Láthatatlan képek körülírása

Irodalmi képtárfesztivál Székesfehérváron

  • narancs.hu
  • 2012. augusztus 24.

Kultúra

Az Új Magyar Képtár nagyszerű kortárs anyaga jelenleg jórészt hozzáférhetetlen a közönség számára. Egy szimpatikus civil kezdeményezés erre kívánja felhívni a figyelmet, és ezeket a képeket akarja megmutatni – írók segítségével. Szombaton nyílnak a kapuk.

El Kazovszkij, Erdély Miklós, Fehér László, Hajas Tibor, Hegedűs 2 László, Hejettes Szomlyazók, Hencze Tamás, Keserü Ilona, Kőnig Frigyes, Roskó Gábor, Wahorn András – szól az impozáns névsor. A Szent István Király Múzeum modern képzőművészeti anyagát bemutató kiállítóhely 1990 óta üzemel jelen formájában, és a II. világháború utáni időszakból, de leginkább a hatvanas évektől kezdődően mutatja be a progresszív magyar festészetet. A gazdag gyűjtemény jelentős része azonban raktárban rostokol, és az állandó kiállítás se szúrja ki senki szemét: csak öt nappal előre bejelentkezve látogatható.

 

Szűcs Attila: Narancsszüret


Szűcs Attila: Narancsszüret


 

 

 

Nem tudnak ugyanis nyitva tartani – arra sincs pénz, hogy valaki vigyázzon a termekre. Nemrég láttunk már olyat, hogy az elvonások ellen tiltakozva a Nemzeti Múzeum igazgatója maga állt be teremőrnek, Székesfehérváron pedig írók fogják regulázni a képeket tapizó látogatókat. A József Attila Kör, a Szépírók Társasága és a közeli Museum Café szervezésében programsorozat indul, amely eme – írók között vagyunk, ne fukarkodjunk a metaforákkal! – néma tárlatot kívánja „újraszinkronizálni”, jeles és még jelesebb, fiatal és még fiatalabb szerzők közreműködésével. Egy-egy alkalomra megnyílnak a termek, és egy szubjektív tárlatvezetés erejéig nyomába szegődhetünk az alkalmi teremőröknek.
Első alkalommal a szervező, lapunk alkalmi recenzense, Czinki Ferenc mellett rádiókritikusunk, Krusovszky Dénes, egykori egotripperünk, Podmaniczky Szilárd és korábbi kritikusunk, Babiczky Tibor lesz a házigazda (részletek itt). A sorozat számára készült szövegek és a láthatatlan képek közül a narancs.hu tesz közzé válogatást.
Legyen újra látogatható a gyűjtemény: a cél világos, a lelkesedés megvan, a sajtó és a civil szervezetek támogatják – most már csak a csoda hiányzik.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.