éva és Bujtor István is. Nem véletlen, hogy meghangosításai jóval számosabbak. Rudolf Péter, Bodrogi Gyula, Gálvölgyi János, Reviczky Gábor, Benedek Miklós, Kovács Patrícia után most Kern András is ringbe szállt a „ki olvas Rejtőt hitelesebben és élményszerűbben hangoskönyvre?” versenybe. Valójában azonban nem a pályatársakkal kell megküzdenie, hanem velünk, Rejtő-fanokkal. Mindnyájunknak megvan ugyanis a maga privát, jól bejáratott belső olvasóhangja, amivel, valljuk be, nincs az a színészóriás, aki versenyre kelhet.

Nem tudom, melyiket olvastam többször, a Piszkos Fred, a kapitányt vagy A három testőr Afrikábant. Mindkettő a Rejtő-életmű koronagyémántja. Márpedig Kern ezzel a két művel debütál a Rejtő-hangoskönyvek porondján. Kernnek amúgy elég nagy fórja van, hiszen szinkronszínészi teljesítményével eleve mindenkit maga mögé utasít.

Woody Allennel annak idején olyan szinten sikerült azonosulnia, hogy a kritikusok is csak az amerikai színész magyar hangjaként hivatkoztak rá, ami azért felért egy kisebb arculcsapással. Woody Allen darabját, a Játszd újra, Sam!-et Kern 34 éve nyüstöli a Vígszínházban. Kisfilm is készült, amiben Kern magában Woodyval kommunikál. Ebben idézi az utca emberét, aki így reagál arra, hogy már nem Kern Woody Allen magyar hangja: „András, ha nem a maga hangját halljuk, nem ér semmit az egész.”

Ha szinkronszínészi teljesítményért Oscart osztogatnának, azt Kern nem Woody Allen magyar hangjáért, hanem a Sörgyári capriccio Pepin bácsijáért kapná meg, egyhangúlag. A magas fejhangon végigüvöltözött Hrabal-sztorik a magyar szinkrontörténelem legszórakoztatóbb pillanatai. Kern hangja külön életet él, talán némi árnyékot is vet a színész színpadi és filmes jelenlétére. Mintha a hangja nagyobb színész lenne, mint ő maga hús-vér valójában.

Ezt igazolja ez a két Rejtő-hangoskönyv is. Kern jól tudja, hogy minden szöveg alapja a zene, a ritmus, a lélekzet. Rejtő figuráit csak a hiteles hang képes életre kelteni fantáziánk, belső mozink vásznán.

Például a Piszkos Fred felütése az Uram, a késemért jöttem dialóggal a maga egyszerűségével és abszurditásával utánozhatatlan, megszólaltatásával sorra elvéreznek a versenyzők.

Kern azért kerül ki győztesen az illusztris mezőnyből, mert az ő olvasata nem prózai, hanem zenei. Nem szöveget olvas, hanem kottát. A két lemez egy-egy részét direkt úgy hallgattam, hogy közben csekkoltam a szöveget. Olvasatának zeneisége leginkább abban ragadható meg, hogy az eredeti szöveg központozását szinte figyelmen kívül hagyva sajátos ritmus szerint köti (legato) a mondatokat. Vagy amikor az eredetiben felkiáltójel van (A kis Fonál tanú!), ő kérdő mondatként hangsúlyozza a látszólag güggyent figura megszólalását. Minden szereplőnek saját hangot ad anélkül, hogy túljátszaná őket. Hangja olyan széles skálán mozog, mint egy buffo tenoré, kimeríthetetlen fantáziával és kromatikával öltözteti fel a Rejtő-figurákat. Zseniális, ahogy egy tüsszentéssel karaktert árnyal. Az arab sejket már-már recitálja, olykor felmegy kontratenorba, de rekeszteni is jól tud, Brigeronnak, a rakhmári oázis vendéglősének konkrétan rozsdás a hangja. Nagy szám, hogy Kern Piszkos Fred varjúkárogását képes valóban piszkosnak érzékeltetni.

Több élethelyzetben is kipróbáltam Kern hangoskönyveit. Tömegközlekedési eszközön vagy főzés közben egyáltalán nem ajánlom. Szobabiciklihez viszont remekül passzolnak. De igazi helyüket a hatórás autóúton találták meg. A vezetés koncentrált figyelme mögé Kern dúdoló-kántáló hangja valódi mozit vetített: „Forró, sárga nap égett be kintről. A poros, szomorú pálmák koronái mint ájult fejek lógtak, szinte halódva, és ha vontatott mozgással elindult köztük egy sovány majom, poreső szitált fonnyadó kardleveleikről.”

Hungaroton, 2017, lemezenként 3270 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.