Könyv

Balatoni panoptikum

Katona Csaba: Professionatus spielerek

  • Bán Zoltán András
  • 2016. március 11.

Könyv

Manapság mintha ismét sikk lenne a lokálpatriotizmus.

Persze ez csak akkor több üres hőzöngésnél, a kis haza hamis öntudatánál, ha valódi ismeretekkel, komoly helyi tudással párosul, ha az öntömjén helyett önismeretre szorító anyagot kapunk. Katona Csaba éppen ilyesfajta tudásanyagot gyűjtött össze nagyszerű kötetében, melynek alcíme tökéletesen jelzi ki tárgyát: „Arcok és történetek Balatonfüred múltjából”. Részletgazdag portrék, majdnem irodalmi igénnyel megrajzolt történetek – szigorú filológiai igényességgel, éber forráskritikával. És a lokális tárgy szerfölött alkalmas, hogy ábrázolása révén nagyobb dimenziókat is megérezzen az olvasó. Füred ugyanis amolyan olvasztótégelyként érzékelhető, ahol már a 19. század közepe óta megfordult szinte az egész magyar irodalmi és politikai élet összes kulcsfigurája. Jókai így írja le ezt: „Öreg zászlós urak, régi hangzatos időkből nagyrabecsült nevek, országos capacitások a megyei világból, deli úrhölgyek, fiatal mágnások, lelkészek, tanárok minden felekezetből, kisebb nagyobb nevek mind egy barátságos ismerős körré alakulva, melly egymást szívesen üdvözli, a közbeszéd tárgyából ki nem fogy, sem nagyságát, sem kicsinységét nem érezteti a másikkal, minden élvezetet megoszt mindenkivel, az első szóra kész és előzékeny bármily okos indítvány felkarolására s iparkodik óráit kellemessé tenni: ezekből áll Balaton-Füred fürdőközönsége.”

Ez természetesen erősen eszményített felfogás; hogy mennyire, azt éppen Katona Csaba kötete bizonyítja, amelynek nem titkolt célja, hogy ha porrá nem is zúzza, de némileg árnyalja a széplelkű ábrándokat. Bártfay László naplójából idézve megvillantja, hogy a vele sétálgató Vörösmarty látott mást is Füreden, mint lánglelkű hazafiakat és szende delnőket. „A kanyargó árnyas utakon, több sétálóval találkozánk: két tisztességesen öltözött korosabb asszonnyal is, kik között egy gyönyörű arcú leányka lépdelt, virító színekkel a ragyogó szép szemmel, rózsaszín mantillában. Elhaladván mellettük, dicséretekre fakadtam, mert valóban a lány hódító arcú volt. Lendvay megsúgá: hogy a két asszony kereskedik, s a leány portéka, s azt árul, amit megvásárolni nem lehet. Hallám később, hogy a postaház tele van kéjleányokkal: Pestről mindenféle színű, korú és szőrű egy sereg jöve oda. Ezeknek a sétahelyen csak akkor szabad megjelenniük, amidőn a becsületes dámák onnan eltakarodnak, azaz olyanok, kik nyilván nem ismeretesek arról, hogy a postaházba tartoznának.” És gondoljunk bele, hogy a szövegben említett híres színész, Lendvay Márton és Laborfalvy Róza (Jókai későbbi felesége) törvénytelen gyermeke volt az a II. Róza, akit örökbe fogadott a nagy író, és aki aztán ugyancsak egy törvénytelen gyermeknek adott életet (az apa gróf Andrássy Gyula volt), aki később III. Róza néven lett a körképes Feszty Árpád felesége, és aki gyermekkora nyarait a híres Jókai-villában töltötte Balatonfüreden. És ha ehhez hozzátesszük, hogy Jókai 1899-ben éppen az itteni sétányon kérte meg a nála 5 évtizeddel fiatalabb színésznő, (Grósz) Nagy Bella kezét, akkor láthatjuk, hogy kissé földhözragadtabb értelemben is olvasztótégelynek nevezhető Füred földi vidéke. Mindezt remekül érzékelteti a 16 tanulmányt tartalmazó, szépen illusztrált kötet.

Bevallom, számomra mégis a portrék adták a legtöbbet. Közülük is kimagaslik „a nemzet bárója” néven befutott Bizay Mihályról festett rémisztő arckép. Bizay, ez a Békés megyei Gyuláról elbitangolt kereskedőfiú: szörnyeteg volt, de ez mintha nem zavart volna senkit. Tökéletes jellemzésére álljon itt a Vasárnapi Újság 1884-es nekrológjának egy szakasza: „Hírességét az tette, hogy mindenki ismerte, minden valódi ok nélkül”. Örök magyar típus, máig él, legutóbb talán a Dixi néven ismert Gémes János testesítette meg emlékezetesen. De Bizay legalább nem akart semmit a művészettől, ő pusztán nemzetközi (Bécs, Milánó, Párizs) és országos korhely volt, gátlástalan szélhámos, hamiskártyás, kerítő, de legkivált minden ízében komédiás, a maszkok és inkognitók mestere: „Csak a koporsójáról lehetett megtudni, hogy 93 évet élt. Ő maga soha sem árulta el, s fekete parókájával, feketére festett bajszával is gondosan leplezte korát.” Ellenjátékosa lehetne Écsy László, a poroszos hivatalnoktípus magyar megtestesítője, aki 1835-től egészen 1889-ig a füredi Savanyúvíz fürdőigazgatójaként szolgálta legkülönfélébb urait a kötelességteljesítés hideglázában, kritika és zokszó nélkül, némán, alázatosan. Őt aztán semmi nem tudta kizökkenteni, és Ferenc József 1852-es látogatását mindössze egyetlen mondatban summázza: „Őfelsége reggeli 5 órakor tarackdörgések közt búcsút vett”. Meglehet, Écsy bürokratikus gépember volt, ugyanakkor kevesen tettek ennyit Balatonfüred fellendítéséért. Bizay „szájmagyarsága” mellett tündöklő ez a tettrekész lokálpatrióta moralitás. És az utóbbi jegyében áll Katona Csaba kötete is.

Balatonfüred Városért Közalapítvány, 2014, 240 oldal, ár nélkül

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.