Könyv

Mi tartja meg?

Közti 66 – Egy tervezőiroda története

  • Götz Eszter
  • 2016. február 21.

Könyv

A Középülettervező Iroda, ismertebb nevén Közti immár legalább a harmadik nemzedék életén és életkörülményein hagyja ott a nyomát, gyakran anélkül, hogy az érintettek tudnának erről. 1949 és 1991 között ez a cég tervezte ugyanis Magyarország középületeinek túlnyomó többségét, de a legnagyobb kulturális beruházások a rendszerváltás óta is jórészt a Közti tervezőinek koncepcióit hordozzák.

Színházak, szállodák, kórházak, művelődési házak és iskolák, kollégiumok, egyetemek, a most átépülő Népstadiontól és a budai Körszállótól a tavaly többször is átadott Várbazárig vagy a Kossuth térig, a kecskeméti kórháztól az új ferihegyi várócsarnokig – a magyar élet legváltozatosabb terei ebben az irodában formálódtak.

A Közti azzal ünnepelte meg fennállásának 66. évfordulóját, hogy majdnem ezeroldalas, kétkötetes és díszdobozos könyvet készített a vállalat történetéről és jelenéről. Ferkai András és Rubóczki Erzsébet végigböngészték, átcsupálták és megszerkesztették a két korszakot: Ferkai a megalakulástól a rendszerváltásig tartó első 42 évet, Rubóczki pedig az 1991-től máig terjedő időszakot. A vállalkozásnak már a bátorsága is tiszteletet érdemel, hiszen eddig senki nem próbálta áttekinteni a magyar építészet folyamatát 1945 és 2015 között a maga teljességében. A laikus közönség, de lassan már maga a szakma sem ismeri jól ezt a korszakot, mert nincs működő építészeti múzeum, hiányoznak a nagy kiállítások, az átfogó értékelések, gazdátlan egy egész periódus építészeti öröksége, nincs intézmény, ami védené, és alig akad, aki egyáltalán figyelne rá.

Ezért is óriási munka az, amire maga a Közti adott megbízást hat évvel ezelőtt, amikor a 60. születésnapon felmerült a monográfia igénye. A történeti részt gondozó és annak jelentős részét – olvasmányos stílusban, precízen, ugyanakkor személyes hangon – meg is író Ferkait nem sürgette az idő. És most, hogy a könyvet kézbe lehet venni, látszik, hogy érdemes volt várni. Egy szakma közelmúltjának sok-sok titka néz ránk a lapokról, majdnem fél évszázad álmai és valósága, az építőművészet és az építőipar küzdelme. Fehér köpenybe bújt építészek, akik még az ötvenes években is ordibálni mertek a vállalatvezetéssel, ha az igazukért kellett kiállni; a reggel 8.30-as blokkolást rendszeresen lekéső, de szükség esetén 36 órát egyhuzamban rajzolással töltő szakelem; a szocreál stílust egy emberként bojkottáló műhelyek; az 56-os forradalmi bizottság dokumentumait gondosan alá nem író tervezők, akik megúszták a megtorlást; egy igazgató, aki önkényesen átrajzolta a beosztottak terveit a maga kedvére, de élt-halt a vállalatért… Hétköznapi történetek keverednek heroikus epizódokkal, szakmai legendák a száraz, dokumentálható tényekkel, miközben feltárul a cég belső élete és vele a magyar társadalom 20. századi gazdaság-, kultúr- és politikatörténete.

A Köztin ugyanis minden keresztülment, ami Magyarországon történt: a háború utáni újjáépítéstől a pártdiktátumokon és típusterveken át a házgyári panelig, onnan pedig a gmk-k, a posztmodernnel betörő nyugati stílus, majd a szabadsággal és a demokráciával betörő létbizonytalanság. A 60-as, 70-es években csúcsra járatott algériai, nigériai, közel-keleti exportmunkák szakmai tapasztalata mellett ott volt a kultúrpolitika döntéseit hol kiszolgáló, hol felülbíráló tervezői méltóság, illetve a tervezők leértékelése az építőipar kiszolgálóivá. De az az elszántság is, amivel a tudásukban bízó, a klasszikus modern építészet ideáit nem felejtő építészek a tömegtermelésből igyekeztek kihozni a lehetőség szerinti legjobbat. Ferkai elemzései több helyen rámutatnak egy-egy kiemelkedő műnek a nemzetközi építészeti szcénában ikonná lett épülettel való párhuzamára. Ezzel bizony azt állítja, hogy a 60-as, 70-es években, de még akár az 1950–56 között készült hazai épületek, melyeket ma tévesen, felületesen és csúnya maszatolással szocreálnak nevezünk, ugyanúgy felmutatnak időtálló értékeket, mint a korszak legjobb külföldi eredményei. Ideje újragondolni – olvassuk a sorok közt – kiradírozásukat a köztudatból és a városokból. És ideje végre meglátni a többi, kevésbé megnyugtató párhuzamot is: a budai Vár 1949–53 közötti, párt- és állami székhellyé átalakítása hátborzongatóan ismerős manapság, és a tervezők nagy állami irodákba csődítése is újra vészes aktualitást kapott.

A második kötet – immár angol és magyar nyelven – a máról szól, az 1991-ben 270, ma alig 70 dolgozóval működő építészirodáról. Rubóczki bevezetője a mai Közti néhány stúdióvezetőjét kérdezi, hogyan volt képes megmaradni a rendszerváltás pillanataiban és az azóta eltelt negyedszázadban. Ez a rövid expozíció tulajdonképpen válasz az első kötetre, mivel a cég belső erejét a korábban elért értékekben látja: a jól működő mester-tanítvány viszonyban, a szabad szakmai tapasztalatcserében, illetve abban, hogy a munkatársak a válságos helyzetekben is képesek kiállni egymásért. A kötet folytatása maga a Közti Rt. portfóliója, a fontosabb munkák részletes bemutatása, a végén indexben az összes munka rövid felsorolásával és – az első kötet mintáját követve – a tárgyalt időszak jelentősebb tervezőinek életrajzával. Nagyszabású bemutatkozás, de az első kötet gazdagsága után bizony hiányzik belőle a háttérkép, az átalakulás és a további évek társadalmi-gazdasági környezetének felrajzolása. Együtt azonban a kettő magasra teszi a lécet: itt az ideje megírni az Iparterv és a többi nagyvállalat sztoriját, a közelmúlt hazai építészetének történetét. De menjünk tovább: ideje átgondolni, hová tűnt a kultúránkból az építészet, és miért nagy baj ez nekünk!

 

Közti–Vince Kiadó, 2015, 26 000 Ft. I. kötet: 546 oldal, szerk. Ferkai András; II. kötet: 374 oldal, szerk. Rubóczki Erzsébet. A cikk a Kortárs Építészeti Központ (KÉK) és a Narancs közti együttműködésben, az NKA támogatásával jött létre.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.