Interjú

A fegyver hatalma

Scott A. Snyder elemző Észak-Koreáról

  • B. Simon Krisztián
  • 2017. október 21.

Külpol

Észak-Korea a közelmúltban több föld alatti atomrobbantást is végrehajtott, a múlt héten ballisztikus rakétát lőtt át Japán második legnagyobb szigete, Hokkaido felett, s korábbi kísérletei azt is megmutatták, hogy a kelet-ázsiai diktatúra az Egyesült Államokhoz tartozó Guam szigetét is könnyűszerrel célba veheti. Scott A. Snyder Korea-szakértőt az atomprogram mögött megbúvó logikáról és az észak-koreai mindennapokról kérdeztük.

Magyar Narancs: Miért olyan fontos Észak-Koreának az atombomba?

Scott A. Snyder: Azért ez az egyik legfőbb céljuk már évtizedek óta, mert a vezetés szemében ez a leghatékonyabb eszköz arra, hogy másokra ráerőltessék a saját akaratukat. De az atombomba iránti vonzalom már Észak-Korea létrejötte előtt is létezett. A koreaiak évtizedeken át harcoltak Japán ellen, aztán megtapasztalták, mekkora hatása volt az Egyesült Államok atomtámadásának Nagaszakiban és Hirosimában, hogyan vetett véget azonnal a háborúnak. A koreai háború alatt Kim Ir Szen, Észak-Korea örökös elnöke attól rettegett, hogy az Egyesült Államok ellenük is beveti ezt a fegyvert – és ez nem feltétlenül volt alaptalan, hiszen az 50-es években zajlottak viták arról, hogy helyes lenne-e, ha az Egyesült Államok újra a nukleáris fegyverekhez nyúlna. Vannak nyomai annak is, hogy Észak-Korea már az ötvenes-hatvanas évek fordulóján kutatókat küldött a Szovjetunióba, hogy megismerkedjenek az ottani atomprogrammal. A jelenlegi észak-koreai program pedig már évtizedek óta fut; Kim Dzsong Un pedig, hogy biztosítsa a rezsim és saját vezetői szerepe legitimitását, az elmúlt években felpörgette, sőt beleírta az alkotmány preambulumába is. Ha pedig erre építi a rezsim legitimitását, akkor kicsi az esélye, hogy önszántából felhagyjon vele.

MN: Mit jelent a legitimitás Észak-Koreában? Hiszen a vezetőknek nem kell a nép kegyeiért versengeniük, és felteszem, közvélemény-kutatások sincsenek, amivel azt mérnék, hogy mi tetszik az embereknek.

SAS: A maoista idea szerint a hatalom a puska csövéből ered, és Kim Dzsong Un számára az atomfegyver még a puskánál is hatékonyabb eszköz. A fiatal vezető a nukleáris program sikerével és az ezzel járó tekintéllyel akarja elérni azt, hogy otthon senki meg se próbálja elmozdítani a hatalomból – miközben persze vannak erre más, brutális eszközei is. De az is igaz, hogy a rezsim gyenge és Észak-Korea a térség legsebezhetőbb állama – így a nukleáris program tenné lehetővé számára, hogy nemzetközileg is táguljon valamelyest a játéktere.

MN: Nem lenne egyszerűbb, ha csak elhitetné a néppel, hogy Észak-Koreáé a világ legerősebb hadserege és mindenféle csodafegyverekkel rendelkeznek?

SAS: Elméletileg igaz, hogy Észak-Korea el van zárva a világtól, de a gyakorlatban igenis jut be információ. És Észak-Korea sem zárkózik már el annyira, mint régen. Az elmúlt évtizedben a rezsim kísérletezett külföldi újságírók, például a CNN meghívásával. Az észak-koreai elit tudja, hogy megszűnt a régi információs monopóliumuk. A helyi sajtó ódákat zeng az atomprogramról, de ahhoz, hogy ez működjön, kell a külvilág megerősítése. Azzal, hogy az atomprogram ilyen fontos a nemzetközi médiában, Kim Dzsong Un ezt szerzi meg.

