Péntektől már a jövő havi bérleteket kellene árulnia a Gemenc Volánnak, de úgy néz ki, júliustól nem lesz helyi tömegközlekedés Dombóváron, miután a cég jelenlegi szerződése június 30-án lejár. Új pályázatot nem sikerült eddig kiírni, s még azt sem lehet tudni, hogy ki irányítja a várost (az Esztergomot idéző helyzetről lejjebb olvashat), így egyelőre nem sok esély mutatkozik a dolgok beindulására.
Egymásra mutogatnak
Az új szerződés előkészítése május 24-ig egészen jól haladt: ekkor kellett volna a képviselő-testületnek határozatot hoznia a beszerzési eljárás lefolytatásáról, illetve az ehhez szükséges, mintegy 15 millió forintos összeg előteremtéséről. Utóbbi azonban heves vitát kavart, lévén az előterjesztő Tóth Zoltán fideszes képviselő kipontozta a fedezet forrásának megjelölésére szolgáló részt a határozati javaslatban. A pénzügyi iroda vezetője szintén nem tudta megmondani, hogy a város honnan tudna előszedni 15 milliót, hiszen a jobboldali többség által elfogadott, Szabó Loránd polgármester által azonban a kormányhivatalnál megtámadott idei költségvetésben nincs erre fedezet.
Jelenlegi keretek A dombóvári önkormányzat még 2004-ben szerződött a Gemenc Volánnal a helyi buszközlekedés megszervezésére. Ezt a szerződést hosszabbították meg 2009-ben 2012. június 30-ig. Jelen pillanatban öt helyi járat közlekedik a városban. Egy korábbi döntés értelmében az önkormányzat 2013. január elsejétől közbeszerzéssel választja ki az új szolgáltatót, ám a hátralévő fél évre egy átmeneti szerződésre lenne szükség. |
A napirendi pont tárgyalása a Dombóváron megszokott személyeskedő vitába fulladt. Szabó többek között a képviselői tiszteletdíjak csökkentéséből és egy pécsi ügyvédi irodával kötött keretszerződés szűkítéséből fedezte volna a hiányzó 15 milliót, a Fidesz viszont – többek közt – a polgármesteri autó eladásából tette volna ugyanezt. A magas felek nem találták megoldást. Mindez annak fényében érthetetlen igazán, hogy a Gemenc Volán már tavaly novemberben felhívta az önkormányzat figyelmét a szerződés közeledő lejártára.
Ki vezeti a várost?
Ezután fedezet híján a határozathozatalt felfüggesztették, ám újratárgyalására az elmúlt három hétben nem került sor. Talán azért, mert jelenleg az sem világos, hogy ki vezeti Dombóvárt, miután a képviselő-testület jobboldali többsége május 31-én kimondta a jogerősen felfüggesztett börtönre ítélt, ugyanakkor előzetes mentesítésben is részesített, baloldali támogatottságú, ám függetlenként dolgozó Szabó összeférhetetlenségét a polgármesteri tisztséggel. Bár a végső szót – június végéig – a Tolna Megyei Bíróságnak kell kimondania, a jobboldali többség a biztonság kedvéért egy hónapos szabadságra küldte a városvezetőt. Szabó viszont a jegyzőt küldte el maga helyett szabadságra, és mivel eltiltották hivatali autója használatától, biciklizve intézi a város ügyeit. (Az elmúlt két hétben lényegében ellehetetlenült a munka a városházán, miután a hivatal dolgozói egymásnak gyökeresen ellentmondó utasításokat kaptak a polgármestertől és a jegyzőtől, akik egyike sem kívánt elmenni szabadságra – S. M.)
Tóth Zoltán, az önkormányzat városgazdálkodási bizottságának fideszes elnöke ezzel együtt reménykedik, hogy legfeljebb pár napos kiesés jöhet a közlekedésben, miután – szavai szerint – az elmúlt napokban mégis sikerült fedezetet találni a tömegközlekedés biztosítására. A közterületek és parkok fenntartására szánt összegből csoportosítanak át 15 millió forintot. Tóth szerint így már csak napok kérdése, hogy elkészüljön a gyorsított eljárású pályázat kiírása, s ha július elsején nem is, de néhány nappal később már újra járhatnak a buszok. A képviselő hozzátette: Dombóvár nincs egyedül közlekedési gondjaival, hiszen Budapest kivételével az összes településen a „nem kötelező feladatok” közé sorolták a tömegközlekedés biztosítását. Ez a pluszteher igencsak próbára teszi az amúgy is nehéz anyagi helyzetű önkormányzatok költségvetését.