Szépfiúk és sírdogálás: megnéztük a Mária Teréziáról szóló szlovák–cseh–osztrák–magyar szuperprodukciót

  • Gera Márton
  • 2018. január 9.

Interaktív

A hétvégén adta a Duna.

Ha a tévéfilmeket parókák szerint rangsorolnánk, a Mária Terézia biztosan valahol a dobogón végezne. Olyan rizsporos költemények, póthajak vonulnak itt fel, amilyeneket még a Tudorok sem mutatott. Ám ha a műtincsek mögé nézünk, azt találjuk, hogy a szlovák–cseh–osztrák–magyar mű alkotói vélhetőleg azt a célt tűzték ki maguk elé, hogy legyen már egy film az osztrák főhercegnőről: minél habos-babosabb, minél könnyebben fogyasztható, annál jobb. Ennek megfelelően e kétrészes darab olyan fordulatokkal operál, mintha a „Történelmi olvasókönyv óvodásoknak” című műből dolgoztak volna a forgatókönyvírók.

Mária Terézia (magyar szinkronos előzetes)

A történet főhőse, a fiatal Habsburg-hercegnő ráébred, hogy kénytelen a kezébe venni a sorsát, ha nem akarja, hogy apja és a nagypolitika döntsenek helyette saját jövőjéről. Miután apja, magyar királyként III. Károly (német-római császárként VI.) és felesége, Erzsébet, fiú trónörökös nélkül maradnak, erős és megbízható szövetségest kell keresni leendő férjnek legidősebb lányuk, Mária Terézia mellé.

Nem mintha ne égne az egész magas lángon: szinte percenként jönnek a fordulatok, egyszer a lotaringiai Ferenc Istvánt, a szépfiút kell megszereznie Trézsinek, majd máris ott tartunk, hogy a szintén szépfiú Esterházy Miklóst kellene meggyőzni, hogy támogassa a főhercegnőt a magyar korona megszerzésében.

Mária Terézia a magyar trónok. Mármint a szériában.

Mária Terézia a magyar trónon. Mármint a szériában

 

Olykor tényleg izgalmas jeleneteket látunk, sokszor viszont rémesen bárgyú az egész, mert az alkotók láthatólag kicsit sem értek rá azzal foglalkozni, hogy mi is van a történelmi hitelességgel. Így lett Savoyai Jenőből egyszerű Biberach, Mária Teréziából meg sírdogáló kisasszony, akinek fogalma sincs, hogy mit tegyen, amikor jönnek a poroszok. Szóval egy bulvárosított történelmi szériát kaptunk, mely néha látványos ugyan (a CGI Bécs azért elég ciki), s helyenként remek színészeket mozgat, de nem sokkal több egy kosztümös telenovellánál.

Duna Tv, január 5–6.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.