MN: Hogyan jut be az országba az információ?

SAS: A piacosodás és a nemzetközi kereskedelem erősödése révén; az árucsere lehetővé teszi azt is, hogy az emberek beszéljenek egymással. Emellett az Egyesült Államok és Dél-Korea is igyekszik Észak-Korea lakosságát hírekkel ellátni. Elérhető például helyi nyelven az Amerika Hangja és a Szabad Európa Rádió adása, de pendrive-okat és CD-ket is nagy számban juttatnak be az országba. Hiába illegálisak, sokan hozzáférnek – ezt onnan is tudjuk, hogy a kormány nagy erőkkel próbál lecsapni rájuk.

MN: Mi történik azzal, akinél találnak egy pendrive-ot kritikus hírekkel vagy egy DVD-t dél-koreai szappanoperákkal?

SAS: Attól függ, kinél találják, és ki az, aki az ügyet vizsgálja. Ha a helyi biztonsági szolgálatok találják meg egy jó kapcsolatokkal rendelkező embernél, akkor elég lehet őket megkenni. A DVD-t ugyan elveszik, de a hatóság elnézést kér a zavarásért, és veszi a kalapját. Ha magasabb szinten vizsgálják az ügyet vagy az érintettnek nincsenek jó kapcsolatai, akkor előfordulhat, hogy az illető eltűnik pár hónapra az ismerősei szeme elől.

MN: Az internet mennyire terjedt el az országban?

SAS: Internet nincs, csak az úgynevezett intranet, amely kizárólag engedélyezett észak-koreai oldalakhoz ad hozzáférést, és leginkább az elit használhatja. Csak a leghűségesebb, kiválasztott emberek férhetnek hozzá legálisan a külvilágból érkező információkhoz is. De ha valaki ezen kevesek közé tartozik, akkor azt is számításba kell vennie, hogy nagy valószínűséggel minden lépését figyelik.

MN: Mit gondolnak az emberek a Nyugatról?

SAS: A propaganda még mindig azt sulykolja, hogy a Nyugat gonosz: de azt nehéz megmondani, hogy az egyes emberek mit gondolnak erről. Sokan nem is igen tudnak véleményt alkotni, hiszen annyira kevés információhoz jutnak a nyugati értékekről és életmódról.

MN: És milyennek látják Kim Dzsong Unt?

SAS: Erre is nehéz válaszolni, hiszen nincs lehetőség független közvélemény-kutatásokra. Az észak-koreai menekültek körében ugyan készültek felmérések, de ők ebben a tekintetben elfogultak. A rendelkezésünkre álló információ alapján mindenesetre úgy tűnik, hogy az utóbbi években javult Kim Dzsong Un megítélése – és ez részben annak köszönhető, hogy a lakosság úgy érzi, a hatalomra kerülése óta nőtt az életszínvonal. De hatásos az atomprogram körüli propaganda is, sokan lehetnek büszkék arra, hogy egy ennyire rettegett ország állampolgárai.

MN: Az atombomba mellett min alapul még a Kim-dinasztia megkérdőjelezhetetlen legitimitása?

SAS: Nagyon erős a személyi kultusz, és a politikai lojalitás is nagyon fontos érték ebben a rendszerben. A család precíz narratívát épített fel a hatalom eredetéről, ami az átlag észak-koreainak azt üzeni, hogy szükségszerűen az ún. „pektu-hegyi vérvonalnak” kell adnia az ország vezetőjét.

MN: Lenne-e valakinek a vérvonalon kívülről esélye átvenni a hatalmat?

SAS: Nem tudjuk, de nem nagyon látszik ennek a jele. Ha Kim Dzsong Un fiatalon meghalna, és örökösödési válság alakulna ki, akkor előfordulhat ilyesmi.

MN: Mekkora a politikai elit az országban?

