Könyv

Bitó László: Két világ közt

  • - dha -
  • 2015. szeptember 27.

Könyv

Önéletrajzi kisprózatöredékek – ez lehetne a rövidke kötet műfaji meghatározása. A látványos életpálya főbb állomásait – a katolikus, polgári neveltetés, a háború utáni kényszermunka, az 56-os forradalom, az emigráció, majd a fényes amerikai kutatóorvosi karrier stációit – a tájékozottabb nagyközönség jól ismerheti, Bitó ezekről nem csak sajtóinterjúiban mesélt, de e könyv előzményeiként felfogható három másik művében is. Bár a cím azt sejteti, hogy ezúttal az emigránsévek jönnek sorra, s a szerző ügyesen kalandozik is az időben, a Két világ köztben leghang­súlyosabban mégis a mecseki szén­bányákban lehúzott évek jelennek meg. Valamikor 1953 után járunk, a narrátort, Molnár Tibit – ő Bitó ifjúkori alteregója – huszonévesen ide, Komlóra sorozzák be katonai kényszermunkára. A bánya mindennapjainak és Bitó/Molnár bányászéle­tének részletei az elbeszélésfüzér legerősebb részei: a szénkitermelés technológiai és munkaszervezési részleteinek plasztikus elbeszélése, az állandó életveszély és a rettegés pszichológiai nüanszai, s az ezeket keretező lágermiliő felvillantása; meg a sztorik a normát mindenáron túlteljesíteni akaró, s ezzel kis híján szerencsétlenséget okozó brigádvezetőről, a felhasított oldalú, haldokló bányalóról vagy Mifő Er­zsikéről, a tárnák szexvámpírjáról. A pokol eme tornácát megmutató realizmus kiterjed a valódi bányászfalvak viszonyait tárgyazó, empatikus megfigyelésekre s a bánya erotikus túlfűtöttségének érzékeltetésére is. Ez utóbbi – mármint a szex – a könyvben egyébként addig olvasmányos, amíg az effajta realizmus kordában tartja: az ifjú és fiktív Molnár (az igazi Bitó?) erotikus kalandjainak részletezéséből talán nemcsak a szemérem okán lett volna a kevesebb is elég, hanem azért is, mert a szerzőt itt olykor cserben hagyja a hiteles láttatás képessége.

 

Noran Libro Kiadó, 2015, 140 oldal, 2600 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A gépben feszít az erő

  • - minek -
A kanadai performer-zenész-költő, Marie Davidson jó másfél évtizede olyan szereplője az elektronikus tánczene kísérletező vonulatának, aki sosem habozott reflektálni saját közegére és a rideg, technológia-központú világra.

A bogiság és a bogizmus

  • Forgách András

bogi – így, kisbetűvel. Ez a kiállítás címe. Titokzatos cím. Kire vonatkozik? Arra, akit a képek ábrázolnak, vagy aki a képeket készítette?

Az igazi fájdalom

Reziliencia – az eredetileg a fizikában, a fémek ellenállására használt kifejezés a pszichológia egyik sűrűn használt fogalmává vált a 20. század második felében.

Ezt kellett nézni

Lehet szeretni vagy sem – mi is megtettük már mindkettőt ezeken az oldalakon –, de nem nagyon lehet elvitatni Kadarkai Endrétől, hogy elképesztő szorgalommal és kitartással építi műsorvezetői pályáját.

Sohaország

Az európai civilizáció magasrendűségéről alkotott képet végleg a lövészárkok sarába taposó I. világháború utolsó évében járunk, az olasz fronton. Az Osztrák–Magyar Monarchia hadseregének egy katonája megszökik a századától, dezertál.

Hol nem volt Amerika

A mese akkor jó, ha minél inkább az olvasóról szól, és persze mindig kell bele főgonosz, akibe az elaludni képtelen néző a lappangó félelmeit projektálhatja, hogy a hős kardját kivonva leszámolhasson vele.