Könyv: Parázna barbár (Somlyó Zoltán összegyűjtött versei)

  • Báthori Csaba
  • 2003. június 12.

Könyv

Somlyó Zoltán költészetét - ezt a foszforos és fűszeres illatú szecessziós ékszerládikát - számos elemző nyitogatta az elmúlt században. Kosztolányi Dezső finom barbárnak nevezte őt, aki idecsöppent a Nagykörútra, s mohóan és telhetetlenül habzsolja a civilizáció adományait. Vas István ragyogó esszében taglalta hibáit és erényeit. ´ igazi és gyanútlan barbárnak vélte Somlyót. Becsülte szokatlanul pontos és érzékletes lírai ábrázolását, s egy-egy versében még a bátorság nyomelemeit is megpillantotta. A költő fia, Somlyó György pedig így összegez: nem proletárköltő volt, hanem költőproletár.
Somlyó Zoltán költészetét - ezt a foszforos és fűszeres illatú szecessziós ékszerládikát - számos elemző nyitogatta az elmúlt században. Kosztolányi Dezső finom barbárnak nevezte őt, aki idecsöppent a Nagykörútra, s mohóan és telhetetlenül habzsolja a civilizáció adományait. Vas István ragyogó esszében taglalta hibáit és erényeit. ´ igazi és gyanútlan barbárnak vélte Somlyót. Becsülte szokatlanul pontos és érzékletes lírai ábrázolását, s egy-egy versében még a bátorság nyomelemeit is megpillantotta. A költő fia, Somlyó György pedig így összegez: nem proletárköltő volt, hanem költőproletár.

Fontos elem mind, semmi kétség. Ez a költészet az érzékiség, a hús, az emésztő szenvedély anyanyelvén beszél. Nehéz és bársonyosan nehézkes, esetlen és parázna taglejtései olyan lírai esendőt tükröznek, aki lobbanástól lobbanásig hajszolódik, s közben megteremti verseiben melankolikus verskezelésének legendáját. A magyar szerelmi költészet nem bővelkedik érzéki regiszterekben, s ahol a szerelem kínálja a vers érzelmi mintázatát, ott amolyan platonikus hangszerelésre bízza még a testiségről szerzett tudás közlendőit is. A test epedése,

a már-már pornografikus

buzgalom, a szerelmes szavakkal álcázott meztelen nemiség parázsló költői szó-rendjét a magyar lírában Somlyó Zoltán alapította meg (nem a malackodó fűzfapoéták gyermeteg falfirkáira gondolok). Nála ez a falánkság egyenesen életművének hordozó rétegét teremti meg: a világ minden moccanása olyan vak, erotikus és elemien célratörő, mint egy fürge hímivarsejt. Minden egyesülésre tör, s a költői szemlélet ennek a folytonos megtermékenyítő mágnesmozgásnak érzelmi vagy erkölcsi értéket tulajdonít. Az egyetemes fogantatás szertartásrendje Somlyó Zoltán költészetének egész szövetét átitatja. "", lesik már a lábam közt a lépést! / artériáim hő lélegzetét." (Gyáva líra); "két fehér kar halcsontok közt ívelődik bíbelően" (Este tízkor); "Szemérmem fínom fátyolszövetjét szakítsd át / és súgd a fülembe az útszéli boldogság nyitját!" (Jazz). Ez a vonás a verseknek még olyan gyanútlan pontjain is át-átüt, ahol a nemiség nem elsődleges erővel igazgatja a szöveget: "S látod, testünk, mit úgy sajgat a vér, / egy ponton, mégis, mégis összeér..." (Oly piciny vagy); "Mitől oly terhes minden ősz / s mért kábulunk el illatában? / S ha lágyan perg a sok levél, / mért látjuk, hogy ott a halál van?" (Szeptember). És mondanom sem kell, ez az ellenállhatatlan képzetcsoport képes magába szívni mindazt, amit ez a költői-emberi egzisztencia lényegesnek ítél: a versekben hirtelen fel-felbukkan a halál-, az elmúlás-, a magány-, a szülő-, a természetmotívum, de többnyire a testi szenvedély valamiféle mellékbugyrában, egy forró élmény közvetlen hátterében.

Mert Somlyó Zoltán költészete - noha nem a formai tökéletesség gyűjtőtárnája - néha olyan mély kijelentésekre képes, amelyek a Nyugat-kánon derékhadának is becsületére válnának. Kettős hatást kelt a szöveg: alkalmasint egy-egy lötyögős alakzatban váratlanul gyöngyszem pottyan elénk, máskor pedig legkomolyabb megrendülésünket is mérsékli egy ügyefogyott fordulat, egy balog rím vagy egy pongyola ritmikai egység. Idézek párat ezekből az "ingyen gyöngyszemek"-ből: "Nem vesztem el, csak nem vagyok sehol sem." (Levél atyámnak); "múlik az idő s korral megtelik" (Kosztolányi Dezsőnek); "Adjátok a poklot nékem, hol nincs ember s nincsen állat, / ott leszek honn és rikoltva kiáltom: jaj, istenem!" (A barbár).

