„A racionális beszéd nem működött” – Bíró-Nagy András a brit kilépésről és az EU jövőjéről

Külpol

Minél gyorsabban és minél kevesebb engedménnyel zavarnák le az uniós vezetők a brit kilépési tárgyalásokat. A Policy Solutions elemzője az euroszkeptikus pártok erősödésére számít, míg a centrumországok elindulhatnak az integráció további mélyítése felé is.

Magyar Narancs: A népszavazás napján az exit pollok és a fogadóirodák is a bennmaradás pártiak győzelmét várták. Meglepte az eredmény?

Bíró-Nagy András: Nehéz volt jósolni, mert az elmúlt egy-két hét kutatási eredményei inkább rossz irányba mutattak, csak az utolsó napokban lehetett abban reménykedni, hogy mégis a bennmaradáspártiak lesznek többségben. A munkáspárti képviselő asszony, Jo Cox meggyilkolásáig a kilépés esélyeinek erősödése volt a trend. Végig biztos voltam benne, hogy nagyon kiélezett küzdelem lesz. 2013-ban igazi hazárdjátékot indított el David Cameron a konzervatív párton belüli euroszkeptikus hangok letörése érdekében, illetve azért, hogy megállítsa a kilépést pártoló UKIP előretörését. Végül a saját vesztébe rohant. Egyszerre két uniót is sikerült válságba sodornia: az Európai Uniót és Nagy-Britanniát, mivel a skótok a várakozásoknak megfelelően bejelentették, hogy valószínűleg kiírnak egy második népszavazást a függetlenné válásról. Ha Nagy-Britannia nem csak az EU-ból lép ki, de fel is bomlik, akkor Cameron az egyik legnegatívabb megítélésű miniszterelnökként vonul be a brit politikatörténetbe.

MN: A magyar kormány rögtön a menekültválság uniós kezelésének tudta be az eredményt. Ön szerint mi volt a döntő faktor?

false

 

Fotó: Németh Dániel

BNA: A kilépéssel kampányolók fő üzenete a külföldi munkavállalókkal való riogatás volt, de ez nem ugyanaz a bevándorlás, mint amiről a magyar kormány szokott beszélni. Nagy-Britanniában nem a menekültek vagy a harmadik országbeli bevándorlók adták a fő témát, hanem a szabad munkavállalás jogával élő uniós polgárok, elsősorban a lengyelek, de a magyarok is. Való igaz, hogy Nagy-Britanniába tömegesen érkeztek uniós munkavállalók, és ez néhány helyen komoly feszültséget okozott például a szűkös kórházi, óvodai, iskolai férőhelyek miatt. Összességében azonban az uniós munkavállalók nettó befizetői a brit költségvetésnek, foglalkoztatási rátájuk magasabb, mint a hazai pályán dolgozó briteké. Sőt bizonyos szektorok – például az egészségügy – csak nagyon nehezen lennének működőképesek uniós munkavállalók nélkül. Ez az érv – és általában véve a racionális beszéd – sajnos egyáltalán nem működött a Brexit-kampányban.

MN: A Cameron által az EU-s tárgyalások során felvetett többi kérdés – szabadpiac, nemzeti parlamentek nagyobb szerepe, az „egyre szorosabb unió” elvetése – mennyire érdekelte a szavazókat?

BNA: Cameron februárban kiharcolt megállapodását elég gyorsan lesöpörték a kilépéspártiak, mondván, hogy nem tartalmaz érdemi engedményeket. Ők az uniós munkavállalók számának korlátozását akarták elérni, és ilyen típusú engedményt Cameron nem tudott felmutatni. A szociális vészfék vagy a családi pótlék indexálása nem érintett tömegeket, ezért a megállapodás nem is volt igazán fajsúlyos témája a kampánynak.

MN: Cameron rossz megállapodása miatt nyert Boris Johnson és Nigel Farage?

