59 rakétát lőtt ki az USA szíriai célpontokra

  • narancs.hu
  • 2017. április 7.

Külpol

Trump floridai rezidenciáján jelentette be a támadást.

Az amerikai hadsereg rakétacsapással válaszolt arra a keddi vegyi támadásra, amelyben több mint 80 civil vesztette életét Szíriában, közülük több mint egy tucat gyerek. Az ideggáztámadás feltehetően az Aszadhoz lojális erőkhöz kapcsolható.

A Pentagon közlése szerint 59 Tomahawk rakétát lőttek ki magyar idő szerint péntek hajnali 2:40-kor amerikai hadihajókról, a célpont a Sarjat légi támaszpont volt.

false

 

Fotó: MTI

Donald Trump maga jelentette be a támadást floridai birtokáról, beszédében Aszadot diktátornak nevezte, aki „borzasztó vegyi fegyveres támadást intézett ártatlan civilek ellen”. Trump „minden civilizált nemzetet” felszólított arra, hogy segítsék a szíriai konfliktus megoldását. A rakétacsapás célja Trump állítása szerint az, hogy megakadályozzák a további vegyifegyver-használatot.

A Pentagon közlése szerint az Aszadot támogató orosz katonai erőknek előre jelezték a rakéták kilövését, és megbizonyosodtak arról, hogy a támaszponton nem tartózkodik orosz repülő.

 

 

Trump azt is állította beszédében, hogy a Sarjat légi támaszpontról indították a keddi vegyi támadást. Az amerikai erők repülőket, lőszerraktárakat és a légvédelmi rendszereket lőtték. Trump arra is felhívta a figyelmet, hogy döntését az után hozta meg, hogy látta: a nemzetközi közösség kudarcot vallott a szíriai polgárháború hatékony kezelésében.

Ez volt az első alkalom, hogy a Fehér Ház katonai akciót rendelt el Aszadhoz lojális erők ellen.

A brit kormány arányos reakciónak nevezte a rakétacsapást.

A New York Times szerint Trump nem figyelmeztette Putyint a támadásra, és a rakétacsapást követő órákban sem beszéltek telefonon. Az Index az orosz RT-re hivatkozva azt írja, hogy a Duma védelmi bizottságának alelnöke vakmerőnek és felelőtlennek nevezte az akciót, és az a térség destabilizációjához vezet.

(Nem York Times, BBC, Index)

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.