KÖNYVMELLÉKLET: Elsüllyedt szerzők XLII.

A hetvenkedő katona

Illés Béla (1895–1974)

Könyv

Pártos író volt, nagy idők bőbeszédű és hamis tanúja. Ha az életműve nem is, de a figurája ma is érdemelhet némi figyelmet. Ő volt a magyar irodalom szovjet őrnagya, s neki köszönhettük Guszevet.

„Emlékezetében tökéletesen elmosódott a valóság és a képzelődés határa” – írta Illés Béláról a jóindulatúan elfogult Hegedüs Géza, ahogy voltaképpen Illés minden egykorú és későbbi értékelője is beleütközött abba a ténybe, hogy a kedélyes író hadilábon állt az igazmondással, s épp így a történeti hűséggel. S mivel afféle önéletrajzi szerző volt, életútja is tele van valószínűtlen, kozmetikázott vagy épp nyilvánvalóan hamis mozzanattal.

 

Megsebesül talán

A pályája úgy indult, mint megannyi más irodalmi pálya a múlt század első két évtizedében: vidékről került fel a fővárosba, s bár a jogi egyetemet látogatta, érdeklődése hamar más irányba fordult. A hevesen magyar érzelmű zsidó polgárcsalád büszkesége Kassán született, majd gyermekkorát Beregszászon töltötte, olyan környezetben, amely nem csupán többnemzetiségű volt, valamint társadalmi ellentétektől terhelt, de keletiesebb is Magyar­ország és a Monarchia megannyi területénél. A família deklasszálódását követően Illés szülei Újpestre költöztek, fiuk pedig a jogi tanulmányok mellett-helyett a Galilei Kört látogatta, s kapcsolatot keresett Ady Endrével. A nagy költő és a nála zsengéivel jelentkező zsúrfiú között aligha alakult ki mélyebb intellektuális kapcsolat, ám az tény, hogy Illés első cikkei a Nyugat 1916-os évfolyamában jelentek meg: eszmefuttatásokkal a háborúellenességről, a művészek és a politikusok szerepéről, nagyjából a polgári radikálisok meg a jobboldali szociáldemokraták irányát követve. Azután még ebben az évben önkéntesként bevonult, megjárta az albán frontot, állítólag megsebesült, s bizonyosan megírta 1917-re megjelenő első könyvét, a Doktor Utrius honvédbaka hátrahagyott iratait. A címéből kitetszően is önéletrajzi-önironikus jellegű mű egy naiv és önmagával eltelt fiatalember gondolatait adja vissza – éppen csak egy arasznyival fölébe emelkedve a kötet hősének.

Az 1918–19-es események, s főként a Tanács­köztársaság fennállása azután egészen új irányt adott Illés Béla ambícióinak. Megírt két, mozgalmi célzatú füzetet (Spartacus élete, A szellemi munkások és a szocializmus), s a Forradalmi Katonatanács tagjaként ott statisztált a dicsőséges 133 nap eseményei körül. Min­den­esetre a világkommunizmus ügyéhez elköteleződő fiatalembernek jutott annyi szerep e napokban, hogy a Tanácsköztársaság bukásával neki is ajánlatos volt elhagynia az országot. Bécsbe ment, mint megannyi, nála jelentősebb közszereplő és író, majd immár pártmegbízatással visszatért szülővárosába, hogy a Kassai Munkás hasábjain megkezdje ripor­teri és novellaírói működését. Az előbbi műfaj gyakorlásától – saját visszaemlékezései szerint – a francia katonai, illetve a csehszlovák rendőri cenzúra paprikajancsijai terelték Illést a szépirodalom felé, s ő mintegy jobb híján írja meg első, agitációs anyagul szánt novel­láit: a pusztító falusi szegénységről, a kibékít­hetetlen osztályellentétekről, a kizsákmányolás pokláról. Bécsbe visszatoloncolva mindehhez szerencsére némi személyes élményanyagot is gyűjthetett, s ezek csoportosításával-­kiszínezésével megírhatta a kor szocialista irodalmában feltűnést keltő munkáit: Az aranylibát, a Sámson és Delilát és néhány más novellát. Illés, akinek egész életművét végigkísérte az anekdotázás szenvedélye, ezekben az írásaiban az emigránslét és a munkanélküliség történeteit poentírozta több-kevesebb sikerrel. Az aranyliba a maga korában Romain Rolland elismerését (és balról jövő bírálatát) is kiváltotta, ám a mából olvasva a legsikerültebbnek az eleve rövid Sámson és Delila első fele tetszhet: Illés filmstatisztai élményeinek feldolgozásával, a filmbeli zsidó és filiszteus katonák közös bérkövetelésének groteszk képsorával.

