Goavilág, világpartik: Trance-ba esve

  • 2001. december 6.

Képzőművészet

mi tekinthető nálunk az underground elektronikus zene két legnépszerűbb irányzatának. A kettő közül a goa az, amely nem kizárólag zenei stílus, hanem
mi tekinthető nálunk az underground elektronikus zene két legnépszerűbb irányzatának. A kettő közül a goa az, amely nem kizárólag zenei stílus, hanem egy valóságos újhippi mozgalom is.Agoások gyakran emlegetik azt a bizonyos "full energyt", melynek minden bulin "jelen kell lennie", s mely (körülbelül) a zene lüktetéséből, a táncolók mosolyából, a "mindenki mindenkit ismer" érzésből, illetve a helyszín pszichédélikus átértelmezéséből áll össze.

A zene elsőre monotonnak tűnő és igen gyors, általában százharminc és százötven bpm közötti négynegyedes alapja egyes vélemények szerint - a tört ütemű technostílusokkal szemben - a világegyetem egységére utal. Ennek különböző szólamai segítenek abban, hogy tánc közben felvegyük a ritmust, és rákapcsolódjunk a zene egy vonalára. Az alapra, melyre rárakják a különböző effekteket és ritmikai elemeket.

A goát, amikor a kilencvenes évek elején kiválni látszott a trance-ból, még egyértelműen "goatrance"-nek lehetett hívni, hiszen azok a bizonyos effektek himnikus, talán még dallamnak is nevezhető szólamok voltak. Ma már a dallamos izraeli goa sem csak egyfajta dallamvezetéssel és effektrepertoárral operál, hanem - mint arra legjobb példa a világszerte ismert Infected Mushroom - az elképzelhető és elképzelhetetlen hangok tömkelegét pakolja rá a lüktető alapokra.

A kilencvenes évek második felében aztán a goára is az a sors várt, mint az összes elektronikus irányzatra, mely elindult a népszerűsödés, valamint a fejlődés útján. Az addigi összefoglaló "goatrance" névből mára "psychedelic goatrance" lett. Ennek egyik alirányzatában, a psytrance-ban a legfontosabb különbség a "sima" trance-hoz képest a dallamszólamok hiánya, melyeket erősebb, letisztultabb négynegyed, illetve még inkább kitekert, effektszerű hangok helyettesítenek.

A goa előszeretettel használ még ma is olyan, más elektronikus stílusokban elfeledettnek hitt eszközöket, mint például a legendás 303-as Roland szintetizátor, melynek selymesen nyekergő hangja egy-egy zene "savasságát", azaz acid jellegét adja. A másik ilyen, máshol kevéssé használt hangzásvilág az elektromos gitáré, melynek súlyos, trashmetálos futamai a goába ugyancsak beleférnek. A psy irányzat egyik jeles képviselője a Space Tribe nevű, egyszemélyes ausztrál live act, de az ibizai-holland GMS-t is itt lehet említeni.

A leginkább tánczeneként megélhető goának az úgynevezett skandináv vonal az egyik legújabb fejleménye. Ide olyan ismert formációk tartoznak, mint például a svéd Atmos, Ticon vagy Son Kite. A hangzás talán itt a leginkább letisztult, ami az alapok meghatározó szerepének köszönhető. Sokan nevezik ezt a vonalat "technós"-nak is, éppen a négynegyedek ereje és tisztasága miatt. Természetesen a goának is kialakult egy, a chillout-zónákba való, "ülős" változata is, a goa-ambient. "Nekem csak egy goa létezik, a psychedelic goatrance, de ebben az izraeli dallamostól és a pszichédélikus franciától a menetelős északiig minden benne van" - mutat rá a goán belüli (felesleges) ellentétekre DJ Jirzij.

