Parászka Boróka: „Ez valóságos sajtóapokalipszis”

  • narancs.hu
  • 2018. január 30.

Külpol

A marosvásárhelyi újságírót a határon túli orbáni alkukról, és az őt ért magyarországi támadásokról kérdeztük.

A magyar kormány 1,45 milliárd forintot adott egyetlen egyesületnek az erdélyi magyar sajtó támogatására. Miután interjúalanyunk megírta, mi állhat a háttérben, durva lejárató kampány indult ellene. Lapunk korábbi rendszeres szerzőjét az erdélyi magyar belviszonyokról, Mihai Tudose – immár exkormányfő – botrányos kijelentéséről és a román emlékezetpolitikáról is faggattuk.

A teljes interjút csütörtökön megjelenő lapszámunkban olvashatja, addig is itt egy ízelítő a beszélgetésből.

Magyar Narancs: Miközben számos, egykor vagy ma is Simicska Lajoshoz köthető erdélyi magyar újság áll a csőd szélén, a magyar kormány 1,45 milliárd forintnyi sajtótámogatást ad egy olyan szervezetnek (Erdélyi Médiatér Egyesület), amely egy néhány éve működő portált tart fenn, a Főtér.ro -t. Ekkora összeg hány szerkesztőséget menthetne meg?

Parászka Boróka: Az Erdélyi Magyar Televízió (ETV) a legnagyobb magyar sajtótermék, amennyiben teljes erdélyi lefedettséggel dolgozó audiovizuális média – nekik ez tízéves költségvetésük, amit most egyetlen kicsi kolozsvári egyesület kapott meg. De példának lehetne felhozni a román közrádió székelyföldi stúdióját, a Marosvásárhelyi Rádiót, ahol én is dolgozom. Ez is költségesebb média, hiszen három különböző nyelvű szerkesztőséget működtet, magyart, románt és németet, lefedettsége Brassótól Kolozsvárig terjed, napi kétszázezer hallgatóval. Az 1,45 milliárd négyévi költségvetése ennek a rádiónak. Fontos megjegyezni, hogy a határon túli magyaroknak nem igazán volt eddig sem független médiája, ugyanis voltak az RMDSZ által finanszírozott, illetve „Fidesz-médiának” nevezett újságok, az utóbbiak Simicska érdekeltségébe tartoznak. Ilyen a Krónika napilap, az Erdélyi Napló hetilap, a Hírlap napilap-család és a Székelyhon portál. Ezek jelenleg a csőd szélén állnak, illetve az RMDSZ is elkezdett kiszállni néhány lap mögül, egyetlen felületet tartott meg, a maszol.ro-t, amelynek szintén többéves költségvetését teszi ki a magyar állam említett támogatása. Az RMDSZ-nek csökkennek a forrásai, a még meglévő anyagi hátteret az ETV-re és a Maszolra fordítja.


Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.