Kis Grófo, a bulibáró: a siker részletei, pénz, háttér

  • narancs.hu
  • 2015. augusztus 5.

Kultúra

E heti címlapsztorink a roma mulatós zene fiatal titánjáról szól: egyebek mellett megpróbáljuk felderíteni azt is, mi állhat a többmilliós YouTube-letöltések hátterében.

„Kis Grófo népszerűségének garanciája, hogy azok is hallgatják, akik őszintén szeretik, és azok is, akik ironikus távolságtartással viszonyulnak hozzá. Rajongói szemében ő a roma self-made man, aki önerőből küzdötte fel magát az országos ismertségig – még akkor is, ha jómódú családba született, a szegénységből csak édesapjának kellett kitörnie” – írja portrécikkében Soós Tamás, aki antropológusok, zenésztársak és zenei producerek segítségével próbálta meg felderíteni, mi lehet Kis Grófo sikerének titka. „Másoknak Kis Grófo internetes jelenség, aki mémként lett igazán híres. A fordulópontot a Jollyval közösen énekelt No roxa áj klipje jelentette, aminek elterjedése után egyre több Facebook-csoport követelte, hogy Kis Grófót léptessék fel a legkülönfélébb egyetemi rendezvényeken.”

A zenész tevékenységi köre sokrétű. A klip-DVD-k a roma mulatós sajátos termékei. A kereskedelmi forgalomba nem hozott, a You­Tube-ra feltöltött egyórányi, puritán klipcsomag lényege, hogy bemutassa az előadó énektudását és repertoárját. Hiszen ahhoz, hogy ne csak a nyári koncertnaptár legyen tele, hanem egész évben hívják magánrendezvényekre, a zenésznek a roma közösség elismert és közkedvelt tagjának kell lennie. Egyébként sincs olyan mulatós zenész, aki ne „magánozna”, de különösen fontos ez a roma közösségekben, amelyek hagyományosan nagy hangsúlyt fektetnek az „életfordulók” rituális ünnepeire: keresztelőkre, esküvőkre, születésnapokra, ballagásokra.

Az ilyen összejöveteleken Kis Grófo az egyik legkeresettebb előadó, akinek különleges vállalása, hogy megrendelésre nemcsak dedikál, de ír is dalokat. „Van, aki csak egy keresztnév kiemelését kéri, más komplett dalszöveget. Nincs fix ára, ez mindig az adott felkéréstől függ” – mondja az énekes, aki évente 10-12 „speciálba” készült számot is jegyez. A szövegeket maga írja, a zenét általában édesapjával szerzi.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.