Mintha

Janne Teller: Semmi

  • Lengyel Imre Zsolt
  • 2012. február 18.

Könyv


"Semminek sincs értelme." Ez a Semmi ("jelenleg a legnépszerűbb és legprovokatívabb kamaszirodalom a világon") első mondata. Érzünk valamit? Nem csoda, ha nem, Pierre - aki ezt mondja - sem sokat, hiszen így folytatja: "Ezt régóta tudom." És tudja az elbeszélő, aki a szövegben elmesélt események idején Pierre osztálytársa, és tudja a többi gyerek is. Posztegzisztencialista mű ez: az élet végső értelmetlensége nem nyugtalanító gyanú vagy borzasztó felismerés már, hanem általános tudás, sőt közhely. Ám Pierre tovább megy egy lépéssel: "Ezért semmit sem érdemes csinálni. Erre most jöttem rá" - folytatja, és otthagyja az iskolát, amin viszont a többiek felháborodnak. Vagyis távolról nézve tűnhet csak úgy, hogy a célokban hívők és a hitetlen nihilisták közötti sokszor megírt összeütközés előadása következik még egyszer: a transzcendens értelem hiánya annyira evidens nemcsak Pierre-nek, hanem a vele amúgy szemben álló elbeszélőnek is, hogy aki ilyesmiben hinni akar, annak nem nagyon van kivel azonosulnia ebben a regényben. Pierre-t is csak azért nem lehet bepanaszolni, mert "a felnőttek nem akarják hallani, hogy tudjuk, hogy igazából semmi se valami, és mindenki csak úgy csinál, 'mintha'". Tudják - és nem is ekörül forog a történet, hanem a mintha körül. Mert Pierre szerint bármit csinálni csak abszolút célok érdekében lenne érdemes - ez önmagában egy értelmes és tiszteletre méltó filozófiai hagyományokra támaszkodó kijelentés. Ám mivel ilyen célok nincsenek - elvégre néhány milliárd év múlva állítólag még az univerzum is elpusztul -, nem kell csinálni semmit, hiszen a társadalom által szentesített célok az örökkévalóság perspektívájából nevetségesen jelentéktelenek.

 

Az osztálytársai erre válaszul kezdenek egyre durvuló akciójukba - ők is tisztában vannak vele, hogy csak "annak a látszata a lényeg, hogy vittük valamire", a látszathoz viszont ragaszkodnak, hiszen élni akarnak. A gyerekek egy halomba kezdik gyűjteni mindazt, ami igenis fontos a számukra, és egyre emelik a tétet - áldozat ez és felmutatás, vagyis egyszerűen csak nem a társadalomtól várják többé az igazolást, hanem Pierre-től. Később pedig már, ahogy csoporttá szerveződnek az öncéllá váló feladat körül, képesek lesznek egymás számára legitimálni cselekedeteiket: a minél nagyobb áldozat morális értékre tesz szert. Végül a regény groteszk szatírába forduló csúcspontján az egész világsajtó ünnepelni kezdi őket, ők pedig fokozhatatlanul és vitathatatlanul értelmesnek gondolják művüket - Pierre azonban a fejükre olvassa, hogy visszaértek oda, ahonnan indultak, ez az elismerés is csak társadalmi, így relatív és korrupt. A cél addigra valóssá szilárdult illúzióját szétzúzva pedig a hőstettekből ismét értelmetlen áldozatok lesznek.

Okos és fontos tanmese a Semmi, arról, hogy transzcendens garanciák nélkül vagyunk kiszolgáltatva egymásnak, a bármikor elmozdítható morális koordináta-rendszerek legitimáló és korrumpáló hatása pedig kívülről nézve voltaképpen szétszálazhatatlan. Felelősség illúziók nélkül: egyszerre vonzó és rémítő program - nem csoda, hogy a könyvet a dán iskolákban előbb betiltották, majd kötelezővé tették. Az pedig, hogy minderről egy sok-sok példányban eladott műben olvashatunk - Bárány Tibornak a pedagogikus utószó kiveszőben lévő hagyományába életet lehelő elemzésével -, remekül mutatja a mintha legyőzhetetlen optimizmusát - meg ennek iróniáját.

Fordította: Weyer Szilvia. Scolar, 2011, 172 oldal, 2495 Ft


Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.