BNA: Ennél mindenképpen bonyolultabb a kép. Az uniós munkavállalás kérdéséhez hasonló jelentőségű volt az elitellenes hangulat, amely teljesen eluralkodott a kampányban, szinte semmilyen szerepet nem hagyott az ésszerű, gazdasági típusú érveknek. A brit kormánypárt mellé odaállt a Munkáspárt, a másik establishment erő, de ketten együtt sem tudták meggyőzni az embereket, hiába szerezték meg az előző választáson a szavazatok kétharmadát. Olyan hangulat alakult ki, amelyben a választók az egész politikai elitet akarták megbüntetni. Hozzátenném, hogy a munkáspárti vezető, Jeremy Corbyn bennmaradás melletti kiállása meglehetősen félszívűre sikerült. Ez sokat számított abban, hogy a munkáspárti szavazók nem jelentéktelen része a kilépés mellett döntött. Látszott, hogy Corbyn sem nagyon hisz az egészben, ráadásul ismert, hogy a legutóbbi EU-s népszavazáson, a 70-es években még a kilépés mellett volt.

MN: Mi az oka annak, hogy az elitellenes érzelmek Nagy-Britanniában és máshol is az EU-n csattannak?

BNA: Az EU nagyrészt azért veszít a legitimitásából, mert a gazdasági válság közel egy évtizedének eredményeként egyre kevesebben asszociálnak Európáról a gazdasági stabilitásra, a szociális biztonságra. Inkább a megszorításokat társítják az EU-hoz. Ez intő jel, a populisták könnyen érvelhetnek azzal, hogy mi értelme bent lenni az EU-ban, ha az pont az emberek által elvárt jóléti szintet nem tudja garantálni.

MN: Az eredmények korai elemzéséből úgy tűnik, hogy hasonló módon szakadt ketté a brit társadalom, mint nemrég – az elnökválasztás kapcsán – az osztrák. Az uniós tagság mellett inkább a fiatal, városi, iskolázottabb rétegek szavaztak.

BNA: Összeurópai trendet ebből nem olvasnék ki, de igaz, hogy akik jobban tudnak élni egy nyitottabb világ, egy globalizált környezet előnyeivel, azok teljesen másként kezdenek gondolkozni a politikáról, mint akik ezekben a tendenciákban a saját egzisztenciájukat fenyegető veszélyt látnak. Ez a választóvonal könnyedén felülírhatja a baloldali-jobboldali preferenciákat. A Brexit-népszavazás is azt mutatta meg, hogy rengeteg hagyományos munkáspárti szavazó – és itt nem a nagyvárosi, baloldali értelmiségre gondolok – már semmit sem vár a politikai elittől, beleértve az EU vezetőit is. A város-vidék ellentét itt nem igazán szembeötlő, Anglián belül csak London volt uniópárti. Inkább országrészek közötti ellentét figyelhető meg, Skócia és Észak-Írország a bennmaradás mellett, Anglia és Wales ellene szavazott. Az életkori meghatározottság pedig döntő jelentőségű, valójában az 50 fölötti angolok vitték ki az összes többi britet az EU-ból.

MN: Egyik kutatási területét az euroszkeptikus pártok alkotják. A brit euroszkepticizmus más, mint a többi?

BNA: A brit euroszkepticizmus gyökere az érdekes. A UKIP megalapítása a 90-es években kifejezetten a maastrichti szerződésre és az euró bevezetésére adott reakció volt, tehát az éppen kiépülő EU ellenében jött létre, eleinte elég marginális, majd fokozatosan teret nyerő gondolatként. A brit euroszkeptikusok, a Brexit-kampány érvei egyébként nem nagyon különböznek más hasonló pártok nézeteitől. Az egyetlen lényeges eltérés, hogy a kontinensen sok jobboldali populista párt gazdasági irányultsága az elmúlt években baloldali, jóléti soviniszta irányt vett. Ez nem igaz a britekre, akik a szabadkereskedelem és a jobboldali, liberális gazdaságpolitika hívei.

Névjegy

Bíró-Nagy András (1982) a Budapesti Corvinus Egyetemen szerzett politikatudományi doktori fokozatot, korábban a London School of Economics-on közpolitika és közigazgatás szakon végzett. 2013–2014-ben Andor László foglalkoztatásért, szociális ügyekért és társadalmi befogadásért felelős uniós biztos politikai tanácsadója volt. A Policy Solutions társalapítója és kutatási igazgatója, az MTA TK Politikatudományi Intézet kutatója.