SAS: A nagyjából 25 milliós országban 2-3 millióra tehető a párttagok száma – de a rezsim fenntartásában pár tízezren játszanak fontos szerepet. Ha az ő támogatásuk biztosított, akkor minden mehet.

MN: Kik hozzák a döntéseket? Van-e még valakinek bármibe beleszólása Kim Dzsong Un mellett?

SAS: Az elemzők régóta vitatkoznak ezen. Én úgy látom, Kim Dzsong Unnak sikerült vezető döntéshozóvá válnia, de vannak a párton belül bizonyos fékek. Alacsonyabb szinteken is vannak olyan fontosabb pozíciók, amelyeket csak bizalmi emberek kaphatnak meg, de nekik is bizonyítaniuk kell lojalitásukat azzal, hogy az intézményi kontrollt a vezető javára játsszák ki. A propaganda és agitációs osztály, valamint a szervezetirányítási osztály a legfontosabb ilyen szervek. És persze kiterjedt, mindent behálózó biztonsági szolgálat is működik, mégpedig a párttól és a hadseregtől is különállóan. Jó néhány szerv figyeli egymást, és mind a legfőbb vezetésnek jelent. Így aztán az intézmények közül egyik sem tud a másik fölébe kerekedni, sőt, kölcsönösen sakkban tartják egymást, ezzel erősítve a vezetés pozícióját.

MN: Milyen körülmények között élnek ma az ország lakói?

SAS: Bár sokan Nyugaton még mindig hajlamosak a 90-es évek nagy éhínségeire asszociálni, Észak-Korea már nem tartozik a világ legszegényebb és legszerencsétlenebb országai közé. Az ENSZ indikátorai szerint a legmélyebb szegénységből valamelyest felkapaszkodott – és bár globálisan még mindig a legszegényebb 25 százalékba tartozik, ezen a kategórián belül a többséget már megelőzte. Részben a piacosodás miatt – létrejöttek a szükséges áruk beszerzésének és a megélhetés előteremtésének alternatív módjai is. De még mindig a politikai beágyazottság a meghatározó abban, hogy hol a gyarapodás plafonja. Egy vidéki kereskedő például hiába tud pénzt keresni, mindig attól kell rettegnie, hogy a párt tagjai kisajátítják a tulajdonát. És a jóléttel az egyenlőtlenség is nőtt. Vannak még nélkülözők, sőt, éhezők is, de azok a kiváltságosok, akik Phenjanban lakhatnak, és még párttagok is, a helyi viszonyokhoz képest magas életszínvonalon élhetnek.

MN: Kikkel kereskedik Észak-Korea?

SAS: Kína a legnagyobb partnere, ez nagyjából a regisztrált árucsere 80-90 százalékát teszi ki. Oroszország, Szingapúr, Vietnam, Malajzia és egyes afrikai országok is többé-kevésbé rendszeresen kereskednek velük – utóbbiak számára például kifejezetten nagy értékkel bírnak a szocialista-realista észak-koreai szobrok. (A Reuters beszámolója szerint például Szenegál 27 millió dollárt fizetett egy 49 méteres szoborért, amely egy félmeztelen férfit ábrázol, aki egyik kezében egy nőt, a másikban egy csecsemőt tart. A Bors nemrég arról írt, hogy Magyarországnak is vannak kereskedelmi kapcsolatai Észak-Koreával, bár nem túl jelentősek: gyógyszereket, kísérletekhez használt állatokat és lengéscsillapítókat adtunk el, és tévékamerákat vettünk – a szerk.)

MN: Mennyi igaz a rendszer kegyetlenségéről keringő beszámolókból?

SAS: Sok. Az ENSZ emberi jogi jelentése részletesen leírja, hogyan hozták létre erőszakosan a feltétlen lojalitáson alapuló, ám közben a kasztrendszer sajátosságait is magán viselő rendszert. Nemcsak az árulónak nyilvánított személyt, de a rokonait, a családját is jó eséllyel embertelen körülmények közt működő munkatáborokba zárják, vagy olyan állástilalommal sújtják, hogy csak kemény fizikai munkát tudjon végezni.

