Kizökkent, kérdez, összeroppan

Krusovszky Dénes: A felesleges part

  • Horváth Györgyi
  • 2012. február 16.

Könyv


"Krusovszky roppant tapintatos lírikus, aki összeroppanásait vagy rémálmait is udvarias előzékenységgel tálalja fel az olvasónak" - írta Bán Zoltán András a költő előző, 2009-ben megjelent kötete kapcsán. Ez a megállapítás az új kötetre is igaz: Krusovszky ezúttal is egy szépen formált, megnyugtató költői nyelven tudósítja az olvasót szorongáskeltő vagy felkavaró hangulatokról, kérdésekről, történetekről és provokatív művészeti koncepciókról. Nem véletlenül fogalmazok így: a kötet egyik újdonsága ugyanis a metapoétikusként értelmezhető elemek erőteljes jelenléte, a művészet határaira való folyamatos rámutatás és reflexió, és a harmonikus szépség koncepciójának szelíd, de határozott perbe vonása.

A harmonikus szépségeszmény-nyel való szembeszállás apró villanásokban már az előző kötetben is ott volt, ezúttal azonban konkrét figurák, utalások és egyéb szövegszervező egységek révén sokkal hangsúlyosabban megjelenik, mint eddig. A kötet 55 verse - az eddigiektől eltérő módon - erőteljesen támaszkodik bizonyos előképekre, illetve mások által is jól azonosítható mítoszokra, műalkotásokra, avantgárd gesztusokra: Chris Burden korai (1971 áprilisa és 1974 májusa közti) performanszaira, Hart Crane modernista költő utolsó hajóútjának és öngyilkosságának történetére, a Marszüászt megnyúzó Apollón mítoszára, valamint magyar képzőművészeti alkotásokra. A kötetre általában véve jellemző az erős nyitás a képzőművészet felé (jól mutatja ezt már a borító is - a rajta látható műalkotás aztán a kötet egyik versének tárgya is lesz), de ebben a nyitásban nemcsak a különféle művészeti ágak közti átjárás a hangsúlyos és fontos, hanem a megelőzöttség és a művészet határaira való rákérdezés élménye is. A megelőzöttség, a korábbi alkotásokhoz való viszony tematizáltsága a legszembeötlőbb talán a Chris Burden-versek ironikus címadásában (mindegyik "másolat"), de ide tartozik a kötetnek az a (már jelzett) új vonása is, hogy közismert előképeket használ egy-egy kváziszerepvers vagy helyzetlíra kereteinek a kijelölésére. Ezen utóbbi vonás a kötet verseit, a megszólalásszituációkat sokkal konkrétabbá, jobban elképzelhetővé, és így könnyebben olvashatóvá teszi (ugyanakkor a jelentésgazdagságukat nem szegényíti). A művészet határaira való rákérdezés pedig különösen a halál és az emberi test mint felsérthető határ motívumával kapcsolódik össze: nemcsak a bőrét vesztett Marszüásznak a története (a teljes második ciklus) tartozik ide, de például Burden korai performanszai - testbe lőtt golyó, fulladás, üvegcserepeken hátrakötött kézzel végigtekergés, autóútra álhalottként kifekvés - és egyéb akciói, amiket a kötet első ciklusa megidéz. Vagy akár a Kutná Horában tett látogatást felidéző vers (A csontkápolna), ahol a lírai én az emberi csontokból emelt műalkotás (?) meglepő látványára adható adekvát reakciót keresi (és nem találja).

És ha már a ciklusoknál tartunk: számomra üdítően talányos volt A felesleges part szerkezete. Elvileg három ciklusból, továbbá (szintén önálló ciklusokként jelzett) kötetnyitó és -záró versből áll. De egyrészt a ciklusokon belül szétosztva, gyakran váltakozva találhatók a (már a címükkel is) szorosabban összetartozó versek; másrészt a versek egy része a címével szándékoltan származékosként vagy marginálisként (lásd "változat", "ornamens") jelenti be magát (és gyakran homályban hagyja, minek is lenne a "változata"); harmadrészt gyakoriak a belső oda-vissza utalások. Mindezek együtt azt eredményezik, hogy a kötet szerkezete folyton mozgásban van, az olvasó szokatlanul nagy szabadságot kap, hogy maga azonosítsa be a szerkezettartó központi elemeket (verseket, ciklusokat, hierarchikus és analógiás viszonyokat), és maga "építse fel" a kötetet.

A felesleges part amellett, hogy továbbra is markánsan Krusovszky hangján szól, erősen nyit a "szerepversszerű" szövegek felé (a szerző minden fórumon hangsúlyozza, nem szerepverseket ír), és - kevésbé hangsúlyosan, főleg a második ciklusban - az aprólékos leírásokban gazdag "tárgyias" versek felé. Az eddig inkább a lírai én absztrakt viszonyaira fókuszáló tekintet itt az eddigieknél erőteljesebben fordul a külső tárgyak (történetek, mítoszok, műalkotások) felé. És hát újra csak kizökkent, kérdez, összeroppan és szorong. Előzékenyen, persze. Jól csinálja.

Magvető, 2011, 84 oldal, 1990 Ft


Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.