Kiállítás

Kókadt farkak

A meztelen férfi

A tavalyi év Ausztriában a ruhájukat levedlő férfiak jegyében telt: a témában egymástól függetlenül két óriási anyagot mutattak be Bécsben és Linzben. A bécsi Leopold Múzeum plakátján három (egy fehér és egy fekete bőrű, illetve egy arab), kizárólag színes zoknit és futballcipőt viselő focista pózolt, a látogatókat a bejárat előtt pedig Ilse Haider Mr. Big című installációja, egy heverésző, monumentális férfiakt fogadta. A linzi Lentos Kunstmuseum Der Nackte Mann című kiállítását - akárcsak a budapesti változatot - Berhard Prinz egyik fotója, egy hosszú hajú, selymes bőrű, lányos arcú, hasán egy jól látható késelés nyomait viselő fiatalember reklámozta.

A LuMúban látható, Simon Katalin és Turai Hedvig kurátorok által rendezett anyag másik "plakátarca" Sylvia Sleigh 1975-ös, unalomig reprodukált festménye (Császári Akt: Paul Rosano, 1975), melyen egy vörös drapériával fedett kanapén nőies pózban fekvő, vékony férfi látható - természetesen meztelenül. Bár e két "húzókép" valamiféle homoerotikus vonalat sejtet, a válogatás egyáltalán nem ilyen bátor, sőt híján van annak a vérgiccsen alapuló iróniának is, melyet a 200 forintért helyben megvehető leporelló plakátméretben közölt munkája, Pierre et Gilles Adonisz című fényképe sejtet (ők készítették egyébként a bécsi kiállítás plakátját is). Így aztán eldönthetetlen, hogy a tabudöntéstől mentes, inkább szemérmes, több ismert művet felvonultató válogatás mégis milyen befogadói csoportot céloz meg. Talán leginkább olyan férfiakat és nőket, akik járatlanok a kortárs művészetben. Persze az is érthető, hogy a kurátorok kerülik a botrányt. Ezért aztán a kiállításon szinte alig találkozhatunk peckesen álló hímtaggal - ilyen üdítő kivétel Berhidi Mária kőből készült Priapusa (a görög termékenységistent erekcióban álló, hatalmas péniszként ábrázolták), vagy Anna Jermolaewa fekete-fehér filmje, melyben a villanykapcsolót "fel"-állásba nyomó fasz közeli képe látható. (S akkor még nem is szóltunk a férfi nemi szerv megnevezése körüli nehézségekről - az 1300-as évek végén a szókincsbe bekerülő faszt és a talán finnugor eredetű pöcs szót remélem, nem húzza ki a szerkesztő, de vajon "illendő-e" egy kiállításkritika esetében a dákó vagy a cerka kifejezés használata?)

Az 1900-as évek körül kétségkívül megváltoztak az addig például a hősiességre fókuszáló maszkulin szerepmodellek. Az új változataikat feldolgozó/körbejáró témákat a kurátorok nyolc, egymással néha összefonódó blokkra bontották: az inkább a kronológiai váltást bemutató Új Ádámra, továbbá olyan egységekre, mint Az akt mint módszer és önkép, A női tekintet, a Tabu, a Fájdalom, a Testépítés, a Metamorfózis és A vágy tárgya. Bár e csoportosítás elfogadhatónak tűnik, nem világos, hogy milyen megfontolásból szerepelnek például az Új Ádám egységben olyan korai fotográfiák, melyek különféle formációkban (többek közt gúlában) összeálló fiatal sportolókat ábrázolnak - hacsak nem azért, hogy előre jelezzék a náci Németországban elterjedt "egészséges" testkultuszról készült könyveket és fényképeket (például Leni Riefenstahl fotóit) vagy a body-builderek világát (élükön Schwarzeneggerrel, akinek testét most is "megcsodálhatjuk"). Bár a testépítés legitim része lehet egy férfi (vagy nő) önképének, a kultusz öncélúságára/ hiányosságára nem nehéz rámutatni: efféle - persze csak virtuális - megoldást kínál Zbigniew Libera péniszmegnagyobbító kondigépe (Universal Penis Expander, 1996 - képünkön), mellette az "eredményt" demonstráló, térd alá lelógó hímtaggal álldogáló delikvenssel.

A kiállítás nagy erénye, hogy számos magyar vonatkozású vagy kevéssé ismert magyar anyagot emel be a nemzetközi példák közé. Az előbbi csoportba sorolható Katarzyna Kozyra 1999-es, egy budapesti, férfiak által használt gőzfürdőben készült munkája (ehhez a művésznő felvette az összes műkelléket, beleértve a műszakállat, -bajuszt és -farkat). Az utóbbiba pedig Lakner László 1970-es hiperrealista önaktképe (melyet az Uffizi szinte azonnal megvett, és eddig Magyarországon nem is volt látható), Major János két szintén ismeretlen munkája, Halász Károly finom Testépítők sorozata. Vagy Vető Jánostól a Lou Reed Total című munka, ez a ritkán látható, Hajas Tiborról készült fénykép. A fontos és jó művek közé tartozik Keserue Zsolt filmje (ebben gyesen lévő férfiak párkapcsolati és a családi dominanciával kapcsolatos nézetei fogalmazódnak meg) és a már említett Ilse Haidertől egy álló férfiakt, amely valamiféle finommechanikai hegesztéshez használt, gombostűszerű, spermiumra emlékeztető szálacskákból áll össze. Összevethető, hogy mennyivel erősebb Ion Grigorescu (árnyék)bokszolást bemutató műve a híres Paul McCarthy hasonló munkájánál, s látható az a mű is, amely a Holmiban 1993-ban lezajlott vita (Levágta-e Schwarzkogler a faszát?) alapját képezte.

A sok érdekes munka ellenére a kiállítás mégis lelombozó, olyan, mint egy stimulálásra sem reagáló, kókadt farok. Érdekes, hogy míg a női test romlandó szépsége sokszor feltűnik műalkotásokon, ez a deheroizálás a férfiak esetében csak mértékletesen történt meg. A következő lépésben talán - az itt látható néhány műből kiindulva - gyakrabban találkozhatunk majd löttyedt hasakkal és lankadt, összezsugorodott pöcsökkel. Vagy nem.

Ludwig Múzeum, nyitva június 30-ig

Figyelmébe ajánljuk

Már több mint 240 iskolában van bombariadó országszerte

  • narancs.hu

Budapesten és vidéken is több iskola kapott fenyegető emailt csütörtök reggel. A rendőrség átvizsgálja az érintett iskolákat, az oktatás folytatásáról, illetve a tanulók hazaküldéséről az intézmények saját hatáskörben döntenek.

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Zöld és fekete

A többszörös hozzáférhetetlenség határozza meg Nanna Frank Møller és Zlatko Pranjić frusztráló dokumentumfilmjét. Első ránézésre a téma filmes-antropológiai eszközökkel könnyedén megragadhatónak tetszik. Zenica egy Szarajevótól nem messze lévő kisebbecske város, amelynek határában a világ egyik legnagyobb acélgyárának, az ArcelorMittalnak a kokszolóüzeme terpeszkedik.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.