Azt mondtam: nehézkes taglejtésű költészet. De ennél összetettebb a helyzet: a versek egy templomegere-szegény dandy sóhajait visszhangozzák, s ugyanakkor egy úri szobabelsőkben is megfordult gavallér megfigyeléseiből merítik nyersanyagukat. Lehet, hogy ezt a feszítő kettősséget csupán a költői eszköztár fülledt túlsága, az "elátkozott költő" szerepéből fakadó különcségek és szélsőséges gesztusok sugallják. Itt még a lepusztult helyszínek is ünnepi fényben derengenek, még a poklok poklában senyvedő lírai teremtmény is elkapja a veretes szót - s ez a

súlyos dekorativitás

még a hibás szöveghelyeknek is bizonyos angyali aurát kölcsönöz. De egyúttal le is földeli a költeményt, s a nagy mondandót nem engedi felemelkedni, nem hagyja elszakadni a "földiekhez ragaszkodó", hordozó verstesttől. Pedig Somlyó művészetében az "égi" közlendők ott lebegnek - egy könnyed karnyújtásnyira - a szöveg hátterében. És van itt még egy érdekes hatástörténeti tényállás. Az utóbbi időben megerősödött rokonszenvünk a mozaikszerű szerkezet, a nem egyneműen építkező műalkotások, a "kishibás remekművek" iránt. Nos, Somlyó Zoltán költészete ennek a kompozíciófajtának számtalan példáját kínálja. Az állandóan kísértő lomposság, a verset cserbenhagyó szándék, a formai makulák, a horpadt mondatszerkezet, az affektált beszéd, a hamar avulásnak induló s eleve nem maradandóságra törekvő írói gyakorlat ma különleges becsben áll, s furcsa, eltökélt rokonszenvet ébreszt az olvasóban. Lehet, a tetszésnek e megváltozott mértékei okozzák, hogy Somlyó Zoltán költészetét valódi örömmel és éber részvétellel tudjuk elsajátítani. A magyar költői beszédmód szabadossága, amely az elmúlt ötven évben nagyban meglazította az olvasói elvárásokat is, Somlyó művészetét valahogy ízlésünk, érdeklődésünk és lelkesedésünk középpontjába emelte. Ma nemcsak Babits verseiben vesszük észre (és becsüljük!) a bomlott forma nagyszerűségét, hanem az eleve bomlottnak észlelt művészetben is felfedezzük a költői nagyság jegyeit.

Könyvkiadásunk és filológiánk szégyene, hogy jó hatvanöt esztendővel a költő halála után sem rendelkezünk Somlyó Zoltán műveinek összkiadásával. Ez az Összegyűjtött versek sem az. A két szerkesztő, Somlyó György és Térey János bővítette ugyan az anyagot, visszaállította az eredeti kötetek ciklusrendjét, de kihagyta a műből a Nyitott könyvet és a Titkos írást (igaz, azok ma már, újabb kiadásban, kézen-közön forognak). A kiadást Somlyó György fontos előszava és Térey János némileg szertelen, a műbe alig markoló utószava köríti.

Báthori Csaba

Palatinus, 2002, 488 oldal, 2870 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Münster egén

Több mint húsz év telt el azóta, hogy az HBO bemutatta Tom Hanks és Steven Spielberg háborús sorozatát, az elég szerencsétlen magyar fordításban Az elit alakulatként futó Band of Brotherst.

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Elsüllyedt Budapest

„Szép Ernő előbb népszerű költő volt, azután divatos színpadi szerző lett, regényei irodalmi szenzációknak számítottak, azután egy időre szinte teljesen megfeledkeztünk róla” – írta Hegedűs Géza 1976-ban, A magyar irodalom arcképcsarnoka című portrékötetében. 

Búcsú a gonosztól

A német író, Otfried Preuβler (1923–2013) művei közül itthon leginkább a Torzonborzról, a rablóról (eredeti nevén Hotzenplotz) szóló történeteket ismerjük.

Kedvezmény

Az idén 125 éves Közlekedési Múzeumot bombatalálat érte a 2. világháborúban, az épület és a gyűjtemény nagy része elpusztult. Csak 1965-ben nyílt meg újra, majd ötven éven át működött, a hiányosságai ellenére is hatalmas érdeklődés mellett. A Liget-projekt azonban a Közlekedési Múzeumot sem kímélte, 2015-ben bezárták, 2017-ben lebontották.

Isten nevében

Egy gyermek ára: három miatyánk, két üdvözlégy – pimf összeg, mindenkinek megéri, vevőnek, eladónak, az üzlet hivatalos tanújának (ezúttal a Jóisten az, lakcím, anyja neve, három példányban), de legfőként a Fidesznek. Most még pénzbe se kerül: alsónadrágokban fizetik ki a papságot. Választások jönnek, tartják a markukat, lökni kell nekik valamit, hogy misézés közben rendesen korteskedjenek, Isten akarata szerint.

Távolságtartás

A három még logikus és észszerű. Sőt, a három elvárható (a Tisza Párt és az MKKP potenciális szavazói szemszögéből mindenképpen), s aligha sérelmezhető (a rivális pártok híveinek perspektívájából) – ennyi kerületi polgármesterjelölt kell ugyanis a fővárosi listaállításhoz.

Mint parton a hal

  • Földényi F. László

Pontosan húsz évvel ezelőtt egy német napilap többeket megkérdezett, mit várunk mi, magyarok a küszöbön álló EU-csatlakozástól. Én akkor habozás nélkül ezt válaszoltam: Komp-ország hajója végre kiköt – Nyugaton. Vagyis: Európában. A Fidesz épp ellenzékben volt. De már jóval korábban kiadta a velejéig antidemokratikus jelszót: „a haza nem lehet ellenzékben”, s előre tudni lehetett, merre kormányozzák majd a hajót, ha újra hatalomra jutnak.

„Mi nem tartozunk bele a nemzetbe?”

A Nemzeti Összetartozás Hídja egyelőre nem annyira a nemzet összetartozását, sokkal inkább azokat az emberi és eljárásjogi anomáliákat testesíti meg, amelyekkel ma Magyarországon egyre könnyebb bármilyen, NER-nek kedves beruházást végigvinni.

Dermedt figyelem

Az elbitangolt ellenzéki szavazók jó részét néhány hónap alatt becsatornázta Magyar Péter és a Tisza Párt. De mire jutnak így az elhagyott pártok?