Elcserélt francia megnyitás

  • M. Keszeg Mór
  • 2012. október 25.

Kultúra

Touroulban született, unortodox elképzelései voltak, és különösen a Szent Viktoár-hegy állt közel a lelkéhez. Orbán Viktornak ajánljuk a "Cézanne és a múlt" kiállítás alternatív megnyitószövegét.

Jó estét kívánok, tisztelt Hölgyeim és Uraim!

Én örömmel mondom el a gondolataimat egy múzeumban, de mindenekelőtt engedjék meg, hogy köszönetet mondjak Baán László főigazgató úrnak, akinek a láthatatlan keze most már az ország minden múzeumi ügye mögött ott húzódik. Ő volt az, aki a kezdetektől fogva biztatott bennünket, hogy ez a kiállítás megszülessen, és ha a kultúránk helyzete nem lenne olyan sanyarú, mint amilyen, még azt a viccet is megengedhetném magamnak, hogy a Magyar Nemzeti Galéria az elmúlt nyolc évben azért volt annyira petyhüdt, hogy ez a Cézanne-kiállítás itt most olyan szépen, mívesen álljon, mint a cövek.

Tisztelt Hölgyeim és Uraim!

Julius Cézanne Touroulban született. Egy bizonyos absztrakciós szinten túl persze valamennyien Touroulban jöttünk a világra, azonban a közös gyökerek ellenére sem lesz mindenkiből diktátor vagy posztimpresszionista. Cézanne sem született bele rögvest a festőségbe, apja bankár volt, az alma tehát, amelyre a későbbiekben még visszatérek, szerencsére messze esett a fájától. A vér azonban mégsem vált vízzé: a kis Cézanne kezdetben akvarelleket készített, szülőföldjét festegette, Poussin nyomán pedig szinte megszállottan ősképeket rajzolt. „Blut und Boden” – mormolta néha maga elé, amikor édesanyjával a szófán ülve hallgatta a Tannhäuser-nyitányt, de általában keveset beszélt, inkább festett. Tehetségesnek bizonyult, azonban a spekulánsok béklyójában vergődő apától nem kapott elég támogatást, tiszteletet és bizalmat, ezért saját meggyőződését követve a függetlenség keresésére indult, nem messze Trianontól, Párizsban.

Hölgyeim és Uraim!

Aki festészetre adja a fejét, annak van szeme a látásra, és tudnia kell olvasni a jelekből. Olvasóként Cézanne számára világossá vált, hogy új festői törvények közelítették meg Párizs gyomrát. Világos lett neki az is, hogy akkor ácsolhatja meg a saját útját, ha az új parancsolatokat követi, még ha ez kezdetben a többség rosszallását vonja is maga után. Festészeti elképzeléseit ekkoriban sokan az unortodox jelzővel illették, s mivel más szemmel látta a világot, a Szalon zsűrijének visszautasítása lett osztályrésze. Cézanne mindig a szokatlan megoldásokat kereste, az általa festett alma sok kritikus szerint a valóságban legurult volna az asztalról, és meg kell mondjam, én is úgy vagyok vele, hogy az alma legyen alma. Cézanne számára azonban nem a meghaladott nyugati perspektíva, hanem csakis az összkép volt a fontos.

Manapság mi is hasonlatosak vagyunk Cézanne-hoz, mert minket is csak a végső kép érdekel. Jelenleg persze még a visszautasított Cézanne vagyunk, mondhatnám azt is tréfásan, hogy mi vagyunk Cézanne sötét korszaka. De 2020-ban, mire befejezzük nagy munkánkat, kiderül majd, hogy ebben a férfias versenyben a hátrányból lesz az előny. Ettől a helytől nem messze, nyolc év múlva párizsi formájú és méretű múzeumi negyed áll majd, ahol a Franciaországból vagy Hollandiából csapatostul visszatérő fiatal nézők szurkolhatnak Manet Olympiájának. De addig még számtalan kihívás áll előttünk.

Tisztelt Hölgyeim és Uraim!

Az érett Cézanne a sikerekért vidékre tért vissza, véreihez és szülőföldjéhez, s ott a lelkéhez legközelebb álló motívumokat kezdte el festeni, különösen a Szent Viktoár-hegyet, amelyet gyermekkorában naponta megcsodált. Most már a gazda szemével figyelte, hogyan érik a szőlő, hogyan fejtik a követ a közmunkások. A Szent Győző hegye, ahogy rendes magyar nyelven hívhatnánk, az lett neki, ami Nyirő Józsefnek a havasok világa, ismerte minden fáját és őzét, fényét és árnyékát. Azonban a siker nem tarthat örökké, Cézanne egyszer csak tragikus körülmények között, „Axe in Provincia” meghalt.

Ha már így belevágtam, szót kell ejtenem Cézanne két posztimpresszionista társáról is. Gauguinről, akinek nehéz élet jutott, de A baltás férfi című festménye az őszödi beszéd évében 45,7 millió dollárért kelt el, illetve Van Goghról, aki holland volt és nem François. Akinek füle van, örüljön.

Mellesleg azt kell, hogy mondjam e képeket látva, tisztelt Hölgyeim és Uraim, hogy festők jönnek, festők mennek, de mi nyugodtan állíthatjuk, örüljetek, mert én itt vagyok. Most itt van Cézanne is, itt volt Van Gogh, s itt lesz majd Gauguin, ezt megígérhetem. Róluk tudnivaló, hogy mindig egy csapatban játszottak (társuk, Pissarro egy időre Londonba szerződött): az unortodox szem, a padlóra kerültek hangját meghalló fül és a fejszét lendítő kéz így hárman a nagy nemzeti együttműködés jelképei lehetnének.

Én pedig summa summarum, az összetartás végett jelképesen csak azt tudom Önöknek mondani: Cézanne, tárulj, hajrá magyarok!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.