 

Kérdezte Sztálin

1923-ban Illés eljutott Moszkvába, s rövid segédmunkási kitérőt követően visszatért az irodalom, helyesebben az irodalompolitika gyakorlásához. A legendás közoktatásügyi népbiztos, Lunacsarszkij maga mellé veszi az állandó igazodásba és lázas aktivitásba hamar beletanuló kádert, s 1927-ben már Illés
a Szovjet Írók Szövetségének titkára, egyúttal a nagyrészt személyesen gründolt Forradalmi Írók Nemzetközi Szövetségének titkára, majd főtitkára. Ott van a Szovjetunióba látogató G. B. Shaw fogadásakor, Gorkij galambocskámnak szólítja, s egyáltalán: Illés ott sürög a NEP-korszak, majd az azt követő évek szovjet irodalmi éle­tének sűrűjében. Ez a művei reputációjának is jót tett. Egyik korai novellája nyomán írt színművét (Fegyvert vegyenek) a moszkvai Forradalmi Színház mutatta be, s a premierről maga Illés főnöke, Lunacsarszkij írt kritikát, amely e mondattal indult: „Illés Béla elvtárs színműve nyugtalanító élmény.” Novelláit a Szovjetunión belül és kívül egy sereg nyelvre lefordították, és nagy példányszámban terjesztették, ez lett a sorsa első jelentősebb terjedelmű és politikailag kitüntetett jelentőségű művének is, amely az Ég a Tisza címet viselte. Az 1929-ben megjelent regény előszavát Illés egyik emigrációbeli patrónusa, Kun Béla írta, ami annál is érthetőbb, hiszen a mű a tíz évvel korábbi eseményeknek, a Tanácsköztársaságnak állít emléket. A dokumentarista allűrjeivel együtt is döntően anekdotikus irályú regény az 1919-es események teljes panorámáját próbálja bemutatni, helyenként megmosolyogtató vagy épp bosszantó együgyűséggel.

A harmincas évek közepén azután váratlanul véget ér Illés irodalompolitikai működése. „Maga író? Hát akkor miért nem ír?” – kérdezte tőle egy ízben Sztálin (állítólag), s ebben a kérdésben egyszerre rejlett fenyegetés, valamint annak a ténynek a kihangosítása, hogy ­Illés életműve nem áll arányban közéleti aktivitásával. A szovjet politikai és kulturális életet s egyúttal a magyar emigrációt megtizedelő terrorhullámot mégis megúszta az író, aki végül csupán párttagságát veszítette el néhány esztendőre. Háttérbe szorulva pedig időt nyert arra, hogy a harmincas-negyvenes évek fordulóján megírja a főmű gyanánt azonosítható Kárpáti rapszódiát, benne az írói alteregó, Bálint Géza kárpátaljai gyermekkorával, majd felnövekedésével és politikai elköteleződésével. A háromrészes regény irányzatosságával és sok hazug mozzanatával együtt is kínál néhány epizódot, amely ha nem is 20., de 19. századi irodalomnak könnyen beillik.

Illés számára 1941 nyarán a Kárpáti rapszódia kiadása és pár nappal később a Szovjet­unió náci megtámadása hozta el a látványos visszatérés és a visszafogadás aktusát. Csatlakozott a moszkvai 2. Népfelkelő Hadosztály írózászlóaljához, s 1942-ben – mint fegyverletételre és átállásra agitáló tiszt – a győztes oldalán vesz részt a voronyezsi harcokban, a 2. Magyar Hadsereg felmorzsolásában. A magyar hadifoglyokat rostálja, katonai lapokat szerkeszt és – állítása szerint – személyesen is részt vesz a harcokban, így Budapest felszabadításában is. A joviális külsejű, kopasz, pipázó Illés mindenesetre a Vörös Hadsereg őrnagyaként tért vissza hazájába, ahol íróként mindaddig jószerint teljesen ismeretlen volt. Így aztán hamar hozzálátott, hogy irodalmárként és felszabadító hősként is minél több szó essen róla.

 

