Így osztották ki Orbánt Brüsszelben: „Olyan, mintha Sztálin vagy Brezsnyev tért volna vissza”

  • narancs.hu
  • 2017. április 27.

Külpol

„Mi lesz a következő, meddig megy el, Kertész Imre-könyveket fognak égetni a Kossuth téren?”

Az Európai Parlament liberális frakcióját vezető Guy Verhofstadt keményen beolvasott Orbánnak Brüsszelben, a CEU-ról szóló vitában. A szenvedélyes beszédet már több mint kétmilliószor nézték meg a Facebookon Verhofstadt oldalán, de már magyar felirattal is elérhető.

Verhofstadt felidézi, hogy először 1989-ben találkozott Orbánnal, akkor még az SZDSZ-nél is progresszívebben gondolkozott, majd pár perc után már arról beszél, a konzervatív Orbán nyíltan és büszkén építi az illiberális államát, és fordul szembe az Európai Unió összes alapelvével. És mégis tag akar maradni — Verhofstadt azokat a politikusokat többre becsüli, akik legalább felvállalják, hogy nem osztják az EU elveit, és ki akarnak lépni belőle. De Orbán maradni akar, meg szeretné kapni a támogatásokat, miközben nem osztja az EU elveit.

Verhofstadt egy ponton Sztálin és Brezsnyev paranoiájához hasonlítja Orbánét, az alapján, hogy a miniszterelnök a civilek után még a tudományos szférában is ellenséget lát.

„Mi lesz a következő, meddig megy el, Kertész Imre-könyveket fognak égetni a Kossuth téren?” – szegezi a kérdést Orbánnak.

Verhofstadt szerint Orbánnak azonnal döntenie kellene arról, hogy milyen értékeket vall, és fel kell tennie a kérdést: mit akar, hogyan emlékezzenek rá a jövőben? Valakire, aki felszabadította Magyarországot a kommunizmus alól, vagy a nyitott, európai, demokratikus társadalom örök ellenségeként.

Orbán gesztusai mindeközben:

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.