Könyv - Közelebb, pubi, közelebb! - Szép Ernő: Hetedikbe jártam, Indiszkréció

Könyv

Szép Ernő nyilvántartott remekei már az életében megjelentek, de egy-egy kallódó könnyűsúlyú kismű alaposan megváratta a rajongókat. Több mint fél évszázados késése volt a két éve megjelent, s ezzel az első kiadását elkönyvelő Natáliának, s most itt az újságokból előhalászott Indiszkréció - egy újabb, eddig jobbára ismeretlen kisregény a süllyesztőből. Köves Gábor

Mellé, hogy kilegyen a kötetnyi Szép-próza, egy másik, valamivel jobb sorú kallódót is sikerült a kötetbe venni: így került egy keményfedél alá az 1926-ban született (de újrakiadást utoljára 1957-ben látott) Hetedikbe jártam és a Színház című lap 1946-os évfolyamában folytatásokban közölt Indiszkréció. Egy "így jöttem" diákregény és egy "így mentem el" hódítási regényke: a hetedikes kamaszdiák a Berettyó-parton, a kétszáz oldalt is meghaladva, felkészül, majd a pesti fiatalember alig nyolcvan oldalon hódítási vizsgát tesz az úriasszony-fakultáson.

A felnőttségéből visszanéző-visszaérző szerző, legyen a neve itt Szücs Pali, a nagy együttérzők egyik utolsó példánya. Emlékeivel is messzemenőkig előzékeny, ha szembejönnek, kalapot emel előttük, s előre köszön, azok pedig meghálálják e feltétlen bizalmat; egymás sarkára hágva jelentkeznek a hetedikből. Abból a poros, kisvárosi évfolyamból, ahová olyan nagyszabású alakok jártak, mint Dugó, a duplaajkú, Kiss Kálmán, a különutas, a kis Szigmenth, a törékeny porcelánkutya, vagy Béler, a jellem, nem is beszélve Báró Grekszliről és az ő bárói címéhez méltatlan füléről, vagy a földmíves ifjú Biki Kovácsról. Mind Szép szeme fénye, örömmel mustrálja őket, majd szomorú lemondással és egy bajtársias szervusszal visszaengedi a bandát abba a ködös masszába, ahonnan emlékük felmerült. A kipróbált Szép Ernő-irány ez, olyan világ, ahol minden már elmúlt, vagy elmúlófélben van éppen. Itt csak kiesni lehet az életbe, és onnan tovább esni. Az efölött érzett felindultság azonban csak élesíti a részleteket, minden apróság, emberi mulandóság megörökíttetik: egy jellegzetes tanári lábmozgás vagy bajusztologatás éppúgy, mint egy tanárfeleség "célirányos szép kis vádlija", egy diáktárs "prózai sablon füle" vagy egy dús szülői szakáll. E nagy leltárkészítésben szinte menetrendszerűen torpan meg egy sóhajtásra a líra követe, mert fáj az élet, fáj nagyon, s mikor e fájások előveszik az elbeszélőt, az élet apró kellékeitől hirtelen a nagy egészig jut el. Amikor viszont már nagyon fájni kezdene a mindenség, s a költői képek tapasza sem elég a sebekre, mindig előkerül egy frappáns fülleírás, valami kicsi, de jól irányzott, fülek, cipők, szakállak terhére elkövetett élc vagy szellemesség, csak hogy ismét visszataláljunk a világtérképen Szentmártonba. Kicsit exkuzálja is magát az elbeszélő minden ilyen földet érésekor, a hoszszabb elrévedések után azonban mindig történik valami csínytevés, vagy érkezik egy érdekes átutazó, mint mikor a helyi kávédarálóról lekászálódik lovag Vöntcsövy Ábránd, Afrika oroszlánja, a világraszóló magyar szabadsághős, aki, a legendának némileg ellentmondva vadászpuskákat jött részletre ajánlgatni. De itt a részeg tornatanár, a gimnáziumi szolga, a szejpítő-szivarozó főgimnáziumi igazgató - derűs-szellemes, egyszersmind hajszálpontos leírás mind egy szálig. És persze tovább is van, mert Szépnek röntgenszeme van, mely belelát a füzet lelkébe is, mely füzet meggondolja az asztal fájdalmát, és mélabúsan leomlik. E megrendítő tragédia után máris viccel az igazgató, s így hörög: hol vették ezt az erkölcztelen moczkot?

S ha már a kérdéseknél tartunk: "Érdekli kegyeteket a Béler Béla cipője is? Engem, őszintén szólva az is érdekel, egy ilyen Béleren." Szépnél a füzet lelke és a cipő is érdekes, a költői kérdések pedig ilyen költőietlenek tudnak lenni, mint ez a cipős is, és persze a legprózaibb részek azok, ahol a legköltőibb tartományokba kalandozik a szerző. Hát ilyen ez a Szép, de ez is érdekes egy ilyen Szépen. Mellesleg Bélernek Bergsteiger fűzős cipője van, meg ezüstórája, Lolának viszont dr. férje, szobalánya és telefonja, mert Lola, az Indiszkréció című kisregény csábítója igazi úrinő. A Hetedikbe jártam helybéli patikása még így szólt az utcán megpillantott kis szőke után: héj, kisanyám, de jó volna még egyszer, ami már egyszer jó lett volna. Az Indiszkrécióban az egyszer és a még egyszer is megesik, de sokkal több nem esik ennél: egy úrinői hálószoba és holdudvarának leírását kapjuk, hozzá pedig kabaré- és hakniművészek, krokisták és kuplésok, az előző nap lefirkantott humoreszkek és a sanzonnak nevezett iparcikkek szerzői alkotják a megörökített társaságot. Az utóbbiak közé tartozik maga a szerző is, akit egy ilyen előző nap lefirkantott humoreszk láttán rendel magához a szépasszony. Először az asztalához, majd a hálójába. Közelebb, pubi, közelebb! - így az asszony, és a pubi (civilben költő) megy is, de először nem megy neki, tán mert túl gyors a tempó, és különben is, ő szerelmes akar lenni ebbe az úrinő Lolába. Drukkol is nagyon a saját szerelmének, hisz végre, a sok trafikoskisasszony, fogorvosi asszisztensnő, táncosnő, színinövendék és varróleány után egy igazi, életnagyságú úrinő. De persze - újabb Szép Ernő-i fogás - az úriasszony fogalmának fensége sehogy sem fér össze a hús-vér valósággal, melyben a fenséges dáma kimondja azokat "az élettan körébe vágó szavakat, amelyeket a kéziszótárakba nem szokás bevenni". De nem csak az ifjonti költő kisded csalódása van benne e rövid és a Hetedikbe jártamhoz képest vállaltan kisigényű, ám összetéveszthetetlenül Szép Ernő-s ízű darabban, hanem meg van örökítve a pezsgő mellé rendelt költő is. A polgári közönséget szórakoztató "ügyes fiú" és a mindenkit megröhögtető "drága poéta", és benne van az is, de ez már regényen kívüli, kiadói erény, hogy ez az ügyes fiú és drága poéta milyen messze került a szilaj és szűzies szentmártoni hetediktől.

Noran Libro Kiadó, 2010, 321 oldal, 2490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.