Egyházi iskolák tanárai szólaltak fel a NAT ellen

  • narancs.hu
  • 2020. február 28.

Belpol

Szakmai szempontból kritizálják a NAT-ot, és az oktatás több problémáját is szóba hozzák.

Közös állásfoglalást adtak ki a Nemzeti Alaptantervről és az oktatás helyzetéről egyházi iskolákban dolgozó pedagógusok, akik azt írjják, "fájdalmasan érzékelik a magyar oktatás régóta elhúzódó, súlyos válságát", ezért a jövő nemzedékek iránti felelősségünkből fakadóan kötelességüknek érzik a megszólalást, a tanterv kérdésein túl az oktatás egészével kapcsolatban is.

Az aláírók - összesen több száz pedagógus - szerint széles körű megegyezésre van szükség az oktatás minden szereplőjének részvételével, és a fiatalok veszítenek a legtöbbet, ha a szakmai kérdések "másodlagossá válnak az ideológiai elvárásokhoz, elvekhez, irányokhoz és politikai szándékokhoz képest".

"Az iskola csak szabad közegben tudja betölteni a funkcióját, ahol a tanári közösség szerepet kap saját feladatának megtalálásában. Ez az autonómia a feltétele az elkötelezett, felelősséget vállalni tudó pedagógusok minőségi munkájának"

- írják az egyházi iskolák tanárai, akik kitérnek arra is, hogy az iskoláknak a lemaradók, a nehézségekkel küzdők, a mélyszegénységben élők, a kirekesztettek felé is nyitnia kell. Hangsúlyozzák, hogy a különféle kihívásokra csak a helyi viszonyokat ismerő és értő, autonóm iskolai közösségek találhatnak megoldásokat.

A nyilatkozatban leszögezik azt is, hogy a Nemzeti Alaptantervet és a kerettanterveket világnézeti meggyőződéstől függetlenül, szakmai alapon is "indokolt és kívánatos" sok szempontú, lényeget érintően kritizálni. "Sürgősen meg kellene teremteni azt a fórumot, ahol a tanterv szakmai vita tárgyát képezheti, nem pedig politikai érdekek eszközeként szolgál" - írják.

Azt írják, bár a NAT bevezetőjében korszerű pedagógiai szemlélet tükröződik, az érvényesülését ellehetetleníti az alaptantervben és a kerettantervekben előírt hatalmas tananyagmennyiség, amely nagyrészt csak az ismeretanyag frontális előadását teszi lehetővé.

Az egyházi iskolák tanárai is kiemelik a magyar irodalom tantárgyat, ahol csökkentett óraszámban kellene az eddiginél is több anyagot megtanítani. Kitérnek arra is, hogy a tantervek tartalmával való azonosulást akadályozza a szakmai egyeztetés elmaradása, illetve a bevezetésükre adott minimális idő. Ezért azt írják:

"Úgy látjuk tehát, hogy a magyar oktatás egészének várt megújulását – néhány részterület kivételével – a bevezetett Nemzeti Alaptanterv és a kerettantervek nem segítik, hanem akadályozzák."

A nyilatkozatban azt is írják, hogy a pedagógusok jó része fáradt, reményvesztett, napi szinten kudarcokkal küzd, ezért pedagógiai változásokról, szemléletváltozásról csak akkor érdemes beszélni, ha a pedagógusok ehhez megkapják az alapvető támogatást.

Megemlítik a "megalázóan alacsony pedagógusbéreket" is, amelyek "lehetetlenné teszik a tanári hivatás teljes megélését, az értelmiségi életformát", ugyanis az egyházi iskolák tanárai ugyanazon bértábla szerint kapják a bérüket, mint a nem egyházi intézményekben dolgozó kollégák.

Kitérnek a pedagógusok leterheltségére is, mint írják, heti 24-26 megtartott tanórában nem lehet minőségi munkát végezni, így a minőségre törekvő pedagógusok állandó meghasonlottságban dolgoznak, és folyamatosan időhiánnyal küzdenek, ezért a minőségi munka érdekében az óraterhek határozott csökkentésére van szükség.

Kiállnak a differenciált oktatás mellett is, mondván a hatékony tehetséggondozás, képességfejlesztés és felzárkóztatás is csak ezzel valósítható meg, ehhez azonban idő, minőségi tanári továbbképzés és szakmai kísérés kell.

Megemlítik a tanárhiányt és a pályaelhagyók nagy arányát is, ezért amellett állnak ki, hogy a tanári pályát ismét vonzóvá kell tenni a legjobb képességű fiatalok számára. "Ez csak versenyképes fizetésekkel és minőségi tanárképzéssel lehetséges" - teszik hozzá.

A nyilatkozatot összesen több száz tanár írta alá: a budapesti Piarista Gimnázium, a kecskeméti Piarista Gimnázium, Kollégium, Általános Iskola és Óvoda, a szegedi Dugonics András Piarista Gimnázium, a váci Piarista Gimnázium és Kollégium, az esztergomi Temesvári Pelbárt Ferences Gimnázium, a szentendrei Ferences Gimnázium, a Deák Téri Evangélikus Gimnázium, a budapesti Szent Angéla Ferences Általános Iskola és Gimnázium, a Budapest-Fasori Evangélikus Gimnázium, a budapesti Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Gimnázium, a budapesti Ward Mária Általános Iskola, Gimnázium és Zeneművészeti Szakgimnázium, a budakeszi Prohászka Ottokár Katolikus Gimnázium, a soproni Berzsenyi Dániel Evangélikus (Líceum) Gimnázium és Kollégium, a dunakeszi Krisztus Király Római Katolikus Általános Iskola, a hajdúsámsoni II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola, Gimnázium és AMI, a bajai Szent László ÁMK Általános Iskolája, a soproni Hunyadi János Evangélikus Óvoda és Általános Iskola, a budapesti BZSH Scheiber Sándor Gimnázium, Általános Iskola és Kollégium, a tordasi Sajnovics János Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola, a budapesti Szent József Katolikus Óvoda, Általános Iskola és Gimnázium, a budapesti VIK Vendéglátó, Turisztikai, Szépészeti és Üzleti Baptista Középiskola, a Nyíregyházi Evangélikus Kossuth Lajos Gimnázium, a Bölcsesség Kezdete Óvoda, Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola, Bodrog, a mezőberényi Petőfi Sándor Evangélikus Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium, a miskolci Nebuló Általános Iskola, a kunszentmiklósi Baksay Sándor Református Gimnázium és Általános Iskola, a Kőrösi Csoma Sándor Két Tanítási Nyelvű Baptista Gimnázium, Budapest, a budapesti Szent II. János Pál Iskolaközpont tanárai közül többen névvel, mások név nélkül, illetve más egyházi oktatási intézmények munkatársai is.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.