Egy pályázat, három döntés (52. Velencei Képzőművészeti Biennále)

  • Somlyódy Nóra
  • 2007. március 22.

Képzőművészet

Az idei Velencei Képzőművészeti Biennále kurátori pályázatának botrányossága a pályázati rendszer átgondolására sarkallja a folyamat szereplőit. Ki hogy, pozíciója, illetve meggyőződése szerint vélekedik: pontosítsák, módosítsák, ad absurdum töröljék el a demokratikus vívmányt.
Az idei Velencei Képzőművészeti Biennále kurátori pályázatának botrányossága a pályázati rendszer átgondolására sarkallja a folyamat szereplőit. Ki hogy, pozíciója, illetve meggyőződése szerint vélekedik: pontosítsák, módosítsák, ad absurdum töröljék el a demokratikus vívmányt.

Bár idén harmadik alkalommal választják ki demokratikus módon a legrégebbi képzőművészeti (a köztes években pedig a jóval fiatalabb építészeti) szemle kiállítóit, az egyre-másra előkerülő problémák csak az idén kezdték el feszegetni az eddigi eljárásrendet. Tavaly tisztább volt a helyzet, amikor a felhívás nem izgatta fel kellőképpen az építészszakmát - mindössze két, kifogásolható színvonalú pályázat érkezett -, és Petrányi Zsolt, a Műcsarnok főigazgatója, egyben nemzeti biztos saját hatáskörben jelölt ki kurátort. Akit végül csak a papírformához igazodva nevezett meg; valójában teammunkában készült a kiállítás, aminek sikere egy lehetséges új alternatívát is felvillantott. A két évvel ezelőtti képzőművészeti pályázat furcsasága a művészettörténész-kurátor elsőre lényegtelennek tűnő, ám szakmai berkekben érzékeny megkülönböztetéséből fakadt (a művészettörténészséghez kell diploma, Magyarországon a kurátorsághoz "elég" az ötlet). 2005-ben a MEO volt igazgatóját, Kováts Lajost azért zárták ki, mert a kiírás művészettörténészeknek szólt, ő pedig "csak" kurátor volt. Erre az idei kiírás reflektált, már Kováts is illetékes lehetett. A három évvel ezelőtti építészeti pályázatnál volt az első olyan balhé, amit nem az állandó likviditási probléma szült: ekkor néhány induló az eljárás nem kellőképpen nyilvános volta miatt fordult az adatvédelmi biztoshoz (azóta sem ismeretes, mikor milyen szakmai érvek szólnak egy pályázat mellett vagy ellen).

Lebegtetés

A képzőművészeti pályázatok sorában idén először szembesült a zsűri erőtlen mezőnnyel. Mivel központi témája az idei biennálénak sincs (beszédes alcíme: Művészet jelen időben), tartalmi megkötések nélkül lehetett indulni. A beérkezett rekordmennyiségű tizenkettő közül a nyolc érvényes pályázat egyike sem hengerelte le a zsűrit (András Edit, Boros Géza, Nemes Attila, P. Szűcs Julianna, Páldi Lívia), ezért a Műcsarnok honlapján olvasható hivatalos összegzés szerint a négy formailag hibás munka közül választottak. A zsűri Maja és Reuben Fowkes angol kurátorházaspár és Nemes Csaba képzőművész anyagát "a nemzeti biztosnak felterjesztette további bírálatra illetve döntésre", aki pedig "egyeztetési kötelezettségére" hivatkozva a biennálét finanszírozó Oktatási és Kulturális Minisztériumhoz (OKM) fordult. De előbb még magabiztosan lenyilatkozta az MTI-nek, hogy konszenzusos döntés alapján ez a projekt nyert, és már csak a minisztérium bólintása van hátra. A tárca azonban, amelyet Schneider Márta kulturális szakállamtitkár személyesített meg, nem kívánt formailag hibás pályázattal Velencébe indulni - így a hivatalos verzió -, és visszautalta a döntést Petrányihoz - aki újból összehívta a zsűrit, melynek tagjai a hibátlan, ám korábban érdektelennek talált, Ausztriában élő Andreas Fogarasi és kurátora, Tímár Katalin munkáját választotta ki, egy új szempontot, a beadványokban rejlő "lehetőségeket" is mérlegelve. A projekt "szubjektív dokumentumfilmes" műfajban budapesti művelődési házakat mutat be, amivel a szerző a kultúra szerkezetének átalakulására reflektál - magyarázta a kurátor a Narancsnak. A hat-nyolc videót a szecessziós magyar pavilon nehezen kiaknázható tereiben önálló szobrokként is értelmezhető dobozokban installálják.

