„Feldarabolt jövő” – Takács Imre, az Iparművészeti Múzeum lemondott igazgatója

Kultúra

A napokban benyújtott lemondását az Iparművészeti Múzeumot ért veszteségekkel indokolta, de a Kultúráért Felelős Államtitkárság szerint Takácsot egyébként is leváltották volna. A távozóban lévő igazgatót kérdeztük.

magyarnarancs.hu: A Kultúráért Felelős Államtitkárság tegnapi sajtóközleménye szerint egyébként is leváltották volna önt az igazgatói székből, mert nem tett eleget egy törvény által előírt vezetői képzésnek. Igaz ez az állítás?

Takács Imre: Az 1997. évi 140. törvényben, amely a múzeumok működését is szabályozza, a 95/B § 6. pontja azt tartalmazza, hogy az országos közgyűjtemények vezetőinek rendelkezniük kell államháztartási ismeretekkel. 2011-ben, pályázati anyagomhoz csatoltam egy nyilatkozatot, amely több pontban igazolja azt, hogy már rendelkezem a fenti törvény által előírt ismeretekkel. E dokumentum ismeretében neveztek ki az Iparművészeti Múzeum élére 2011. március 1-jén. Közel három évig tehát nem volt semmi probléma a képzettségemmel. Különösnek tűnik, hogy most, amikor lemondok, hirtelen visszamenőleg nem felelek meg a régi követelményeknek.

magyarnarancs.hu: Az államtitkárság közleménye szerint már korábban értesítették önt arról, hogy le fogják váltani. Szerintük nem is reagált erre.

TI: Decemberben kaptam egy levelet a minisztériumtól, amelyben érdeklődtek a továbbképzésen való részvételről. Erre az említett dokumentum szellemében válaszoltam, tehát nem felel meg a valóságnak, hogy nem reagáltam. Január közepén újabb levél érkezett, a kérés ismétlésével. Erre azonban valóban nem válaszoltam, mert addigra a lemondásom az indoklásban szereplő pontoknak megfelelően eldöntött kérdés volt, és teljesen feleslegegesnek tartottam újból emlékeztetni az illetékeseket arra, hogy a kinevezésem mentesített a tanfolyam elvégzése alól.

magyarnarancs.hu: Szakmai szempontból mivel indokolták a Kelet-ázsiai Gyűjtemény Szépművészeti Múzeumhoz való áthelyezését?

TI: Annyit mondtak, hogy a hatékonyabb működés érdekében kell erre sort keríteni. Ez azonban értelmezhetetlen, ugyanis az elmúlt évben a múzeum gyűjteményei közül éppen a kelet-ázsiai részleg volt a legproduktívabb. A pályázati programom tartalmazza az Iparművészeti Múzeum rekonstrukciója kapcsán a kelet-ázsiai kiállítási egység bekapcsolását a múzeum globális összművészeti képébe, azonban az elcsatolás a programot jelentős mértékben érvénytelenné teszi. Ugyanez vonatkozik az Esterházy-kincstár áthelyezésére is.

false

 

Fotó: Németh Dániel

 

magyarnarancs.hu: Elképzelhetőnek tartja, hogy további gyűjteményeket is elcsatoljanak?

TI: E szerint a logika szerint minden további nélkül. Olyan precedens született, hogy a továbbiakban bármit el lehet képzelni.

magyarnarancs.hu: A kollégái hogyan fogadták a lemondását?

TI: Megdöbbenéssel, sajnálattal és félelemmel. Félnek a jövőtől, és nem tudják, mitévők legyenek.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.