MN: Annak mi az oka, hogy a brit toryk és a Munkáspárt is ennyire megosztott az EU-hoz való viszonyában?

BNA: Régóta lehetett tudni, hogy a Konzervatív Párt súlyosan megosztott a kérdésben, és az is borítékolható volt, hogy szavazóik többsége a kilépés irányába fog elmenni. Nagyobb meglepetés, hogy a hagyományos munkáspárti területeken milyen erősen szerepelt a Leave-tábor. Itt egyértelműen be lehet azonosítani azt a jelenséget, hogy munkásosztálybeli, deprivált településeken élő szavazók körében mennyire nem rezonálnak a munkáspárti politikai elit üzenetei. A politikai vezetésben a Munkáspárt sokkal kevésbé volt megosztott, mint a Tory Párt – ahol 330 képviselőből körülbelül 130 nyíltan az EU-tagság ellen kampányolt –, mégis sok helyen, főleg az észak-angol településeken nyílt szembefordulás történt a baloldali elittel.

MN: Az EU-s vezetők arra számítottak, hogy a brit kormány a jövő keddi Európai Tanács-ülésen hivatalosan is bejelenti a kilépési szándékot. Cameron ellenben lemondásának bejelentése után leszögezte, hogy az elszakadási tárgyalásokat csak az új miniszterelnök kezdi meg, várhatóan októberben. Elképzelhető, hogy addig nem történik semmi?

BNA: Ezt még nem látjuk pontosan. Az uniós vezetők abban érdekeltek, hogy minél rövidebb legyen a bizonytalan időszak, minél hamarabb dőljön el, hogy milyen feltételrendszerrel távozik Nagy-Britannia. Egyértelmű törekvés, hogy a válságot szigorú keretek közé szorítsák, rögtön látszódjon, hogy más tagállamoknak miért nem éri meg hasonló útra lépni. Véleményem szerint a következő egy-két év nem lesz fáklyásmenet a briteknek, mert a másik 27 tagállam és az integrációban érdekelt uniós intézményi vezetők azt szeretnék, ha a kilépés senki számára nem válna vonzó alternatívává. Ezért nem adhatnak túl sok engedményt, nem bánhatnak kesztyűs kézzel a britekkel. Hogy a britek jól jöjjenek ki a tárgyalássorozatból, azt különösen nehézzé teszik a jövőre esedékes választások Németországban és Franciaországban. Nagyon rosszul venné ki magát egy választási kampányban, ha a politikai vezetők gyengének mutatkoznának a Brexit-kérdésben. Az első uniós és tagállami reakciók tükrében hiú ábrándnak tűnnek Boris Johnsonék elképzelései, miszerint az EU előnyeit a kilépés után is élvezni tudják majd anélkül, hogy az általuk hátrányként megélt együttműködési formákban részt kellene venniük.

MN: Norvégia az Európai Gazdasági Térség, Svájc az Európai Szabadkereskedelmi Társulás tagja, Törökország pedig vámuniót tart fenn az EU-val. A kilépési tárgyalások elvezethetnek valamelyik megoldáshoz?

BNA: Nem lehet megmondani, hogy valamelyikhez hasonló konstrukció ki tud-e alakulni a brit esetben. Már csak azért sem, mert az EU-val szoros gazdasági együttműködést fenntartó országok sokszor olyan dolgokat vállaltak, amelyektől a britek kifejezetten irtóznak. Ilyen például a munkaerő szabad áramlásának biztosítása. Nagy-Britanniának ezt nyilván értelmetlen lenne vállalnia, hiszen jórészt éppen emiatt döntöttek a kilépés mellett. Arra számítok, hogy egy sajátos brit együttműködési forma fog kialakulni a hosszú – akár két évig is elhúzódó – tárgyalások eredményeképp.

MN: Az EU erősebb pozícióban van, mint a britek?

BNA: 450 milliós piac, 27 tagállam áll szemben egy országgal, melynek a tárgyalási pozíciója nem olyan erős, mint ha továbbra is ott ülne a rendes EU-s tárgyalóasztalnál. Könnyen elképzelhető, hogy az uniós joganyagból nagyon sok minden a jövőben is vonatkozni fog Nagy-Britanniára, miközben elveszíti azt a lehetőségét, hogy ő maga is alakítsa ezt a joganyagot és az uniós politikai folyamatokat.