Az eljárás hivatalos tálalása azonban távolról sem volt meggyőző. Például felmerült - először éppen Fowkesék részéről, nyilvános levélben -, hogyan kerülhetett formailag hibás pályázat a zsűri asztalára. Logikus a biztos válasza, hogy új pályázat lefolytatására nem lett volna idő, hiszen a kiállítás megvalósítására is alig marad: mivel csak decemberben derült ki, mekkora az idei keret, az eredményhirdetés február elejére csúszott, a kiállítás pedig már június 10-én megnyílik (a várható időhiánynak Petrányi egy augusztusi tájékoztató levéllel próbált elébe menni). Tekintettel a hiba természetére, felmerülhetett volna a pályázatoknál általános hiánypótlási lehetőség, amivel viszont nem éltek. Petrányi szerint erre a kiírás nem adott lehetőséget, míg Boros Géza, az OKM művészeti főosztályán dolgozó művészettörténész szerint, aki egyben a zsűri tagja is volt, ez csak arra lett volna jó, hogy a vesztesek közül valaki "menetrendszerűen" megtámadhassa a pályázatot. A Fowkes házaspár vétke, hogy a kortárs művészeti gyakorlatban bevett módon együtt pályázott, holott a magyar kiírás (merő adminisztratív okokból) tiltja a "többes kurátori pályázatot" - csakhogy ők úgy értelmezték a fordulatot, hogy egy kurátor több pályázattal nem indulhat.

Ez a komolytalan formai hiba akár kapóra is jöhetett a minisztériumnak, hiszen Nemes Csaba animációs filmjét az őszi zavargások ihlették, s elképzelhető, hogy a tárca az országimázst nem ezzel kívánta építeni Velencében. A feltételezést természetesen nem erősítette meg Petrányi, Boros pedig, aki a szakállamtitkári konzultáció harmadik szereplője volt, cáfolta azt. "Végül szabályos döntés született. A formailag hibás pályázatot nem lehetett volna bevállalni" - mondta Boros, pedig zsűritagként ő is azt tartotta a legjobbnak.

Lebegés

A Műcsarnokban a helyzet tisztázására rendezett beszélgetésen sok fiatal kurátor jelent meg, ami szemléltette az elmúlt években lezajlott generációváltást, de azt is, hogy a nagy öregektől elhódított játszótéren az új generáció képviselői gátlástalanul képesek egymás torkának esni. A hisztériába fordult vitán végig ott lebegett a levegőben egy kiszivárgott homályos epizód a minisztériumi konzultáció és a zsűri visszatrombitálása közben eltelt néhány órányi időszakból, amikor Petrányi úgy gondolta, idén is él azzal a jogával, hogy a pályázaton nem induló művészt jelöl ki. (Ekkor informálisan felkért egy képzőművészt, aki el is vállalta a szereplést.) Petrányit ettől a döntésétől - vélhetőleg - több pályázó folyamatos, az eredményhirdetési határidőre hivatkozó telefonálgatása, majd egyiküknek egy szakmai testülethez intézett levele tántorította el. Ebben a szerző a szakma "megalázását" vetette Petrányi szemére az antidemokratikus döntés miatt - olyan érv volt ez, amelytől a nem nyertes pályázók részéről később visszhangzott a Műcsarnok előadóterme.

Tehát így született meg a sorban a harmadik, hivatalos és végleges - Andreas Fogarasit favorizáló - eredménye a képzőművészeti pályázatnak. Fowkesék levelükben a zsűri döntésének mellőzéseként értékelték a minisztériumi vétót, és felvetették, miért volt szükség a tárca hozzájárulására, miközben a nemzeti biztos hatalmazta fel a zsűrit arra, hogy a hibás pályázatokat is érvényesnek tekintse. Hasonlóan vélekedik Bencsik Barnabás - korábbi zsűritag -, aki szerint megengedhetetlen, hogy a nemzeti biztos kiengedje a kezéből a szakmai döntést. "Mivel sem a pályázat tényét és lebonyolításának menetét, sem a döntéshozatalban részt vevők kompetenciáját nem rögzíti semmilyen írásos szabályozás, az aktuális szereplők ad hoc ötleteire és szeszélyére van bízva az eredmény."

