Lecsaptak rá – Mi történt valójában Tokajban?

  • Urfi Péter
  • 2014. augusztus 15.

Kultúra

Munkatársunk épp Kukorelly Endrével beszélgetett, amikor a dalos kedvű novellista megütötte a volt LMP-s képviselőt. Urfi Péter írása a Tokaji Írótáborból.

Majdnem úgy volt.

Ha már a sajtó ilyen hévvel csapott le a témára, és lassan ott tartunk, hogy Cs. Levente iskolatársai mesélnek majd komor arccal az író kamaszkori csínytevéseiről, akkor elmondom, ami érzésem szerint nem tartozna a nyilvánosságra – de így is jobban járunk, mint ha továbbra is a sajtómunkások és az internet népe fantáziájára hagyatkozunk.

A nol.hu híre nyomán megjelent cikkek két részeg férfi kocsmai veszekedéséről szólnak, ami némiképp hasonlít ugyan a valóságra, de azért messze jár az igazságtól. A Tokaji Írótábor esti felolvasása zajlott a patinás Rákóczi pincében (ami tehát nem kocsma), majd ennek végeztével úgy két tucat táborozó ott maradt még borozni. Mindenki nyugodtan beszélgetett, amit némileg nehezített, hogy az egyik asztalnál két-három fős közönsége tetszésétől kísérve egy úriember nagy hangon zengte a népdalokat, és ezt a tevékenységét csak olyankor szakította meg rövid időre, amikor inkább kiabálni támadt kedve. Intermezzo: Szentmártoni János, a tábort szervező Írószövetség elnöke azt bírta mondani az MTI-nek, hogy Cs. Levente és Kukorelly egyaránt ittasak voltak, mert több bort ittak a kelleténél. Fel nem foghatom, mi szükség volt erre a közlésre, mármint hogy mi a relevanciája a történetben Kukorelly alkoholfogyasztásának, illetve hogy elnök úr az este melyik pontján fújatta meg vele a szondát. De ha már sikerült erre a szintre aláereszkedni, akkor a hírekre éhes és ítélkezni mindig kész közönség tájékoztatása végett előadom, hogy Kukorelly Endrével együtt érkeztem a tett helyszínére, ahol a sértett először két deci félédes tokaji bort fogyasztott, majd a program során további egy decit rendelt.

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

Tehát a hírekkel ellentétben erős túlzás volna két részeg férfiről beszélni. Ahogy veszekedés sem volt, még úgynevezett szóváltás sem. Kukorelly széles mosollyal átkiabált a másik asztalhoz, valami olyasmit, hogy ne énekelj már ilyen hamisan. Cs. Levente erre először nem reagált, majd kis idő múlva énekelve odatáncolt hozzánk, felállt a padra, aminek támlájához Kukorelly támaszkodott, és egy szó nélkül, mielőtt Kukorelly észrevette volna, azonnal arcon ütötte. Kukorelly ezután – a dicsőséges magyar tényfeltáró újságírás állításaival szemben – nem esett össze azonnal, hanem az arcát eltakarva állt a helyén, majd nekitámaszkodott a falnak. Cs. Levente eközben a padon állt velem szemben, üres tekintettel, amíg pár másodperc alatt meg nem érkeztek a távolabbi asztaltól a többiek, akik számon kérték, hogy mégis mi a bánatot csinált. Kukorellyt lefektették egy padra, és Cs. Levente – némi nógatásra – már az eset után két perccel is megpróbált bocsánatot kérni tőle. A többit az egész esetet korrektül és hatékonyan kezelő szervezők beszámolójából tudjuk – lásd Szentmártoni tájékoztatóját itt.

Ennyi a történet, ami önmagában is épp elég szomorú. Éppen ezért fölösleges és méltatlan egy ember dühkitörése miatt a Tokaji Írótábort szidni, Cs. Levente írói kvalitásain gúnyolódni vagy éppen székelyezni – hiszen nyilvánvalóan se Cs. Levente születési helyének, se az írásainak, se a rendezvénynek nincs semmi köze a történtekhez. Mindenki vegyen egy mély levegőt. Nyugi.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.