Érzelmek roadshow-ja

Darvasi László: Vándorló sírok

  • Svébis Bence
  • 2012. augusztus 16.

Könyv

Bizarr, groteszk, fantasztikum, és az élettel, az érzelmekkel való szembesülés rettenete. Darvasi, a rövidtávfutó újra nekilódul.

„[L]eszarják ezt a földet, aztán összeköpködik fekete magvakkal, és várnak, szelíden, bambán és alázatosan, hogy kihajtson a lekvárvirág, ami csak a tudatlanoknak édes és laktató” – írta Darvasi majd’ húsz évvel ezelőtt A veinhageni rózsabokrok című novellájában, s véleménye azóta sem változott. Ahogyan maga a világ sem. A Vándorló sírok szinte minden egyes darabjában ott a rettenet, az élettel, az érzelmekkel való szembesülés rettenete. A borzalmat ugyanis leggyakrabban nem a negatív érzelmek (bár erre is akad példa), hanem a pozitívak szülik. Itt minden pusztul és pusztít: öl, aki szerelmes, gyilkol, aki gyűlöl, s még az is vért ont, aki alkot.


Bizarr, groteszk és fantasztikum – ezek lehetnek a hívószavai az öt ciklusba rendezett, összesen húsz novellát tartalmazó kötetnek, ám az elbeszélések elsősorban a tragédia felé csordogálnak, ritkán kényeztet humorral a szerző. A szélrózsa minden irányába szétfröccsen az iszonyat, térben és időben egyaránt. Hol az ókori Kínában, hol a Jézus korabeli Jeruzsálemben, hol a tizenötödik századi Spanyolországban, hol pedig korunk fullasztó hétköznapjaiban járunk. Ám ezek a történelmi korok s helyszínek mindig csak panelek, újabb és újabb díszletek, melyekben Darvasi valójában ugyanazt írja évek óta szerelemről, életről és halálról. A novellák többsége tehát keserű, nyomasztó, egyedül az utolsó ciklusban lelni olyan darabot, amelytől mosolyra húznánk szánkat. A Nagy Hullakereső Verseny negatív utópiája szürreális világot vizionál, mely a show-műsorok szenzációhajhász életéről exponál elkeserítően ironikus képet. Vagy A szomszédom halála, mely a gyanakvást, a megsértett intimitástól való félelmet festi le szatirikus módon.

A kötet legkiválóbb darabjaiban Darvasi anekdotikus tehetsége csillan meg, s több kis történetet mesél el egy nagyobb köré szervezve. Darvasi ugyanis született rövidtávfutó. Minél nagyobb köröket kell rónia, annál jobban elfárad, annál kevésbé látja át a pályát. Számára a kispróza az ideális terep, hosszabb írásokat csak akkor képes működtetni, ha több, rövidebb történetet zsugorít bele. A három éve megjelent Virágzabálók című nagyregénye – amely majdnem hétszáz oldalra rúg – bizony torkán akad az olvasónak, ellentétben mondjuk az akár saját, akár Szív Ernő néven írt tárcanovellákkal. A Holm-féle előadás központi cselekménye mellett rengeteg egyéb történetet mesélnek el a novella szereplői, de legszembetűnőbb módon ez a Kína visszatér című ciklusban figyelhető meg, melynek három novellája valóban visszatérés: a szerző korábbi novelláskötete, A lojangi kutyavadászok hangulatát idézi meg. Ám míg ott két ciklusra tagolva különültek el egymástól a novellák és a Csin Akadémia rövid, álanekdotikus történetei, itt három hosszabb történetbe ékelődnek a kurta adomák, mégpedig olyasféleképpen, hogy az apróbb, kurzív betűkkel középre szedett szövegek mindig a novella adott pontjának egy-egy hívószavára reflektálnak. A novellák és a Csin-történetek viszont folyóiratokban külön-külön jelentek meg.

Legkevésbé azok az írások sikerültek, melyekben az érdektelen alapötlet unalmas novellát szül. Ilyenkor még mondatok szintjén sem tud izgalmas lenni a Darvasi-szöveg. Mintha érezné a szerző, hogy hibázott, hogy ezt most nem kellett volna megírni. Az Árulás című történet például kifejezetten jelentéktelen, de a Malkus is inkább gyengíti a kötet összképét.

A Vándorló sírok tehát nem újít, nem kockáztat, de összességében hozza a megszokott Darvasi-minőséget, azt, amelyben az író egyetlen feladata: szépre gyúrni, ami rút. Ahogy A könnymutatványosok legendájában olvashatjuk: „Néha úgy ragyog ezen a földön a szar, hogy nem tudsz másra gondolni, mint hogy ő is a szív alatt lakott egy álló napon keresztül.”

Magvető, 2012, 328 oldal, 3490 Ft


Figyelmébe ajánljuk

A hazai próféta

  • - turcsányi -

Van egy jelenet James Clavell 1975-ben publikált regényének tévéváltozatában: a nagyúr táncol.

Apád, anyád idejöjjön!

Amikor 1976-ban megjelent az eredeti Ómen-film (az azóta tetemes hosszúságúra nyúlt széria első installációja), az mind témaválasztását, mind megvalósítását tekintve tisztes elismerést és közben jeles közönségsikert aratott.

Faunok a méhesben

Harci kakasok, üzekedő katicák, tekergőző hernyók, túlérett gyümölcsök, kergetődző és táncoló faunok. Isteni lényekről leváló szárnytollak, méhrajzás és csonkolt kecskeláb – közel harminc művet, festményeket és szobrokat láthatunk a művészeti galériának is otthont adó régi villa első emeletén.

A „titkosegyetem”

  • Földényi F. László

Nevek a szereplőlistáról: Dr. Bódis József, Dr. Horváth Zita, Dr. Palkovics László, Dr. Pavlik Lívia, Dr. Szarka Gábor, és a többi doktor, meg a kancellárok, a miniszterek, az államtitkárok, az államtitkárok helyettesei, meg a helyettesek helyettesei… Upor László könyvéből néznek ki az olvasóra.

A szédülésig

  • Pálos György

A szerző e kisregény megjelenése idején, 2021-ben már befutott író, megkerülhetetlen irodalmárnak számít Katalóniában, és talán a világban is. Katalán identitása is közismert, ami szintén hozzájárul helyi nimbuszához.

Gender a manézsban

A férfi és női szerepkör átalakulása lerágott csont, olyannyira, hogy a nemek szerepkörének egyik legmeghatározóbb új kihívása az, hogy újra és újra meg kell hallgatnunk az átalakulásukról szóló históriát. Nagyon nehéz olyan irányból közelíteni meg a témát, amely (legalább az egyik nemnél) ne szemforgatásba vagy köldöknézegetésbe torkollna.

Teljes elsötétítés

Jánd falujának és az ország 4113. sz. útjának a szélére a korábbi „Isten hozott” vagy valami hasonló szöveget mutató tábla helyére kiraktak egy újat, amelyre ékes külföldi nyelven a következőket pingálták: „No Migration, No Gender, No War” – számolt be az ATV híradója.

Ki vannak fizetve

A múlt kedden jelentette be Magyar Péter, hogy péntek délutánra tüntetést szervez a Belügyminisztérium elé, s azon a kormány lemondását fogja követelni, amiért máig nem kért bocsánatot a bicskei gyermekotthonban elkövetett pedofil bűncselekmények áldoza­taitól.