Az alapító okiratban foglaltakon kívül, vagyis hogy a Műcsarnok a felelős a lebonyolításért, "semmi nincs szabályozva" - erősíti meg Petrányi. Ha lebonyolította a pályázatot, megvalósult a kiállítás, és elszámolt a pénzekkel, akkor betöltötte a küldetését, de tartalmi kérdésekbe nincs beleszólása - mond ellent korábbi kiszivárgott döntésének. Így aztán egyéni megítélés kérdése, hogy a nemzeti biztos szeme előtt egy kiállítás vagy a legjobb kiállítás megvalósítása lebeg.

A hűhó egyébként egy olyan megjelenési lehetőségért folyik, amit a szakmabeliek nagy többsége anakronisztikus szellemű, fásult nemzeti kirakodóvásárnak tart. Presztízse messze elmarad a Documentán vagy a Manifestán való szereplés szakmai értékétől, ahol kurátori koncepció alapján válogatnak, és nem nemzeti jogon, valamely sosem értelmezett országreprezentáció érdekében jár a fellépés. Magyar képzőművészeket ezen eseményekre elvétve hívnak meg, s általános szakmai tapasztalat, hogy nagyon nehéz mérvadó nemzetközi képzőművészeti eseményekre bejutni - amiben könnyű felfedezni a magyar képzőművészet és a képzőművészeti diskurzus mérhetetlen hiányosságait. Ezért marad a Velencei Biennále a legmeghatározóbb nemzetközi szakmai megmérettetés és kommunikációs lehetőség, melynek kiaknázása a pályázati rendszer bevezetése előtt sem kevésbé szalonképtelen módon, de a háttérben zajlott - akkor a konzervált tekintélyek és aktuális politikai kapcsolatok rendszerében.

Az nem vethető a pályázók szemére, hogy a pénzért menne az acsarkodás. Idén harmincmillió forintos a büdzsé, amibe beleértendő a kiállítás megvalósítása, a háromnyelvű katalógus, a szállítás, a szállás és a rezsi is. A megszorítások előtti évben harmincötmillió, három éve negyvenmillió volt a keret - ebből a kurátornak nagyjából egymillió forint honorárium jut legalább félévi munkáért, miközben folyamatos harcot kell vívnia a szinte mindig későn érkező pénzért. 2003-ban Bencsik és Petrányi (utóbbi kurátorként) például hitelből finanszírozta a KisVarsó művészcsoport kiállítását, amit aztán nem volt könnyű behajtani a Műcsarnokon. Amikor a nemzeti biztos volt a kurátor - ld. Fabényi Júlia 2001-ben -, akkor nem volt likviditási probléma.

Mi sem tűnne tehát egyszerűbbnek, mint rögzíteni, ki meddig mehet el. Boros Géza - akinek egyébként fontos szerepe volt 2002-ben a nyilvános pályázati rendszer bevezetésében - azonban úgy ítéli meg, hogy a kiírás a jelenleginél nem lehetne akkurátusabb, viszont a kurátori pályáztatás nem váltotta be a reményeket. "Valójában nem kurátort, hanem egy sikeresnek ígérkező kiállítást keresünk. Ha ennyit bír a felszínre hozni egy pályázat, akkor egy hatékonyabb kiválasztási metódusra van szükség." A pályáztatás nemzetközi gyakorlatára nem lehet hivatkozni, a biennálén szereplő országok többségében ugyanis nem ez honos. Boros szerint elképzelhető, hogy a nemzeti biztos maga legyen a kurátor, vagy a biztos által felkért szakmai grémium egy meghívásos pályázat keretében válassza ki a művészt. Petrányi viszont ragaszkodik a pályázathoz (s ebben élvezi a szakma támogatását), mégpedig differenciált kiírásokhoz, melyek figyelembe veszik, hogy az építészeti más elgondolásokat kíván, mint a képzőművészeti. "Abban érdekelt a szakma, hogy ez a demokratikus vívmány fennmaradjon. Ha kell, a pályázati rendszer összes momentumának, a nemzeti biztos jogkörének és lehetséges döntéseinek szabályzatban rögzítésével. Legközelebb nem szeretnék azon gondolkodni, hogy mit tehetek meg, vagy mit nem." Lehet, hogy a végső szót most is a tárca mondja ki.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.