Kiállítás

Kókadt farkak

A meztelen férfi

A tavalyi év Ausztriában a ruhájukat levedlő férfiak jegyében telt: a témában egymástól függetlenül két óriási anyagot mutattak be Bécsben és Linzben. A bécsi Leopold Múzeum plakátján három (egy fehér és egy fekete bőrű, illetve egy arab), kizárólag színes zoknit és futballcipőt viselő focista pózolt, a látogatókat a bejárat előtt pedig Ilse Haider Mr. Big című installációja, egy heverésző, monumentális férfiakt fogadta. A linzi Lentos Kunstmuseum Der Nackte Mann című kiállítását - akárcsak a budapesti változatot - Berhard Prinz egyik fotója, egy hosszú hajú, selymes bőrű, lányos arcú, hasán egy jól látható késelés nyomait viselő fiatalember reklámozta.

A LuMúban látható, Simon Katalin és Turai Hedvig kurátorok által rendezett anyag másik "plakátarca" Sylvia Sleigh 1975-ös, unalomig reprodukált festménye (Császári Akt: Paul Rosano, 1975), melyen egy vörös drapériával fedett kanapén nőies pózban fekvő, vékony férfi látható - természetesen meztelenül. Bár e két "húzókép" valamiféle homoerotikus vonalat sejtet, a válogatás egyáltalán nem ilyen bátor, sőt híján van annak a vérgiccsen alapuló iróniának is, melyet a 200 forintért helyben megvehető leporelló plakátméretben közölt munkája, Pierre et Gilles Adonisz című fényképe sejtet (ők készítették egyébként a bécsi kiállítás plakátját is). Így aztán eldönthetetlen, hogy a tabudöntéstől mentes, inkább szemérmes, több ismert művet felvonultató válogatás mégis milyen befogadói csoportot céloz meg. Talán leginkább olyan férfiakat és nőket, akik járatlanok a kortárs művészetben. Persze az is érthető, hogy a kurátorok kerülik a botrányt. Ezért aztán a kiállításon szinte alig találkozhatunk peckesen álló hímtaggal - ilyen üdítő kivétel Berhidi Mária kőből készült Priapusa (a görög termékenységistent erekcióban álló, hatalmas péniszként ábrázolták), vagy Anna Jermolaewa fekete-fehér filmje, melyben a villanykapcsolót "fel"-állásba nyomó fasz közeli képe látható. (S akkor még nem is szóltunk a férfi nemi szerv megnevezése körüli nehézségekről - az 1300-as évek végén a szókincsbe bekerülő faszt és a talán finnugor eredetű pöcs szót remélem, nem húzza ki a szerkesztő, de vajon "illendő-e" egy kiállításkritika esetében a dákó vagy a cerka kifejezés használata?)

Az 1900-as évek körül kétségkívül megváltoztak az addig például a hősiességre fókuszáló maszkulin szerepmodellek. Az új változataikat feldolgozó/körbejáró témákat a kurátorok nyolc, egymással néha összefonódó blokkra bontották: az inkább a kronológiai váltást bemutató Új Ádámra, továbbá olyan egységekre, mint Az akt mint módszer és önkép, A női tekintet, a Tabu, a Fájdalom, a Testépítés, a Metamorfózis és A vágy tárgya. Bár e csoportosítás elfogadhatónak tűnik, nem világos, hogy milyen megfontolásból szerepelnek például az Új Ádám egységben olyan korai fotográfiák, melyek különféle formációkban (többek közt gúlában) összeálló fiatal sportolókat ábrázolnak - hacsak nem azért, hogy előre jelezzék a náci Németországban elterjedt "egészséges" testkultuszról készült könyveket és fényképeket (például Leni Riefenstahl fotóit) vagy a body-builderek világát (élükön Schwarzeneggerrel, akinek testét most is "megcsodálhatjuk"). Bár a testépítés legitim része lehet egy férfi (vagy nő) önképének, a kultusz öncélúságára/ hiányosságára nem nehéz rámutatni: efféle - persze csak virtuális - megoldást kínál Zbigniew Libera péniszmegnagyobbító kondigépe (Universal Penis Expander, 1996 - képünkön), mellette az "eredményt" demonstráló, térd alá lelógó hímtaggal álldogáló delikvenssel.

A kiállítás nagy erénye, hogy számos magyar vonatkozású vagy kevéssé ismert magyar anyagot emel be a nemzetközi példák közé. Az előbbi csoportba sorolható Katarzyna Kozyra 1999-es, egy budapesti, férfiak által használt gőzfürdőben készült munkája (ehhez a művésznő felvette az összes műkelléket, beleértve a műszakállat, -bajuszt és -farkat). Az utóbbiba pedig Lakner László 1970-es hiperrealista önaktképe (melyet az Uffizi szinte azonnal megvett, és eddig Magyarországon nem is volt látható), Major János két szintén ismeretlen munkája, Halász Károly finom Testépítők sorozata. Vagy Vető Jánostól a Lou Reed Total című munka, ez a ritkán látható, Hajas Tiborról készült fénykép. A fontos és jó művek közé tartozik Keserue Zsolt filmje (ebben gyesen lévő férfiak párkapcsolati és a családi dominanciával kapcsolatos nézetei fogalmazódnak meg) és a már említett Ilse Haidertől egy álló férfiakt, amely valamiféle finommechanikai hegesztéshez használt, gombostűszerű, spermiumra emlékeztető szálacskákból áll össze. Összevethető, hogy mennyivel erősebb Ion Grigorescu (árnyék)bokszolást bemutató műve a híres Paul McCarthy hasonló munkájánál, s látható az a mű is, amely a Holmiban 1993-ban lezajlott vita (Levágta-e Schwarzkogler a faszát?) alapját képezte.

A sok érdekes munka ellenére a kiállítás mégis lelombozó, olyan, mint egy stimulálásra sem reagáló, kókadt farok. Érdekes, hogy míg a női test romlandó szépsége sokszor feltűnik műalkotásokon, ez a deheroizálás a férfiak esetében csak mértékletesen történt meg. A következő lépésben talán - az itt látható néhány műből kiindulva - gyakrabban találkozhatunk majd löttyedt hasakkal és lankadt, összezsugorodott pöcsökkel. Vagy nem.

Ludwig Múzeum, nyitva június 30-ig

Figyelmébe ajánljuk

A polgármester kételkedik a pofonjáról készült felvételben, pedig létezik

Nagy János szigetszentmiklósi polgármester képviselői kérdésre nem cáfolta, hogy megütött egy helyi lakost az adventi vásárban, ugyanakkor megkérdőjelezte az erről készült térfigyelő kamerás felvétel létezését. Lapunk a vita eldöntését azzal segíti, hogy közreadja a felvétel egyik részletét. A polgármester pofonja utáni testületi ülésen a városvezetőt kötelezték arra, ha büntetőügy részese lesz, köteles arról beszámolni.