Hazai goaberkekben a leginkább naprakész, egyúttal a legtöbb zenét birtokló "gurunak" Jirzijt nevezhetjük, akinek saját üzlete van a Király utcában. Szükség van egy effajta, meghitt centrumra, nemcsak mítingpoint-jellege miatt, hanem azért is, mert itt bárki hozzájuthat a legfrissebb lemezek kilencven százalékához. "Aki a goát szereti, annak ez kitölti az életét, hajlandó akár minden idejét erre áldozni, de ez nem fanatizmus, inkább valamiféle vallásos áhítat" - magyarázza Jirzij. S amiért a goát egyfajta (poszt)modern vallásnak lehet tekinteni, az a

pszichédélia

A legfőbb szellemi alapot a buddhizmus, a panteizmus, a mélylélektan jelentik, de olyan kevésbé filozófiai és vallási irányzatok is megtalálhatók, mint például a nudizmus vagy a hedonizmus. A lényeg az emberi lélekben való elmerülés, valamiféle világegységgel való azonosulás - mindez egyfajta neohippi keretben, a "peace and love" jegyében.

A stílus kialakulása már-már giccsesen meseszerű történet. A hatvanas évek vége felé az India északnyugati partján fekvő Goa-partvidékre jöttek levezetni a srácok az amerikai hippimozgalom kifulladása után. Két nyugisabb évtized elteltével megérkezett az új zenei front, a techno, s nem sokkal később egy Goa Gil nevű San Fransiscó-i csodabogár bábáskodása mellett a techno, az acid, az industrial, az electro és new beat stílusokból megszületett a goatrance - idézi fel a kezdeteket DJ Danger, a Goa.hu portál egyik szerkesztője.

Manapság a goások tán a világpartikra a legbüszkébbek, tegyük hozzá, joggal. Ezekből régebben évente csak egy-kettő volt, ám most már minimum négy-öt. Van egy, az egész sártekét nézve többezres réteg - nevezzük világundergroundnak -, melynek utazók, újhippik, természetimádók és hasonló figurák a tagjai. A goa imádatában egyesült társaság egzotikus helyszínekre és különleges időpontokra meghirdetett, többnapos fesztiválokon gyűlik össze. Az ezredfordulót például a marokkói kősivatagban ünnepelték, de általában nem mulasztanak el egyetlen napfogyatkozást sem. Efféle esemény volt már egy zambiai vízesésnél, egy görög szigeten, sőt hazánkban, a Somogy megyei Ozoránál is. Ha esetleg valaki kíváncsi rájuk: szilveszterkor Thaiföldön, január végén pedig Brazíliában tartja ülését e nem mindennapi gyülekezet.

Itthon talán a halásztelki a leghíresebb, évek óta futó bulisorozat. A dunai ártér tisztásain évente többször is összegyűlik mintegy másfél ezer ember egy óriási tűz köré, s táncol akár másnap délig. A szervezők eleinte maguknak akartak végre egy jó szabadtéri rendezvényt csinálni, aztán kissé kinőtte a dolog az eredeti kereteket. Érdekes módon a másik legendás széria nem szabadtéri: az óbudai Kiscelli Kriptában ´98 eleje óta megrendezett hét parti mindegyike fogalommá vált. A csak Kenguru néven ismert ötletgazda nem autodidakta módon tanulta a partiszervezést, hiszen öt éve minden télen kiutazik Goára. Mint mondja, ez az év nem sikerült túl jól, de ha csak rajta múlik, most újraindulnak a Kripta-bulik.

Galambos Péter-Zubor Tamás

A Nagy Manitu

December 8-án este a Daróci utcai gyártelepen található Party Túra klubban a második Forever Psychedelic partin DJ Manitu lép fel, aki a psytrance irányzatban jelenleg talán élenjáró francia szcéna jeles képviselője. Az október közepi első bulin az angol Dimitri játszott, s most stílusban és minőségben valami hasonlóra lehet számítani. A 3DVision kiadó lemezlovasa is olyan dat-kazettákon (digital audio technology) lévő zenékkel érkezik, amelyeket egyszerűen nem ismerhetünk, mert vagy eddig nem adták ki őket, vagy ezután sem fogják.

Figyelmébe ajánljuk

Mit jelent számunkra az új uniós médiatörvény?

  • Polyák Gábor
Március 13-án az Európai Parlament is rábólintott, és így uniós jogszabállyá lett az európai mé­dia­szabadságról szóló törvény. A rendelet végleges szövegét hamarosan ki is hirdetik az európai közlönyben. Mit jelent ez az új szabályozás a magyarországi sajtóviszonyokra, és mit az európaiakra nézve?