Népünk szabadságáért

Ő lett a szovjet hadsereg magyarországi lapja, az Új Szó főszerkesztője, előadást tartott a Rákosi iránt szenvedélyesen érdeklődő Gorkijról, s valósággal bevette magát a Fészek művészklubba. Terjeszteni kezdte hőstetteinek eposzát is, amelyből gyöngyszem gyanánt ragyogott ki a Vígszínház körüli harcokban tanúsított hősi és ráadásul parancsnoki helytállásának formás epizódja. Kettős identitását átérezve és konfabulációs készségét kihasználva Illés ekkor, 1945-ben ajándékozta meg a magyar köztudatot Guszev tüzérszázados legendájával is. A világháborúban porig égett minszki levéltár adataira hivatkozva elbeszélte Alekszej Guszev és 15 társa perét, akiket 1849-ben azért sújtott kegyetlen ítélet, mert a cári intervenciós sereg katonáiként a magyar szabadságharc ügye mellett foglaltak állást. Illés blöffje hatalmas karriert csinált, hiszen Guszevnek utóbb emléktábla és több utca is jutott, így a belvárosi Sas utca egészen a rendszerváltásig viselte a hős százados nevét, aki a cári önkényuralommal szembefordulva halt mártírhalált érettünk. Hasonló, bár immár jelenkori mesékkel pakolta tele a végül alezredesként leszerelő író Fegyvert s vitézt éneklek (1949) és Vígszínházi csata (1950) című munkáit is: szovjet katonákkal, akik még álmukban is a foglyok ellátására gondolnak, bölcs tábornokokkal, s olyan hőstettekkel és fantasztikus epizódokkal, amelyek a legromantikusabb 19. századi regényből is gyermeteg módon kilógnának. E téma két mesés részfeldolgozását követően 1951 és 1953 között azután megírta háromkötetes nagyregényét, a Honfoglalást. A hatalmas példányszámban megjelentetett regény egyszerre áldozott a napi célú propaganda és Illés személyes hiúságának oltárán, hiszen a mű egyik főszereplője a „kopasz őrnagy”, Bálint Géza, akit egyszerűen csak remek és csodálatos embernek vélnünk a regény félreolvasása lenne. A Honfoglalás lapjain feltűnnek úri körülmények között elszállásolt magyar hadifogoly tisztek, de elénk lép a szadista Kéry (helyesen Kéri) Kálmán vezérkari ezredes is, míg Rákosiról ilyen sorokat lelhetünk: „Olyan egyszerű ember Rákosi, mint én vagyok, gondolja a honvéd és úgy beszél Rákosival, mintha önmagával beszélne […] mintha újjászületett volna.” E sorok olvastán nem is meglepő, hogy ő írta, helyesebben ő írhatta meg 1952-ben a hatvanéves Rákosi életrajzi brosúráját: Népünk szabadságáért – Rákosi Mátyás elvtárs életéből.

Mint sokszor és sokat próbált, harcokban edzett pártmunkás, Illés Béla lett az 1950-ben megindított hetilap, az Irodalmi Újság alapító főszerkesztője. „A párt mindig százszor jobban tudja, mint mi, hogyan lehet és hogyan kell segíteni az íróknak, az irodalomnak” – tartotta az élet örömeit kiélvező, sokat evő, sokat ivó, két Kossuth-díjat begyűjtő főszerkesztő,
s ennek szellemében a lap az első években a vonalasság legszigorúbb elvárásainak is jócskán megfelelt. Annál meglepőbb volt, hogy a Nagy Imre nevével fémjelzett új szakaszban, majd Nagy 1955-ös leváltását követően az orgánum a fellazulás, az irodalmi lázadozások terepévé vált. A politikai irányváltások kegyetlen következményeit még Moszkvában kiismerő Illés részben taktikázott, részben a háttérbe húzódott, s 1955–56-ban rendszerint betegállományba menekült a döntések és az egyéb éles helyzetek elől.

Az 1956-os forradalom napjaiban, majd egy-két hónapon át utóbb is meghúzta magát. Ekkori magatartását Kádár 1958-ból visszatekintve így sommázta a Politikai Bizottság egyik ülésén: „…elbújt novemberben, amikor cikket kértünk tőle. Illésnél rendben van, hogy beteg, de ha beteg, aszerint is viselkedjék.” 1956 karácsonyán azután Illés levélben fordult veterántársához, Münnich Ferenchez, s ebben a levélben az „ellenforradalom” elítélését követően, meglepő egyértelműséggel kelt írótársai­nak védelmére: „Néhány írót és újságírót a magyar hatóságok őrizetbe vettek. Nem ismerem (nem ismerhetem) az ügyüket, de ismerem az embereket. Ezek nem ellenségek! Legfeljebb megtévesztett emberek.” Ezt a gesztusát Kádár soha nem felejtette el Illésnek, ám az 1956-ot követő években a kultúrpolitika mégsem nélkülözhette a közéletbe visszamerészkedő idős írót. S ő meg is hálálta a lehetőséget: korholta a hallgató pályatársakat, megírta a maga hazug novelláit 1956-ról (az 1958-as Válaszúton című kötetben összegyűjtve), s újra lubickolt a látványos jelenlétben. Kiélvezte, hogy végre megjelenhetett magyarul a Kun Béla szereplése miatt eladdig mellőzött Ég a Tisza, s egyebekben is kivette a részét Kun Béla új kultuszából. Így 1959 márciusában, a Tanácsköztársaság 40. évfordulóján a Vígszínházban (azaz akkori nevén a Magyar Néphadsereg Színházában) az ő darabja, a Szivárvány bukása jelentette az ünnepet: Kun Béla szerepében a gyönyörű orgánumú Pálos Györggyel. Az anekdotázó, a pénzt dzsentri könnyedséggel kezelő s magát már-már szocialista Mikszáthnak vélő Illés Béla utolsó virágkorának 1963-ban egy szélütés vetett véget. Élete utolsó évtizedét kórházi ágyban töltötte, s bár betegszobájából és betegszobájáról még született egy könyve (A 339-es szoba), irodalmi jelentősége jószerint agyvérzése pillanatában elveszett. Már életében menthetetlenül elsüllyedt szerző vált belőle.

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.