Megszólalt a NAT-ot készítő „listázott” tanár: "bennünket dobnak oda prédának"

  • Szlavkovits Rita
  • 2020. március 3.

Kis-Magyarország

A fizikatanár szerint érdemben nem volt lehetősége módosítani a tervezeten, a javaslataikat nem vették figyelembe, azt a megjelenése előtt nem is láthatta. Pedig a szaktanárok szerint éppen a természettudományos tárgyaknál van a legnagyobb gond.

Válaszra sem méltatták a NAT közreműködőiként feltüntetett listán szereplőket az egyik érintett szegedi pedagógus szerint. A fizikatanár a közösségi oldalán azt írta, hogy a tervezet felülvizsgálatára kapott megbízást – ahogyan a nyilvánosságra került listán szereplő kollégái többsége –, annak előkészítésében nem is vett részt, most mégis őt ültetik szégyenpadra.

A szegedi tanár szerint a munkacsoport vezetője – aki a tervezet kidolgozásában viszont már részt vett –, nem válaszolt a javaslataikra, így azok be sem kerültek a tervezetbe.

„Úgy tűnik, hogy minket dobtak oda prédának a felbőszült tömeg elé. Nem tudom, a névsort ki adta le kinek, de akár rágalmazásnak is felfoghatnám” – írta a közösségi oldalán. Bejegyzését Nahalka István oktatáskutató pedig a tanár engedélyével továbbosztotta.

Rövidre zárta

Megkerestük a szegedi pedagógust, hogy fejtse ki, pontosan mi volt a feladata, milyen javaslataik, észrevételeik voltak a tervezettel kapcsolatban, amelyekre nem reagált a munkacsoport vezetője. A fizikatanár, bár válaszolt a megkeresésünkre, rövidre zárta a beszélgetést. Arra kért, hogy hagyjuk őt és munkatársait nyugodtan dolgozni. Azt mondta, nem nyilatkozik és még a nevét se írjuk le, még akkor sem, hogy a lista már nyilvános. Miközben Facebook-posztja is nyilvános, nagyon sokan meg is osztották, neve tehát már ismert.

Takaró, akinek volt szerződése az Emmivel, Maruzsa köznevelési államtitkár és Kásler, a miniszter

Takaró, akinek volt szerződése az Emmivel, Maruzsa köznevelési államtitkár és Kásler, a miniszter

 

Az új Nemzeti Alaptanterven 2017-ben kezdett dolgozni egy csapat Csépe Valéria vezetésével, ám az első körben elkészült változat nem nyerte el a kormány tetszését. 2019-ben ismét terítékre került az ügy, ennek eredményeként került nyilvánosságra az a tervezet, ami ellen Kásler Miklós szerint a pedagógusok elenyésző része fogalmazott meg kritikát, miközben az oktatási intézmények, köztük egy sor egyházi iskola gárdája is nemtetszését nyilvánította ki.

Dühös tömeg

Egyébként Szegeden éppen a múlt héten volt egy fórum, ahol gyakorló pedagógusok mondhatták el véleményüket a NAT-ról. Elsődlegesen itt is a humántárgyakkal kapcsolatban fogalmaztak meg kritikát, amelynek a fő üzenete az volt, hogy nem Wass Albert műveinek kötelező listára kerülése a probléma a tervezettel, hanem az, hogy az oktatási struktúra egy fikarsznyit sem változott. Lényegében fél évszázada ugyanazon sémák szerint folyik a munka az oktatási intézményekben.

Egy kicsi figyelmet azért ezen a fórumon is kaptak a természettudományos tárgyak is, egy fizikát tanító általános iskolai pedagógus egészen egyszerűen a természettudományos tárgyak halálos ítéleteként értékelte a tervezetet. (A természettudományos tárgyak elsorvasztásával kapcsolatban nyílt levelükben már írtak az ELTE Apáczai csere János Gimnázium és Kollégium szaktanárai is.)

A Diákparlament március 15-re tüntetést szervez a NAT bevezetése ellen.

Figyelmébe ajánljuk