MN: Mi lesz a szankciók hatása? Előfordulhat-e, hogy csak a lakosság életét fogja még inkább megkeseríteni?

SAS: Elő. Kim Dzsong Un mindent megtesz majd annak érdekében, hogy a szankciókkal járó terheket a számára legkevésbé értékes állampolgárok viseljék. Mellesleg az ENSZ Biztonsági Tanácsának a korlátozásai először csak az atomprogram életben tartásához szükséges bevitel leállítását akarták elérni. Amikor ez megbukott, szektorális tiltásokat vezettek be, hogy csökkentsék az Észak-Korea számára hozzáférhető külföldi valuta mennyiségét. (Az ENSZ BT augusztusi szankciói a szén, a vas és a tenger gyümölcsei kivitelét érintették, ami miatt nagy valószínűséggel elesik az alig 3 milliárd dolláros évi exportbevétele egyharmadától. Szeptember 11-én pedig, Phenjan hatodik kísérleti atomrobbantását követően a BT újabb szankciókat fogadott el, amelyek kimondták, hogy a nyersolajbevitel nem lépheti át a jelenlegi szintet, valamint évi 2 millió hordóban maximálták a feldolgozott olajtermékek éves importját. Jelenleg az ország évi 4,5 millió hordó finomított kőolajat és 2 millió hordó nyersolajat importál – a szerk.) Hogy mindez sikeres lesz-e, kérdéses. Kim Dzsong Unnak annyira fontosak a fegyverek, hogy bármilyen áldozatot vállal a megtartásukért. Változást – talán – az elit elégedetlensége hozhat. Ha ők úgy érzik, hogy az atomfegyverek még nekik is megnehezítik az életüket, akkor lehetséges, hogy képesek lesznek nyomást gyakorolni.

MN: Kína és Oroszország mennyire tudja befolyásolni Kim Dzsong Unt?

SAS: Őt külső szereplők nem tudják már meggyőzni. Se Vlagyimir Putyin, se Hszi Csin-ping. Persze Kínának még mindig sok eszköze lenne arra, hogy rontsa a helyzetet Észak-Koreában, de nem áll érdekében, hogy instabillá tegye a szomszédját, ezért vonakodik – hiába követel többet az Egyesült Államok.

MN: A két Korea lakossága hisz még benne, hogy valamikor újra egyesülhet a két ország?

SAS: A két társadalom nagyon különbözik egymástól, s az etnikai és a nyelvi azonosság ellenére is nagyon nehéz lenne a két rendszert integrálni. Az egyesülés több évtizedes folyamatot igényelne – a jelenlegi körülményekből kiindulva inkább egy békés együtt­élésre lehet játszani. De közben persze egyik fél sem tett le róla teljesen, hogy az egyesítés lenne a félsziget jövőjét tekintve a tökéletes megoldás – az egész egy olyan célként lebeg a szemük előtt, ami vonzó ugyan, de aminek alig van megvalósulási lehetősége. Persze az esélye már annak is nagyon csekély, hogy a közeljövőben komolyan el kelljen gondolkodni ezen az eshetőségen, de ha például Kim Dzsong Unt meggyilkolnák, akkor ki tudja, az hová vezetne.

Névjegy

Scott A. Snyder a Council of Foreign Rela­tions elemzője, valamint az agytröszt amerikai és koreai kapcsolatokkal foglalkozó programjának vezetője, korábban dolgozott a Stratégiai és Nemzetközi Tanulmányok Kutatóközpontjának (CSIS), valamint négy évig az Asia Foundationt képviselte Dél-Koreában. Jövőre jelenik meg South Korea at the Crossroads (Dél-Korea válaszút előtt) c. könyve a Columbia University Press kiadásában.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.