tévéSmaci

Ürgesugárút

  • tévésmaci
  • 2018. december 22.

Interaktív

Bizonyos nagyon is akceptálható külső okokból bárki joggal emlékezhet úgy, hogy anno dacumál az NDK gyártmányú (Rote Kino Gruppe, de komolyan) indiánfilmek afféle bohócparádénak készültek, keletnémetül ágáló indiánokkal, derék szocialista egységpárti mondanivalóval, meg indián viseletbe öltöztetett KGST-szépségekkel. Ja, biztos. Csakhogy a történelem szele a babelsbergi stúdiókba is hajlamos volt – már csak tréfából is – be-befújdogálni. 1968-ban pedig még az ördög fekete seggébe is beletrombitált, s mindenhová szerte e világon, egészen a mennyországig. Miért pont az NDK lett volna a kivétel, a maga történelmileg amúgy is kitüntetett pozíciójával? Ilyenformán úgy esett az odavalósi indiánfilmesekkel, hogy csináltak egy filmet 1968 prágai tavaszáról, meg egy másikat augusztus végéről is… csupa, csupa indiánnal, Gojko Mitić-tyel, vágtató paripákkal, folklórbetéttel, az összes szükséges marhasággal. Sajnálom, A Sólyom nyomában és a Fehér farkasok, ha tetszik, ha nem, nagyon is konkrétan beszélt 1968-ról és az Ostblockról. Az előbbi a felemelkedés filmje, az indiánoknak összejön minden, várja őket a szép jövő, aztán szevasz, jönnek helyette a fehér farkasok, akik a film végén úgy kivégezték Gojko Mitić-et, mint a sicc! Szerencsére még előreküldhette maga elé az örök vadászmezőkre a Ferdenyakút. Kifogyott már minden tölténye, de az inge ujja alatt rejtve hordott kését még belevágta a Ferdenyakú dagadt hasába, s az össze is rogyott, mint a colstok. Aztán jöhetett a kivégzők sortüze. Hogy otthagyta-e fogát a dagadt, az az ismert történelmi események tükrében legalábbis véleményes, bár a kép hosszan elidőzött mindkettejük porba hullott testületén. A napokban viszont kétségtelenül meghalt Rolf Hoppe német színész, aki oly híven formálta meg ezekben a filmekben – s egy csomó egyéb alkalommal is – a Gonosz mindenkori önszorgalmú kiszolgálóját, hogy abba még a jövő évezredek lakói is beleborzadnak majd, s közülük sem csak a 10–14 évesek, akiknek ezeket az indiánokat valaha adresszálták.

Pénteken (23-án), ahogy már hetek óta, a Duna Wenders-sorozatával kezdünk, kicsivel este tíz előtt. Jön végre Ripley, Az amerikai barát, s elboronálja a dolgokat. Ha azt mondom, hogy máig ez az egyetlen elismerésre méltó Highsmith-adaptáció, nyilván nem mondok semmit, mert a dolog természetesen ott kezdődik, hogy kell-e egyáltalán Highsmitht adaptálni, vagy bármit csinálni vele. Hát, kiadni esetleg érdemes lenne, vetette közbe Ómafa. Éjjeli egy előtt tíz perccel a Film+ a Szigorúan bizalmast adja. Hollywood, ötvenes vagy hanyas évek, baszom nagy országúti cirkálók, filmsztárokra hasonlító örömlányok, olyan az egész, mintha az épp másodvirágzását élő Fenyő Miklós szerzette volna, és Plexi és Frutti énekelnék.

Szombaton a királynő lovaggá üti, de csak azért üti, mert olyan nincs, hogy lovaggá lövi vagy lovaggá szájba rúgja Quentin Tarantinót, hisz csak ezért lehet, hogy a különböző sorszámú Cinemax csatornák az öreg Ennio Morricone cukor jó barátjának műveit sugározzák, gyakorlatilag éjt nappallá téve. Cinemax 2: este tíztől reggel negyed ötig Kill Bill 1-2 és Jackie Brown. Sima Cinemax: Ponyvaregény tizenegytől.

Vasárnap Django elszabadul a Filmbox Prémiumon kilenckor. Anyád, mondja erre a költő.

Csütörtökön a Film Mánián lesz az Édes élet, hogy nézni is lehessen valamit. De tévén? Minek?

Figyelmébe ajánljuk

Münster egén

Több mint húsz év telt el azóta, hogy az HBO bemutatta Tom Hanks és Steven Spielberg háborús sorozatát, az elég szerencsétlen magyar fordításban Az elit alakulatként futó Band of Brotherst.

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Elsüllyedt Budapest

„Szép Ernő előbb népszerű költő volt, azután divatos színpadi szerző lett, regényei irodalmi szenzációknak számítottak, azután egy időre szinte teljesen megfeledkeztünk róla” – írta Hegedűs Géza 1976-ban, A magyar irodalom arcképcsarnoka című portrékötetében. 

Búcsú a gonosztól

A német író, Otfried Preuβler (1923–2013) művei közül itthon leginkább a Torzonborzról, a rablóról (eredeti nevén Hotzenplotz) szóló történeteket ismerjük.

Kedvezmény

Az idén 125 éves Közlekedési Múzeumot bombatalálat érte a 2. világháborúban, az épület és a gyűjtemény nagy része elpusztult. Csak 1965-ben nyílt meg újra, majd ötven éven át működött, a hiányosságai ellenére is hatalmas érdeklődés mellett. A Liget-projekt azonban a Közlekedési Múzeumot sem kímélte, 2015-ben bezárták, 2017-ben lebontották.

Isten nevében

Egy gyermek ára: három miatyánk, két üdvözlégy – pimf összeg, mindenkinek megéri, vevőnek, eladónak, az üzlet hivatalos tanújának (ezúttal a Jóisten az, lakcím, anyja neve, három példányban), de legfőként a Fidesznek. Most még pénzbe se kerül: alsónadrágokban fizetik ki a papságot. Választások jönnek, tartják a markukat, lökni kell nekik valamit, hogy misézés közben rendesen korteskedjenek, Isten akarata szerint.

Távolságtartás

A három még logikus és észszerű. Sőt, a három elvárható (a Tisza Párt és az MKKP potenciális szavazói szemszögéből mindenképpen), s aligha sérelmezhető (a rivális pártok híveinek perspektívájából) – ennyi kerületi polgármesterjelölt kell ugyanis a fővárosi listaállításhoz.

Mint parton a hal

  • Földényi F. László

Pontosan húsz évvel ezelőtt egy német napilap többeket megkérdezett, mit várunk mi, magyarok a küszöbön álló EU-csatlakozástól. Én akkor habozás nélkül ezt válaszoltam: Komp-ország hajója végre kiköt – Nyugaton. Vagyis: Európában. A Fidesz épp ellenzékben volt. De már jóval korábban kiadta a velejéig antidemokratikus jelszót: „a haza nem lehet ellenzékben”, s előre tudni lehetett, merre kormányozzák majd a hajót, ha újra hatalomra jutnak.