Könyvmelléklet

Világzsiger – Roberto Bola–ño: Vad nyomozók

  • Bori Erzsébet
  • 2014. május 24.

Könyv

A Vad nyomozók az 1970-es években játszódik, a 90-es években íródott és a 2000-es évek nyelvén beszél (magyarul). Ezért kárhoztatni kéne a fordítót, de nem teszem: nagyrészt innen, a nyelvből jön az az otthonosságérzet, amely módot ad a mezei olvasónak, aki nem a dél-amerikai irodalom-szakértője, hogy valahogy elfészkelődjön a több száz idegen névből - reálisan létezett 20. századi költők, írók, esszéisták, forradalmárok, politikusok, fiktív alakok, országok, városok, utcák, épületek, folyóiratok, mozgalmak, ételek, italok etc. nevéből - felépülő, észbontóan ismeretlen világban.

Utóbb rájövünk, hogy a gyanútlan olvasót nevekkel szőnyegbombázó szerző talán mégsem a teljes megsemmisítésünkre tör, hovatovább előzékenyen a segítségünkre siet, amikor egy viszonylag rövid és könnyen befogadható kisregényféleséggel vezet be minket a három nagyobb szerkezeti egységből álló, 760 oldalas regénymonstrum útvesztőjébe. Ez az első, a Mexikóban elveszett mexikóiak címet viselő rész egy 17 éves költőpalánta, Juan García Madero első személyű beszámolója arról, hogy a fővárosba kerülvén hogyan találkozott a nagybetűs élettel (vö. szex, drog, rock'n'roll) és a zsigeri realistákkal.

Nem járunk messze az igazságtól, ha a zsigeri realizmust válaszcsapásnak gondoljuk a mágikus realizmusra, amely jó időre a latin-amerikai próza metonímiájává vált. Az ellenkulturális mozgalmat fiatal költők egy markáns csoportja indítja el a hetvenes években; e fővárosi léhűtők - és a regény - vezéralakja Arturo Belano és Ulises Lima, akik amúgy chileiek, és a hetvenes évek ismert történelmi eseménye vezérelte őket Mexikóba. És miközben ők hárman, Madero, Belano és Lima meg egy Lupe nevű exprostituált északnak, a sivatag felé veszik az irányt, hogy elmeneküljenek Lupe stricije elől, egyszersmind felkutassák a húszas évek legendás költőjét, a zsigeri realizmus ősanyját, Césarea Tinajerót, mi belevágunk a Vad nyomozók legdurvább, középső részébe, hogy több mint ötszáz oldalon és a fél világon át kergessük, de soha el ne érjük a két jó firmát, Arturo Belanót és Ulises Limát.

Míg az első és a harmadik részben naplószerűen követjük az eseményeket, a középső rész kváziinterjúk sorozata, amelyekben változatos nációjú, foglalkozású, életkorú, nemű és nemi identitású megszólalók tucatjai idézik fel emlékeiket életüknek abból a szakaszából, amikor szerencséjükre vagy szerencsétlenségükre találkoztak hőseinkkel. Kaliforniától Beér Sheváig, Rómától Madridig, Andalúziától a Costa Braván át Afrikáig csapongunk, csak Tel-Avivban, Párizsban és Barcelonában időzve hosszabban, és mondanunk sem kell, hogy ahány megszólaló, annyi Belano és Lima. Látják, tartják őket költőóriásnak és szimpla drogüzérnek, lepedőakrobatának és impotens puhapöcsnek, gyöngéd, érzékeny léleknek és pénzéhes törtetőnek, nagy műveltségű úriembernek és igénytelen, büdös bunkónak, halálmegvető hősnek és gyáva szarnak. De nem ám csak a levegőbe beszélnek az interjúalanyok, hanem az életből vett, érzékletes példákkal támasztják alá szubjektív közleményeiket. Gyakorló zsigeri realisták mind.

A halálos betegséggel versenyt futó Roberto Bola–ónak lényegében tíz éve volt arra, hogy létrehozza az életművét; a monumentális 2666 már csak posztumusz jelent meg. Az Éjszaka Chilében és a Távoli csillag után végre az opus magnum is olvasható magyarul. Kertes Gábor nagyszerű munkát végzett, de hosszabb távon visszaüthet az a más szempontokból nagyon is védhető döntése, hogy kortárs szlenget használ. Az ötvenes években, a beatgeneráció után egy emberöltővel született, a hetvenesekben pályára lépő korosztály nagy nemzedéki regénye nem csak az idei bestsellerlistát célozza meg; ma kultkönyv, holnapra klasszikus lehet, de mindenképp időtálló olvasmány, míg a szleng gyorsan avul és válik nevetségessé. De ez legyen a jövő gondja, egyelőre semmi akadálya nincs annak, hogy átadjuk magunkat a Vad nyomozók mozgalmas tablójának, színes figuráinak, fekete humorának.

Fordította: Kertes Gábor. Európa, 2013, 762 oldal, 3600 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.