MN: A brit belpolitikában mekkora válságra számíthatunk?

BNA: A következő hónapok vitáit a Konzervatív Párton belüli miniszterelnök-keresés fogja dominálni. Boris Johnson pole pozícióból indul, de arról is lehet hallani, hogy Michael Gove igazságügyi miniszter, a Leave-kampány egyik agya is bejelentkezhet, és Theresa May, Cameron másik korábbi miniszterének a neve is felmerült. A tory vezetői válság tehát máris kialakult, fel kell állnia egy új kormánynak legkésőbb az októberi pártkongresszuson. Politikai viták a Munkáspárton belül is lesznek, hiszen választóik jó része az ellen szavazott, amit a kampányban képviseltek. Nagy-Britannia szempontjából a legsúlyosabb belpolitikai válságot mégis a skót függetlenség kérdése okozhatja, amely a Brexit-szavazás után 24 órán belül a napirendre került. A következő egy-két év újabb függetlenségi népszavazást hozhat, és ez nagyon könnyen Nagy-Britannia végét jelentheti.

MN: Az EU előtt két forgatókönyvet látnak az elemzők. Sokak szerint az euroszkepticizmus erősödését, dezintegrációt hozhat a Brexit. Mások úgy látják, egy az integráció mélyítését hagyományosan ellenző nagy tagállam kiválása lehetőségeket is rejt magában.

false

 

Fotó: Németh Dániel

BNA: Sajnos mindkét forgatókönyv megvalósulására van esély. Úgy látom, arra mindenképpen lesz kísérlet, hogy új lendületet adjanak az integrációnak, leginkább az eurózóna vonalai mentén. Ez szentesítheti a kétsebességes Európa képét. A római szerződés jövő márciusban esedékes 60. évfordulójához időzítve egyébként is megindult az ötletelés arról, hogyan lehetne újra lendületet adni a válságban lévő integrációnak. Az erről való gondolkodás a Brexit hatására fel fog erősödni. Az európai integráció motorjainak számító tagállamokban – Németországban, Franciaországban, a Benelux államokban, talán Olaszországban is – arra a következtetésre juthatnak, hogy a jövőbeli válságokat akkor tudják elkerülni, ha ebben a körben szorosabbra vonják az együttműködést. Aki jön velük, az jön, aki nem, az marad az EU-ban, de a második vonalban, a periférián.

MN: Eddig is sokan tudni vélték, hogy 2020 után csökken majd a strukturális és kohéziós alapokon keresztül mozgatott pénzösszeg. A nettó befizető Nagy-Britannia kiválása felgyorsíthatja a folyamatot?

BNA: Semmiképp nem lett könnyebb az uniós pénzekből legtöbbet profitáló kelet-közép-európai országok helyzete. Már most is lehetett olvasni, hogy a britek kilépésével kieső összeget a nettó befizetőknek kell kipótolniuk. A befizető országok a most folyó költségvetési ciklus előkészítésekor is a csökkentés mellett érveltek, erősen kétséges, hogy 2020 után magukra vállalnak-e plusz anyagi terheket. Ennek direkt gazdasági hatása lehet a régiónkra.

MN: Az euroszkeptikus pártok vezetői rögtön saját győzelmükként értékelték az eredményt. Ők jól járnak ezzel, vagy ha kiderül, hogy az elszakadás nem is olyan könnyű és fájdalommentes, még veszíthetnek is?

BNA: Rövid távon azzal számolok, hogy az euroszkeptikus pártok tovább erősödnek. Geert Wilders Hollandiában előjött a hasonló népszavazás ötletével, Marine Le Pen deklarálta, hogy elnökké választása esetén fél éven belül kiírja az elszakadási referendumot. Az olasz 5 csillag mozgalom az euróról tartana népszavazást. A nyugat-európai euroszkeptikus erők inspirációs forrásként tekintenek a Brexit-referendumra. Érdemes azonban azt is hangsúlyozni, hogy Kelet-Európából nem hallani hasonló hangokat. Magyarországról sem, ami jól mutatja, hogy az utóbbi öt-hat év durva EU-ellenes kampányai ellenére a teljes magyar politikai elit az EU-n belül gondolkodik, néppárti fordulata óta a Jobbik is. Hiába elégedetlenek a kelet-európai országokban az unióval, hiába bírálják a brüsszeli bürokratákat, ha élére állítjuk a dolgot, az emberek többsége nem szimpatizál a kilépés gondolatával.

