Koncert: Bársony brutál

Zene

A könnyűzenei show-k pirosan, zölden villódzó, gagyi lámpái osztoznak a bálterem csillogó kristálycsilláraival, alattuk fehér ingre vetkőzött, nyakkendős urak ugrabugrálnak gyermeki örömmel és enyhe szalonspiccel az arcukon, a színpadon velük egykorú, de nem épp elegáns öregfiúk nyomnak valami zeneszerű dolgot - győzött a forradalom, a bársonyos.

Prága, 1997. A cseh politikai elit polgári ellenállásból érkezett része, Václav Havel elnökkel az élén, egy estére ejti a protokollt, és nosztalgiázva visszabulizza magát 1977-be, amikor ugyanezt az épületet elvtársak uralták, ők pedig, ellenzéki értelmiségiek, börtönben ültek vagy épp mások bebörtönzése miatt tiltakoztak. A Charta ´77 huszadik évfordulóján a nyilatkozat hívei mulatoznak, a talpalávalót azok húzzák, akiknek az elítélése előhívta a nemzetközi visszhangra talált papírt: a Plastic People of the Universe (PPU).

H

Mindezt most a Budapesti ´szi Fesztiválba tagozódott Bohémia Fesztiválon láthattuk, filmen, az Örökmozgóban, illetve a Merlin Színházban. A Prágai Sörlovagrend, azaz Kocsis Péter és társai 1989, Bohumil Hrabal 75. születésnapja óta osztják meg honfitársaikkal rajongásuk tárgyát, a cseh kultúrát. Film, irodalom, zene, fotó, sör, becherovka. Nekik (is) köszönhetően járt itt, többek közt, Jiri Menzel, Ludvík Vaculík, Jáchym Topol, Jiri Stivin. Visszatérő szereplője a Bohémiáknak a Filip Topol vezette Psí Vojáci együttes, felléptek most is, ezúttal egy műsorban nagy elődjükkel, a PPU-val.

H

A film, melyben a kommunista hatalommal való bratyizás közelébe sem került társaság Havel és a régi haverok örömére, kvázi állami megrendelésre zenél, Jana Chytilová munkája (csak névrokona a 60-as évek klasszikus filmes nemzedékébe tartozó Vera Chytilovának). A 75 perces Plastic People of the Universe tökéletes dokumentumfilm: rockzenekart így érdemes társadalmi összefüggésekben bemutatni. Él a lehetőséggel, hogy felütésként Lou Reedet használhatja, aki elismerő szavaihoz személyiségének súlyát adván a világ nem cseh szakos szelete számára hitelesíti a filmet és annak hőseit.

Reed zenekara, a Velvet Underground 1968-ban példaként szolgált a Plastic People megalakításához, akárcsak Frank Zappa, akinek egyik számából ered a Plastic People név. A zenészek, a szellemi támaszuknak számító Ivan Jirous, az idős költő-filozófus, Egon Bondy és Havel feszesre vágott, lényegre törő mondataiból meg korabeli kép- és hangfelvételekből bontakozik ki a PPU - s egyúttal az igen bornírt Husák-rezsim - története. Amely méretes erőket mozgósít, nehogy pár fiatalember zaj és füst közepette megossza mélységesen rossz közérzetét más, hasonlóan érző, s közben mégis szórakozó fiatalokkal. Eme erőfeszítések csúcsát nem is annyira a bírósági ügyek jelzik, hanem az, hogy - mint "civil" riportalanyok szavaiból kiderült - még tanyákat is felgyújtottak, porig romboltak, ahol a Plastic People játszott, nehogy visszatérhessenek, nehogy mások is meghívják őket. Hivatalos engedély híján fellépéseiket a magánszférára, a baráti kör lakodalmaira korlátozták, illetve vidéki házakat kerestek, ahol, gondolták - mint kiderült, naivan -, majd hagyják őket békén muzsikálni. Így jutottak el egyik emlékezetes estjük színhelyére, Havel hrádeéeki birtokára.

H

"Éreztem, hogy komoly és igaz dologról, az élettapasztalat belsőleg igazán szabad artikulálásáról van szó, amit meg kell mindenkinek értenie, aki nem tompult el még teljesen. (...) Egyszerűen megéreztem, hogy az igazság ezeknek az embereknek az oldalán van, akármennyi vulgáris szót használnak is, ha földig ér is a hajuk. Ezekben az emberekben, lelkük legmélyén, kiállásukban és műveikben különös tisztaságot, szemérmességet és sebezhetőséget sejtettem; zenéjükben a metafizikus keserűség tapasztalata szólalt meg, de a megváltás utáni sóvárgás is. Úgy láttam, hogy ez a Jirous-féle underground megpróbál reményt adni a legszámkivetettebbeknek is." Václav Havel fogalmazott így egy maratoni interjúban, 1985-86-ban (Távkihallgatás; Tiltakozás, Interart, 1989).

H

Ama Havelnél tartott estén lépett először önálló produkcióval közönség elé Filip Topol, a zongorista. Tizenhárom éves volt 1978-ban, édesapja és Havel barátok, így került oda (fivére, Jáchym regényét a Kalligram hozta ki magyarul ´98-ban: Húgom), onnan pedig arra az útra, ahol mindmáig a PPU tagjainak atyai szeretete kíséri. Dalszövegei gyűjteményéhez a PPU szaxofonosa, Vratislav Brabenec írt előszót. Egymás mellett ültek a Merlinben a vetítés és a koncert közötti beszélgetésen, az asztal másik végén Müller Péter Sziámi, akit azért hívtak meg, hogy párhuzam legyen a két testvéri ország egykori undergroundja között. Egy levegőt szívtunk, jegyezte meg Topol, mikor Müller, tán a beszélgetés merevségét oldandó, bedobta Karel Gott nevét. Nem elhanyagolható különbségekkel, persze. Mi vonultunk be hozzájuk (amiért Müller, bárki bármit gondol, szerintem rokonszenves gesztussal, ezúttal kért elnézést, nem mintha ő tehetett volna róla), és őket üldözték a lecsukásig (amihez képest a Mülleréket kísérő rendőri figyelem, saját szavaival, számháborúsdi volt csak). Amilyen bájos volt a csehszlovák felszín (az éttermi videón peregtek gyermekkorunk kedves rajzfilmjei, a Kisvakond, a Moha és Páfrány, a Rumcájsz), annyira nem lehetett tréfa odaát szuverén művészetet művelni.

H

Ebben a koordinátarendszerben értékelendő minden hang, amely a plasztikemberek hangszereit és torkát elhagyta. Annak idején ritkán koncerteztek, minden alkalom egyedi volt, ezért szinte mindegyikre más műsort írtak. Most, részben új tagokkal (az egyik alapító, Milan Hlavsa, az év legelején, a díszbemutatót meg sem érve, ötvenévesen rákban meghalt) egy bő repertoár kis részét mutathatták be. Tökmindegy, hogy ebben én mennyi élvezetet találtam, a fontos, hogy ott, akkor és úgy megszületett, s képletesen és a szó szoros értelmében egyaránt túlélte azt a bársonyosan brutális országot.

Szőnyei Tamás

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.