Múltját keresi a falu – példaértékű kutatás a legszegényebb magyar településen

  • Stemler Miklós
  • 2013. június 27.

Kis-Magyarország

A baranyai Gilvánfa fiataljai a kis falu múltja után eredtek. Közösségformáló projekt a mélyszegénység kapujában, korabeli fotókkal.

Zarándokhellyé alakult a gilvánfai templom az elmúlt napokban. E szerény külsejű épület ad otthont annak a helyi fiatalok által gyűjtött helytörténeti kiállításnak, amely több száz fotót, családfákat és a falu határában egykor húzódó cigánytelepek alaprajzát is tartalmazza. A kiállítás fontos esemény a baranyai Gilvánfán: ami a fiatalok számára izgalmas detektívmunka volt, az az idősebb helyieknek egy rég elmúlt aranykor felidézése (s az egyházi vezetők is kifejezetten örültek a kezdeményezésnek).

A cigányok bejövetele
A több mint fél évtizede zajló múltkutató projekt (amelynek a magyarmecskei zsidó közösség életét és végzetét feltáró mellékszála az izraeli nagykövetet is lehozta az ormánsági faluba) a 19. század első feléig ásott le a helyi cigány közösség történetének feltérképezésében. A munkát nehezítette, hogy a cigány néphit szerint a visszajáró halottak távoltartása érdekében a korábbi generációk tagjai haláluk után elégették rokonaik fotóját, és az idősebbek manapság sem szívesen mutatják meg a megmaradt képeket. Az első interjúk és az első előkerült fotók azonban láncreakciót indítottak el: mindenki a történet részesévé akart válni, a kiállítás megnyitása pedig újabb hullámot indított el.

Cigánytelep vezető vajda az 1930-as években

Cigánytelep-vezető vajda a 30-as években

 

Az első fotók az 1930-as, 1940-es évekből maradtak fent, és a falu melletti két telepen élő teknővájó cigányok életébe engednek betekintést. A második világháború alatt kijutott a szenvedésből mind a telepieknek, mind a falubelieknek: a németek inkább a cigányokat sanyargatták, az oroszok már nem válogattak. (A mindkét oldal katonáinak nőket szállító, magát mind németül, mind oroszul megértető áruló alakját megőrizte az emlékezet: a visszaemlékezések szerint a háború után egy időre – jól felfogott érdekében – eltűnő férfit az 1956-os forradalom során érte el a gyilkos bosszú egy vaskos szódásüveg formájában, immár újra Gilvánfán.)

Cigánytelep Gilvánfa mellett az 1940-es évek elején

Cigánytelep Gilvánfa mellett a 40-es évek elején

 

Az ötvenes évek nagy változásokat hozott a falu életébe: miután a Gilvánfát a begyűjtésben „élenjáró községgé” tevő kommunista tanácselnök egy új telepet hozott létre a korábbi kettő kiváltására. Az új telep erénye volt, hogy száraz földre épült, szemben a mocsaras talajra felhúzott elődeivel, ám a megoldás szépséghibájaként ezek voltak a falu termőföldjei is, így mondani sem kell, hogy a földjüktől megfosztott parasztok nem voltak túl boldogok. 1956 októbere – a bosszúesetet leszámítva – mondhatni „civilizált” módon zajlott Gilvánfán: a cigányok és parasztok olyan megállapodást kötöttek, ami meghagyta a telepet, de a föld egy részét visszajuttatta a földműveseknek. A helyi demokrácia szép pillanatának a bevonuló oroszok vetettek véget.

Ahol Kádár óta nem történt semmi
A szocializmus éveiben a „leggazdagabb falu volt ez a környéken” – mondja nekünk egy hatvanas éveiben járó nő. A kézművességből élő cigányokat beszippantotta a szocialista nagyipar, miután a teknővájó szakma már nem volt annyira jövedelmező, meg a kommunista rezsim nem is nézte jó szemmel a saját vállalkozásokat,  bármilyen szerények is voltak. A kubikosok mellett a messze földön keresett gilvánfai muzsikusok is felbukkannak a korszak fotóin, mulatozó parasztok társaságában – bár alaposan megfogyatkozva, de a muzsikushagyomány ma is él Gilvánfán. „Mióta Kádár elment, azóta vége” – summázza az elmúlt lassan negyedszázad történetét egy annak idején kubikosként dolgozó férfi, akit annyira megragadott a kiállítás, hogy megtekintése után a képekkel álmodott.

Muzsikosok a helyi parasztokkal a hatvanas években

Muzsikusok a helyi parasztokkal a 60-as években

 

A leggazdagabb falu hanyatlása hirtelen volt és visszafordíthatatlan. A nagy szocialista vállalatok megszűnése egy csapásra munkanélkülivé tette a helyiek túlnyomó többségét, az először átmenetinek gondolt állapot aztán évekre, majd évtizedekre nyúlt. Aki tehette, elköltözött, a kétezres évek közepére pedig Gilvánfa elnyerte a legszegényebb magyar település baljóslatú címet.

Hógolyózás az '50-es évekből

Hógolyózás az 50-es évekből

 

A múltkutatás ugyan nem hoz gazdasági fellendülést, ám összetartozást és identitást adhat annak a közösségnek, ahol az élet több mint két évtizede a nyomorról és a kilátástalanságról szól. A projekt megszervezésében oroszlánrészt vállaló tanodavezető, Heindl Péter nagy álma egy állandó, interaktív kiállítás létrehozása, mindehhez azonban pénzre lenne szükség. A történelemtől rendesen megcincált Gilvánfa egyszerre egyedi, mégis oly jellemző története pedig jó lenne, ha minél többekhez eljutna országszerte.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.