Mintha

Janne Teller: Semmi

  • Lengyel Imre Zsolt
  • 2012. február 18.

Könyv


"Semminek sincs értelme." Ez a Semmi ("jelenleg a legnépszerűbb és legprovokatívabb kamaszirodalom a világon") első mondata. Érzünk valamit? Nem csoda, ha nem, Pierre - aki ezt mondja - sem sokat, hiszen így folytatja: "Ezt régóta tudom." És tudja az elbeszélő, aki a szövegben elmesélt események idején Pierre osztálytársa, és tudja a többi gyerek is. Posztegzisztencialista mű ez: az élet végső értelmetlensége nem nyugtalanító gyanú vagy borzasztó felismerés már, hanem általános tudás, sőt közhely. Ám Pierre tovább megy egy lépéssel: "Ezért semmit sem érdemes csinálni. Erre most jöttem rá" - folytatja, és otthagyja az iskolát, amin viszont a többiek felháborodnak. Vagyis távolról nézve tűnhet csak úgy, hogy a célokban hívők és a hitetlen nihilisták közötti sokszor megírt összeütközés előadása következik még egyszer: a transzcendens értelem hiánya annyira evidens nemcsak Pierre-nek, hanem a vele amúgy szemben álló elbeszélőnek is, hogy aki ilyesmiben hinni akar, annak nem nagyon van kivel azonosulnia ebben a regényben. Pierre-t is csak azért nem lehet bepanaszolni, mert "a felnőttek nem akarják hallani, hogy tudjuk, hogy igazából semmi se valami, és mindenki csak úgy csinál, 'mintha'". Tudják - és nem is ekörül forog a történet, hanem a mintha körül. Mert Pierre szerint bármit csinálni csak abszolút célok érdekében lenne érdemes - ez önmagában egy értelmes és tiszteletre méltó filozófiai hagyományokra támaszkodó kijelentés. Ám mivel ilyen célok nincsenek - elvégre néhány milliárd év múlva állítólag még az univerzum is elpusztul -, nem kell csinálni semmit, hiszen a társadalom által szentesített célok az örökkévalóság perspektívájából nevetségesen jelentéktelenek.

 

Az osztálytársai erre válaszul kezdenek egyre durvuló akciójukba - ők is tisztában vannak vele, hogy csak "annak a látszata a lényeg, hogy vittük valamire", a látszathoz viszont ragaszkodnak, hiszen élni akarnak. A gyerekek egy halomba kezdik gyűjteni mindazt, ami igenis fontos a számukra, és egyre emelik a tétet - áldozat ez és felmutatás, vagyis egyszerűen csak nem a társadalomtól várják többé az igazolást, hanem Pierre-től. Később pedig már, ahogy csoporttá szerveződnek az öncéllá váló feladat körül, képesek lesznek egymás számára legitimálni cselekedeteiket: a minél nagyobb áldozat morális értékre tesz szert. Végül a regény groteszk szatírába forduló csúcspontján az egész világsajtó ünnepelni kezdi őket, ők pedig fokozhatatlanul és vitathatatlanul értelmesnek gondolják művüket - Pierre azonban a fejükre olvassa, hogy visszaértek oda, ahonnan indultak, ez az elismerés is csak társadalmi, így relatív és korrupt. A cél addigra valóssá szilárdult illúzióját szétzúzva pedig a hőstettekből ismét értelmetlen áldozatok lesznek.

Okos és fontos tanmese a Semmi, arról, hogy transzcendens garanciák nélkül vagyunk kiszolgáltatva egymásnak, a bármikor elmozdítható morális koordináta-rendszerek legitimáló és korrumpáló hatása pedig kívülről nézve voltaképpen szétszálazhatatlan. Felelősség illúziók nélkül: egyszerre vonzó és rémítő program - nem csoda, hogy a könyvet a dán iskolákban előbb betiltották, majd kötelezővé tették. Az pedig, hogy minderről egy sok-sok példányban eladott műben olvashatunk - Bárány Tibornak a pedagogikus utószó kiveszőben lévő hagyományába életet lehelő elemzésével -, remekül mutatja a mintha legyőzhetetlen optimizmusát - meg ennek iróniáját.

Fordította: Weyer Szilvia. Scolar, 2011, 172 oldal, 2495 Ft


Figyelmébe ajánljuk

„Rá­adásul gonosz hőseinek drukkol”

A több mint kétezer strófás Nibelung-ének a középkori német irodalom talán legjelentősebb műve. Hogyan lehet ma aktuális egy 800 éves irodalmi mű? Miért volt szükség egy új magyar változatra? Erről beszélgettünk Márton László író-műfordítóval öt évvel ezelőtt. Idézzük fel a cikket!

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”