Egy humanista mizantróp (Kurt Vonnegut, 1922-2007)

  • Kádár Judit
  • 2007. április 19.

Könyv

Tárt ajtajú, üres madárkalitkát rajzolt búcsúzásul - április 11. óta ez a fekete gyászkeretes kép tudatja a Vonnegut hivatalos honlapjára látogatókkal (www.kurtvonnegut.com), hogy földi fogságából kiszabadult a lelke.
Többször is haladékot kapott a sorstól: 1944-ben hadifogolyként túlélte Drezda bombázását, ahol legalább 135 ezren veszítették életüket, 1984-ben gyógyszerek és alkohol kombinációjával öngyilkosságot kísérelt meg, 2000 januárjában pedig tűz ütött ki a hálószobájában, s füstmérgezéssel szállították kórházba. Pár hete elesett, súlyos agykárosodást szenvedett - ez a baleset vezetett 84 éves korában, New Yorkban bekövetkezett halálához. Most már biztosan lemarad a csak élő személyeknek adományozható Nobel-díjról, melynek a 20. századi amerikai irodalom jeles alakjaként, a szatirikus Jonathan Swift és Mark Twain irodalmi örökségének méltó folytatójaként hosszú évek óta várományosa volt. (Kedvencére, Twainre még külsőleg is hasonlított, s fiának is a nagy szatíraíró után adta a Mark nevet.) Tragikus, egyben bizarr, sőt abszurd események sora következtében válhatott a kortárs irodalom egyik legpesszimistább szemléletű, mégis mulatságos regényeket és elbeszéléseket publikáló írójává. Az 1922-ben Indianapolisban, negyedik generációs német-amerikai építészcsaládba született Kurt Vonnegut anyja éppen anyák napján lett öngyilkos, s a tragédia emléke soha nem halványult emlékezetében. Német származású amerikai katonaként harcolt a német fasizmus ellen, s a háborúban kis híján amerikai honfitársai bombatámadásának esett áldozatul, Európa egyik legszebb városában, amelyről senki nem képzelte volna, hogy utoléri a barbár pusztítás. Azért maradhatott életben, mert a vágóhíd húsraktárát, ahová a disznóólban töltött nappalok után a hadifoglyokat éjszakára bezárták, elég mélyre építették. Amikor a szőnyegbombázást követően társaival a hullák kiásására kapott parancsot teljesítette, a megmaradt drezdaiak kővel dobálták meg őket. Rákban szenvedő nővére halála előtt két nappal meghalt a férje egy vasúti balesetben, így három saját gyereke mellett testvére három fiát is Vonnegut nevelte fel. (Jill Krementz fotográfussal kötött második házasságában örökbe fogadtak egy kislányt is: mind a hét gyerek és a felesége is túlélte őt.) A háború után Chicagóban folytatta egyetemi tanulmányait, ám A jó és rossz fluktuációja az egyszerű mesékben című MA-szakdolgozatát nem fogadták el - 1971-ben végül a nyolc évvel korábban írt Macskabölcső című regényéért (kedvenc művéért) kapott ugyanott diplomát. Bár már 1950-től kezdve publikált, 1969-ig, a háborús élményeit feldolgozó Az ötös számú vágóhíd című könyvének megjelenéséig sci-fi szerzőként tartották számon - azaz nem számított "komoly" írónak. Szőrszálhasogató kritikusok később vulgárisnak minősített, maga alkotta illusztrációiért kárhoztatták - például a Bajnokok reggelije (1973) csillagot formáló rajzáért, ami nem más, mint egy "seggluk" ábrázolása.

Bár összesen tizennégy regényt írt, fő műve a huszonöt év vívódásai után papírra vetett (mellesleg sci-fi elemeket is tartalmazó, részben a Tralfamador bolygón játszódó), a vietnami háború idején megjelent Az ötös számú vágóhíd. Ez a posztmodern kategóriába sorolt regénye meghozta Vonnegut számára a világhírt (és a pénzt, ami igazán soha nem érdekelte), s a hetvenes évek amerikai ellenkultúrájának szimbólumává tette. Az egyes történések abszurditását kommentáló, a műben gyakran ismétlődő, elborzadt rezignáltságot tükröző kijelentése - "Így megy ez" - szerte a világon szállóigévé vált. Mint minden szatíraíró, a társadalom bűneit (keserű) humorral ostorozó moralista volt. Egy interjúban szocialistának vallotta magát (lásd: Magyar Narancs, 2006. április 20.), a baloldali In These Times című folyóiratban haláláig bírálta a Bush-adminisztrációt, a "hataloméhes csimpánzoknak" nevezett politikai elit uralmát. Csak látszólag volt mizantróp. Noha az emberi lényeket a környezetet és ezt a "kedves, életadó bolygót" pusztító, "kegyetlen és ostoba, nagy, lomha, bűzlő organizmusokként" írta le, mégis tisztességes viselkedésre ösztökélt, s azt tekintette minden művész hivatásának, "hogy rávezesse az embereket: legalább egy parányit méltányolják, hogy élnek" (Időomlás). A massachusettsi műegyetemen 1997-ben tartott beszédében arra buzdította hallgatóságát, hogy "élvezzék ifjúságuk hatalmát és szépségét", még ha "addig nem érthetik is, míg el nem múlik". "Törődjenek a más emberek érzéseivel. Ne tűrjék, ha más emberek nem törődnek az önök érzéseivel. Használjanak fogselymet." (A hamvaskék sárkány) Már Az ötös számú vágóhídban megírta több művében is megjelenő alteregójának, a sci-fi író Kilgore Troutnak sírfeliratát, akit végül annak 84 éves korában tett el láb alól: "MINDEN GYÖNYÖRÛ VOLT, ÉS SEMMI SE FÁJ." A Bajnokok reggelijében két újabb sírkövet rajzolt számára: "Annyira vagyunk egészségesek, amennyire a gondolataink humánusak", illetve "VALAKI (valamitől valameddig) MEGPRÓBÁLTA" felirattal. Az amerikai Humanista Egyesület tiszteletbeli elnökeként hangot adott annak az óhajának, hogy "majd ha én, Isten ne adja, meghalok, remélem, valami pojáca azt írja rólam: Õ most fent van a mennyben". Már csak saját, jól felfogott érdekünkben is reménykedjünk: ő most fent van a mennyben! És használjunk fogselymet!

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.