Meghalt a király, éljen a király – Szaúd-Arábia öröklődő gondjai

  • Kakuk György
  • 2015. január 24.

Külpol

Állandó lavírozás a radikálisok és az elengedhetetlen reformok, a nyugati szövetséges között – ez Szalman öröksége. Meg persze a rengeteg olaj.

Végső soron megint flottul ment minden. Abdullah király halálának bejelentésekor azonnal közölték, hogy az új uralkodó Szalman Al Abdul Aziz Al Szaúd lesz. A kormány az új király akaratának megfelelően átalakult, az olaj ára egy kicsit emelkedett, oszoljanak, kérem, nincs itt semmi látnivaló. Legfeljebb csak azon töprenghetünk, hogy mit hagyott maga után az óvatos reformerként tisztelt Abdullah, és mit várhatunk Szalmantól.

Abdullah az apjáról, Abdul Azizról, a szaúdi királyság megalapítójáról elnevezett rijádi kórházban halt meg. Papírokkal ugyan nehezen alátámasztható, de nagyjából kilencven évet élt, és közel két évtizeden keresztül irányította a királyságot. Bár király csak 2005 augusztusában lett, valójában 1995-től ő volt az uralkodó, miután Fahd, Abdullah féltestvére sztrókot  kapott; Fahd életét sikerült megmenteni de alkalmatlanná vált az ország irányítására.

Abdullah bin Abdulaziz al-Saud a volt szaúdi király

Abdullah bin Abdulaziz al-Saud volt szaúdi király

 

Abdullah volt az a király, aki megtiltotta, hogy őfelségének szólítsák, és elutasította, hogy látogatói a szokást követve kezet csókoljanak neki. Azt is állítják róla, hogy aszketikus életet élt – már amennyire aszketikus életet élhetett egy olyan ember, aki, ha arra támadt kedve, egész szállodákat foglalt le, hogy nyugalma legyen. Uralkodása folyamatos lavírozás volt  az óvatos reformok (illetve azok kísérlete), és az azokat mélységesen elutasító vallási fundamentalisták között. Két rendkívül komoly kihívással szembesült uralkodása alatt: 2001. szeptember 11-én és az arab tavasz idején.

Abdullah óvatos belső harcokat víott a fundamentalista vallási tanáccsal, és nekiment az al-Káidának. Elítélte az erőszakot és megpróbálta kigyomlálni az országon belüli radikalizmust. Lagalább kilencszáz helyi imámot küldött átképzésre, militánsokat börtönöztetett be. A szaúdi arab tavaszt, melynek során az ország észak-keleti, shíták lakta városaiban több szabadságot követelő emberek vonultak az utcákon, csírájában elfojtotta. Szaúd-Arábia katonai segítséget nyújtott Bahreinnek is, hogy a tüntetések miatt bajba került uralkodó úrrá legyen az ottani arab tavaszon.

Nem volt ilyen gyors viszont, amikor el kellett  ítélni az ország északi határain szárba szökkenő Iszlám Államot (IS). Igaz, az Egyesült Államok vezetésével létrejött széles katonai koalícióban Abdullah engedélyezte a szaúdi légierő részvételét az IS ellen.

Ígéretét, hogy Szaúd-Arábiában a nőknek is engedélyezik majd a gépkocsi-vezetést, soha nem tartotta be és a választójog megadásával is adós maradt a szaúdi nőknek. Ezt először 2009-re, a helyhatósági választásokra ígérte, majd 2011-re halasztotta; végül azonban bejelentették, hogy ezt a kérdést meghatározatlan időre leveszik a napirendről.

A legutóbbi történet, amely Abdullah óvatos reformjai ellenére is megmutatja Szaúd-Arábia igazi arcát, Raif Badawin esete. Ő az a blogger, aki tíz év börtönbüntetést és ezer korbácsütést kapott azért, mert liberális szaúdi blogot írt. Ez az ügy már Szalman király öröksége, neki kell tovább folytatni azt az eufemizmusal reformpolitikának nevezett országvezetést, amelyet testvére elkezdett.

A kilátások nem túl jók. Nemcsak a tartósan alacsony olajárról van szó, hanem azokról a belső feszültségekről, amelyeket a szaúdi uralkodó nem tudott, vagy nem mert igazán csillapítani: az oktatási rendszer elmaradottsága, a vallási tanács mindenhatósága és a külső kihívásokra adott válaszok szükségessége. Északon az Iszlám Állam, délen egy káosz felé igyekvő, radikális mudzsahedineket nagyüzemben termelő Jemen. Szalman király uralkodásának első évei e problémák jegyében fognak telni.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.