Kezdődik a tanév: tanítsunk kortársakat!

  • narancs.hu
  • 2017. augusztus 31.

Kultúra

Óravázlatokat ad közre a Magyartanárok Egyesülete Krasznahorkai, Tóth Kriszta vagy épp Térey tanításához.

„A szólamváltogató technika miatt – eleinte – nem könnyen olvasható, világképe végtelenül kiábrándító és kiábrándult. Ezért valószínűleg csak az utolsó évfolyamon, a kortárs magyar irodalom témakörében vagy irodalom fakultáción tanítható, bár polifonikussága és »oroszossága« miatt tizenegyedikben Dosztojevszkij mellett is helye lehetne. Ha tanítanánk Gogol A revizor című komédiáját, azzal is kitűnően alkothatna tananyagegységet.”

(Műelemzés és módszertani segédanyag Kraszanahorkai László Báró Wenckheim hazatér című regényéhez
Készítette: Arató László)

Idén már második éve ad közre a tanárokat segítő óravázlatokat az Aegon művészeti díj kapcsolódó projektje. A díjat működtetők, a Magyartanárok Egyesülete és a Magyar Irodalomtörténeti Társaság tavaly indította el azt a kezdeményezést, miszerint a díjra jelölt művekhez ingyenesen elérhető, letölthető óravázlatot készítenek, amelyek segíthetnek az irodalomtanároknak beépíteni a kortárs irodalmat az amúgy zsúfolt és főleg irodalomtörténeti klasszikusokat központba állító tantervbe.

Az óravázlatok tartalmazzák magát a tananyagot – külön kitérve arra, hogy milyen életkorban, a tananyag mely részéhez kapcsolva ajánlják adott mű beépítését –, kapcsolódó feladatlapokat és mellékleteket, illetve prezentációt is.

A projektnek köszönhetően idén kilenc kortárs mű tanításának segédanyagai váltak elérhetővé: többek közt Krasznahorkai, Kun Árpád, Tóth Kriszta, Térey János és Szilasi László díjazott könyvei kerültek fel a honlap tantervtárába.

Új óravázlatok az Aegon művészeti díj honlapján

Az Aegon művészeti díj honlapjára augusztus végén kerültek fel az idei jelöltek kötetéhez írt oktatási segédanyagok. Az óravázlatok ezúttal is a Magyartanárok Egyesülete és a Magyar Irodalomtörténeti Társaság együttműködésében készültek. A letölthető óravázlatok többnyire három részből épülnek föl: a tanárok számára készült segédanyagokból, a diákok számára készített feladatsorokból, valamint a tanórán is jól alkalmazható diasorból.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.