Békéscsaba, Battonya, Mezőhegyes

Csapás a megyére

Kis-Magyarország

Az április közepétől megszűnő több mint négyszáz vonatjárat 15 százaléka érinti Békés megyét. A többi megyéhez képest aránytalan járatcsökkentés legnagyobb vesztese Békéscsaba, Battonya és Mezőhegyes.

Békés megye sok hátránnyal küzd: gazdasági teljesítménye elmarad az országos átlagtól, az egy főre jutó nemzeti jövedelem más térségekhez mérten csökken, a munkanélküliség az átlagot meghaladó, továbbá nagy az elvándorlás, és ezzel összefüggésben megállíthatatlanul csökken a Viharsarok népessége. Békés az egyetlen megye, amelyet nem érint egyetlen autópálya és autóút sem – hogy ez változzon, arra egyelőre remény sincs.

A kevés pozitívum egyike, hogy az európai főközlekedési útvonalnak (korridornak) számító Budapest–Bukarest villamosított vasúti fővonal a Viharsarkon keresztül fut. Ráadásul itt európai uniós fejlesztési forrásból nagy erőkkel folyik a teljes magyar pályaszakasz korszerűsítése, amely egyben az állomások felújítását is jelenti. Ennek eredményeként hamarosan óránkénti 160 kilométeres sebességgel száguldhatnak itt a gyorsvonatok, két óra alá szorítva a menetidőt Békéscsaba és Budapest között. (A járatszűkítésről szóló korábbi cikkünk itt.)

A leginkább sújtott megye
Ehhez képest több mint érthetetlen, hogy a MÁV vonalain az április 15-től tervezett vonatjárat-csökkentés a fővonalakon Békés megye és Békéscsaba számára jár a legsúlyosabb következménnyel, ugyanis az országosan megszüntetni tervezett 414 vonatjáratból 58 érinti Békés megyét. A vasúttársaság első számú menetrend-módosítási terve szerint napi hat vonatpár szűnik meg ekkortól Budapest és Békéscsaba között. Ez némi túlzással azt jelenti, hogy a nemzetközi, Romániából érkező és oda induló vonatok maradnak csak a belföldi közlekedés részei.

Egyetlen megyeszékhelyet sem érint ilyen durván a csökkentés – áll a Mozdonyvezetők Szakszervezetének (MOSZ) levelében. Szóth Tibor, a MOSZ területi ügyvivője szerint ez azért is megdöbbentő, mert Békéscsaba és Budapest között kifejezetten rossz a közúti összeköttetés, ráadásul a Viharsarok és az ország fővárosa között az autóbusz-közlekedés is bőven hagy kívánnivalót maga után. „Kimondottan elgondolkodtató a vasúti közlekedés ilyen arányú csökkentése egy olyan térségben, aminek a közúti infrastruktúrája is elmaradott az ország többi részéhez viszonyítva” – írta Szóth. (A levél kapcsán Varga Zoltán szocialista parlamenti képviselő nyílt levélben fordult a megye kormánypárti képviselőihez, csodálkozásának adva hangot, hogy a Viharsarkot radikálisan érintő vonatszám-csökkentés ügyében közülük senki sem szólalt meg a törvényhozásban.)

Mezőhegyes és Battonya


Fotó: MTI

Hasonló a helyzet Dél-Békésben is, ahol Mezőhegyes jelent regionális vasúti csomópontot. Ide Szeged és Makó, valamint Orosháza felől  érkeznek a vonatok, s innen lehet továbbindulni Kétegyházán keresztül Békéscsaba felé. Kovácsné dr. Faltin Erzsébet mezőhegyesi és Karsai József battonyai polgármester a narancs.hu tudósítójának megerősítette: április közepétől nagymértékben csökken a vonatforgalom térségükben.

„Tudomásom szerint a Battonya és Mezőhegyes között most közlekedő hét vonatpárból csupán kettő marad meg. Ez olyan csökkentés, ami minősíthetetlen, s megítélésem szerint ez csupán egy közbülső lépés a teljes megszüntetés előtt” – hangsúlyozta a narancs.hu-nak Karsai József. Hozzátette: „Most azok a döntő többségében fideszes politikusok számolják fel a vasúti szárnyvonalakat, akikkel évekkel ezelőtt vállvetve küzdöttünk, hogy ezek megmaradjanak.” A polgármester – aki ezért akkor megkapta a magáét szocialista társaitól – felvetésünkre elmondta: nem terveznek demonstrációt, Battonyát eluralta az apátia, az emberek csöndesen tűrnek.

Másként nyilatkozott Kovácsné dr. Faltin Erzsébet. A mezőhegyesi polgármester megjegyezte, hogy a Vasutas Települések Szövetségével levelet írnak az érintett térségek országgyűlési képviselőinek, hogy akadályozzák meg a vonatszámcsökkentést. Emellett vonatos körutazásra hívják a térségben élő embereket.

A Békés megyét radikálisan érintő vonatjárat-csökkentés ellen a Jobbik tüntetést szervez. A szélsőjobboldali párt ez ügyben kiadott közleményében az MSZP-t kutyának, míg a Fideszt ebnek nevezi. A Fidesz térségi országgyűlési képviselői egyelőre hallgatnak az ügyben.

 

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.