Gyűrűskönyv

Krasznahorkai László: Nem kérdez, nem válaszol. Huszonöt beszélgetés, ugyanarról

  • Horváth Györgyi
  • 2012. május 19.

Könyv

Műhelytitkok, keletkezéstörténetek, meghatározó olvasmányélmények, anekdoták, önéletrajzi adalékok, szellemi állásfoglalások, kultúra- és művészetelméleti gondolatok, ars poeticák és a kortárs irodalmi, kulturális (és esetleg politikai) közegen belüli önelhelyezések - rendszerint valami ilyesmit vár az olvasó, ha egy híres íróval készített interjút vesz a kezébe. Hát még, ha interjúkötetet!

Nem kérdez, nem válaszol - provokatív címválasztása ellenére - be is teljesíti a várakozásokat: Krasznahorkai 25 interjún keresztül mesél, meggyőzően, érdekesen, és közben, mintegy mellékesen, felrajzolja saját szövegvilága alapvonalait is. Olvashatunk a jelen magyar szellemi életről és értelmiségről alkotott ítéletéről, kívülálló és örök kóborló pozíciójáról, a Háború és háború tervezett (és meg nem valósult) performansszerű befejezéséről, az ÁllatVanBent keletkezéstörténetéről, ornitológiai felfedezésekről, a személyes méltóság és bátorság fontosságáról vagy épp arról, milyen volt végignézni egy malacherélést, és hogy inkább ne vegyünk Ming-korinak tűnő szobrokat Kínában, mert valószínűleg nem valódiak.

Mindeközben persze ott a kérdés, mi indokolta a kötet kiadását, alig nyolc évvel azután, hogy Hafner Zoltán szerkesztésében már jelent meg Krasznahorkai-interjúkötet (Krasznahorkai-beszélgetések, Széphalom Könyvműhely, 2003), melynek tizennégy (1990 és 2003 között készült) beszélgetéséből tízet a jelen kötet is átvesz, a beszélgetéseket követő jegyzetapparátust pedig újfent Hafner jegyzi. Indok lehet például az idő múlása: az előző gyűjteményben nem szereplő beszélgetések - egyetlen 1993-as interjún kívül - a régi kötet után születtek, magyar és külföldi kérdezők közreműködésével (köztük két, a kötet végére csatolt kakukktojással: az egyikben Krasznahorkai kérdezi Eötvös Pétert, a másikban pedig nem hagyományos interjúhelyzet áll fenn, hanem chat-, telefon- és levélbeli "beszélgetés"). Az új kötet ennyiben a maga változatlanságában jóváhagyja a régit, és mintegy inkorporálja magába (talán véletlen, talán nem, de a régi interjúk mind az új kötet közepén kaptak helyet), miközben hozzáadja az időközben eltelt idő kiváltotta új kérdéseket és új válaszokat - valahogy úgy, mint ahogy az idő múlásával a fa is új évgyűrűket növeszt magára, melyek körbezárják a régieket, miközben a fa maga ugyanaz marad (lásd: "huszonöt beszélgetés, ugyanarról").

És hogy mi lenne ez az "ugyanaz"? A fülszöveg "különleges szaturnuszi világnak" aposztrofálja a Krasznahorkai-univerzumot (hm, gyűrűs bolygó), melyhez az olvasó a könyvnél "jobb kalauzt nem is kaphatna útitársul". És csakugyan, a könyvet elolvasva az embernek az a benyomása támad, hogy ez az univerzum az idő múlásával nem változott számottevően. Krasznahorkai újra és újra tud karizmatikusan beszélni a szövegvilágának "irodalom feletti", szakrális jellegéről, a mondatba rejtett tökéletesség utáni vágyáról, az embermivolt mint kozmikus Rossz felőli meggyőződéséről, szereplőinek kudarcáról, mint ami "az emberi pozíció veresége az általa belátott világegyetemben". Vagy akár a Kádár-kor szegényeihez fűződő viszonyáról, Magyarországból való töretlen kiábrándulásáról, és arról is, mint próbálta meggyőzni egy japán noh-mester: hagyja abba az írást. Ezek és még számos más visszatérő elem vegyül az életműnek az "urgai fordulat" utáni motívumaival: a keleti kultúrák iránt érzett vonzalommal, illetve olyan, az önéletrajzisággal összeköthető elemekkel, melyek Krasznahorkainak egy újabb, kozmopolita, kultúrák között mozgó életmódjából és perspektívájából adódnak (mint az okinavai guvat története, a New York-i bohémvilágban való megmártózás vagy a nyugati ember Kína-képe). Ami ezeken a hol anekdotaszerűen, hol kultúraelméleti bevezetőként előadott "csemegéken" túl igazán élvezetessé teszi a könyvet, azt az interjúalany jó értelemben vett öntörvényűségének és - még az írott szövegen át is érezhető - karizmatikusságának lehet nevezni. Krasznahorkai szeret erős állításokat tenni, mint például, hogy az ideális művész szerinte a "szerzetes koldus", és hogy a művészetnek a legkisebb mértékben sem szabad kiegyeznie a kulturális piac diktálta feltételekkel. Vagy hogy "Magyarország egy őrültekháza, ahonnan elmentek az orvosok, s ahol az őrültek orvost vagy beteget játszanak" (227. o.). Ezekkel az állításokkal lehet vitatkozni, lehet egyet nem érteni, lehet őket lesöpörni - egyet nem lehet: kétségbe vonni, hogy az interjúalany mélyen hisz bennük, életében orientáló erejűvé tette ezeket a nézeteket, és képes szenvedélyesen érvelni mellettük. Ezek a meggyőződések pedig nagyrészt változatlanok, csak az évek múltával újabb rétegek, újabb megfigyelések, újabb elsajátított tudás épül rájuk - ahogy a fára az évgyűrűk. Bölcs könyv, mélyre vezető könyv, és nem utolsósorban élvezetes olvasmány.

Magvető, 2012, 304 oldal, 3490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.