MN: Az ön által korábban valószínűsített kétsebességes uniót egyébként ellenzik majd a kelet-közép-európai vezetők, vagy inkább örülnek, hogy bizonyos kérdésekben békén hagyják őket?

BNA: Egyelőre úgy látszik, az első klubhoz való csatlakozás lehetősége mindenki számára fennáll majd. A kérdés az, ki hajlandó vállalni a mélyebb integrációval járó kötöttségeket. E tekintetben vannak kétségeim, mivel a mi régiónkban is erős és jól látható politikai hasznot hajt a nemzeti szuverenitás retorikája.

MN: A Brexit eredménye befolyásolhatja az őszi magyar népszavazás európai megítélését, súlyát?

BNA: A magyar népszavazás eddig is nagy visszhangot váltott ki Európában, de mindenki elsősorban belpolitikai eszközként tekint rá, aminek nincsenek a Brexit-referendumhoz hasonló következményei. A kampányban várható erős brüsszelezés, a komoly euroszkeptikus üzenetrendszer ugyanakkor vezethet konfliktusokhoz. Orbán Viktor Daily Mailben elhelyezett, bennmaradást pártoló hirdetése elsődlegesen hivatkozási alap, amire lehet majd mutogatni, ha a kampány előrehaladtával uniós kritikákat kapna a magyar kormány. Persze a britek bennmaradását azért is támogathatta Orbán, hogy a „nemzetek Európája” koncepciót ne csak néhány, az EU perifériáján elhelyezkedő volt szocialista tagállam szajkózza, hanem legyen egy befolyásos, nyugat-európai támogatója is. Ez a szövetséges most elveszni látszik.

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.

A miniszter titkos vágya

Jövőre lesz tíz éve, hogy Lázár János a kormányinfón közölte, megépül a balatoni körvasút abból az 1100 milliárd forintból, amit a kormány vasútfejlesztésekre szán. A projektnek 2023-ban kellett volna befejeződnie, és egy ideig a gyanús jelek mellett is úgy tűnt, hogy minden a tervek szerint alakul: 2021. június 18-án átadták az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeres, villamosított szakaszát.

Ahol mindenki nyer

Orbán Viktor magyar miniszterelnök hétfőn baráti látogatáson tartózkodott a szomszédos Szlovákiában, ahol tárgyalásokat folytatott Robert Fico miniszterelnökkel és Peter Pellegrini államfővel. Hogy miről tárgyaltak, arról sok okosságot nem lehetett megtudni, az államfő hivatala nem adott ki közleményt, posztoltak egy kényszeredett fotót és lapoztak; a miniszterelnök, Orbán „régi barátja” ennél egy fokkal udvariasabbnak bizonyult, amikor valamiféle memorandumot írt alá vendégével; annak nagyjából annyi volt a veleje, hogy Fico és Orbán matadorok, és reményeik szerint még sokáig azok is maradnak (Robert Fico szíves közlése).

„Inkább magamat választom”

A Budaörsi Latinovits Színház fiatal színésze a versenysport helyett végül a színház mellett döntött, és ebben nagy szerepe volt Takács Vera televíziós szerkesztőnek, rendezőnek is. Bár jelentős színházi és ismert filmes szerepek is kötődnek hozzá, azért felmerülnek számára a színház mellett más opciók is.

Az irgalom atyja

Megosztott egyházat és félig megkezdett reformokat hagyott maga után, de olyan mintát kínált a jövő egyházfőinek, amely nemcsak a katolikusoknak, hanem a világiaknak is rokonszenves lehet. Ügyesebb politikus és élesebb nyelvű gondolkodó volt, mint sejtenénk.