Békéscsaba, Battonya, Mezőhegyes

Csapás a megyére

Kis-Magyarország

Az április közepétől megszűnő több mint négyszáz vonatjárat 15 százaléka érinti Békés megyét. A többi megyéhez képest aránytalan járatcsökkentés legnagyobb vesztese Békéscsaba, Battonya és Mezőhegyes.

Békés megye sok hátránnyal küzd: gazdasági teljesítménye elmarad az országos átlagtól, az egy főre jutó nemzeti jövedelem más térségekhez mérten csökken, a munkanélküliség az átlagot meghaladó, továbbá nagy az elvándorlás, és ezzel összefüggésben megállíthatatlanul csökken a Viharsarok népessége. Békés az egyetlen megye, amelyet nem érint egyetlen autópálya és autóút sem – hogy ez változzon, arra egyelőre remény sincs.

A kevés pozitívum egyike, hogy az európai főközlekedési útvonalnak (korridornak) számító Budapest–Bukarest villamosított vasúti fővonal a Viharsarkon keresztül fut. Ráadásul itt európai uniós fejlesztési forrásból nagy erőkkel folyik a teljes magyar pályaszakasz korszerűsítése, amely egyben az állomások felújítását is jelenti. Ennek eredményeként hamarosan óránkénti 160 kilométeres sebességgel száguldhatnak itt a gyorsvonatok, két óra alá szorítva a menetidőt Békéscsaba és Budapest között. (A járatszűkítésről szóló korábbi cikkünk itt.)

A leginkább sújtott megye
Ehhez képest több mint érthetetlen, hogy a MÁV vonalain az április 15-től tervezett vonatjárat-csökkentés a fővonalakon Békés megye és Békéscsaba számára jár a legsúlyosabb következménnyel, ugyanis az országosan megszüntetni tervezett 414 vonatjáratból 58 érinti Békés megyét. A vasúttársaság első számú menetrend-módosítási terve szerint napi hat vonatpár szűnik meg ekkortól Budapest és Békéscsaba között. Ez némi túlzással azt jelenti, hogy a nemzetközi, Romániából érkező és oda induló vonatok maradnak csak a belföldi közlekedés részei.

Egyetlen megyeszékhelyet sem érint ilyen durván a csökkentés – áll a Mozdonyvezetők Szakszervezetének (MOSZ) levelében. Szóth Tibor, a MOSZ területi ügyvivője szerint ez azért is megdöbbentő, mert Békéscsaba és Budapest között kifejezetten rossz a közúti összeköttetés, ráadásul a Viharsarok és az ország fővárosa között az autóbusz-közlekedés is bőven hagy kívánnivalót maga után. „Kimondottan elgondolkodtató a vasúti közlekedés ilyen arányú csökkentése egy olyan térségben, aminek a közúti infrastruktúrája is elmaradott az ország többi részéhez viszonyítva” – írta Szóth. (A levél kapcsán Varga Zoltán szocialista parlamenti képviselő nyílt levélben fordult a megye kormánypárti képviselőihez, csodálkozásának adva hangot, hogy a Viharsarkot radikálisan érintő vonatszám-csökkentés ügyében közülük senki sem szólalt meg a törvényhozásban.)

Mezőhegyes és Battonya


Fotó: MTI

Hasonló a helyzet Dél-Békésben is, ahol Mezőhegyes jelent regionális vasúti csomópontot. Ide Szeged és Makó, valamint Orosháza felől  érkeznek a vonatok, s innen lehet továbbindulni Kétegyházán keresztül Békéscsaba felé. Kovácsné dr. Faltin Erzsébet mezőhegyesi és Karsai József battonyai polgármester a narancs.hu tudósítójának megerősítette: április közepétől nagymértékben csökken a vonatforgalom térségükben.

„Tudomásom szerint a Battonya és Mezőhegyes között most közlekedő hét vonatpárból csupán kettő marad meg. Ez olyan csökkentés, ami minősíthetetlen, s megítélésem szerint ez csupán egy közbülső lépés a teljes megszüntetés előtt” – hangsúlyozta a narancs.hu-nak Karsai József. Hozzátette: „Most azok a döntő többségében fideszes politikusok számolják fel a vasúti szárnyvonalakat, akikkel évekkel ezelőtt vállvetve küzdöttünk, hogy ezek megmaradjanak.” A polgármester – aki ezért akkor megkapta a magáét szocialista társaitól – felvetésünkre elmondta: nem terveznek demonstrációt, Battonyát eluralta az apátia, az emberek csöndesen tűrnek.

Másként nyilatkozott Kovácsné dr. Faltin Erzsébet. A mezőhegyesi polgármester megjegyezte, hogy a Vasutas Települések Szövetségével levelet írnak az érintett térségek országgyűlési képviselőinek, hogy akadályozzák meg a vonatszámcsökkentést. Emellett vonatos körutazásra hívják a térségben élő embereket.

A Békés megyét radikálisan érintő vonatjárat-csökkentés ellen a Jobbik tüntetést szervez. A szélsőjobboldali párt ez ügyben kiadott közleményében az MSZP-t kutyának, míg a Fideszt ebnek nevezi. A Fidesz térségi országgyűlési képviselői egyelőre hallgatnak az ügyben.

 

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.