Mellet és puncit szigorúan tilos – Nagy Kriszta cenzúrázott kiállítása

Kultúra

Pornográfiára és istengyalázásra hivatkozva cenzúrázták Nagy Kriszta Tereskova kiállítását a Kiscelli Múzeumban. Utánajártunk, mi történt, és kifaggattuk a méltatlan elbánásban részesített művészt is.

Cenzúrázták Nagy Kriszta Tereskova június 13-án a Kiscelli Múzeumban megnyílt kiállítását. Pornográfiára és istengyalázásra hivatkozva az utolsó pillanatban szedték le a már kész kiállítás egy részét. A tárlat kőképei mellett megtekinthető tizenhat részes kisméretű fotósorozatból hat nem kívánatosnak ítéltet eltávolítottak, az egyetlen mozgóképes alkotásból pedig állóképet kreáltak.

A megcsonkított kiállítás kilencvenhat fotóját, a Mapplethorpe-sorozatot, amelyeken Nagy Kriszta különböző intimnek vélt szituációkban látható, Kamondi Zoltán készítette, akárcsak a vetített képpé sűrített A Karácsony című videoklipet, amelyet ha a kiállításon nem is, itt és most bárki megtekinthet:

Kamondi kérdésünkre csak annyit mondott, hogy „itt élünk, be vannak szarva”. Aligha meglepetés amúgy, hogy a kiállítás hármas címéből – Tetszélet-Tetszpornó-Tetszhalál – a pornó bizonyult vállalhatatlannak.

Legutóbb – kis túlzással – akkor volt hangos a média a Kiscelli Múzeumtól, amikor 1999-ben a bécsi akcionista művész, Hermann Nitsch kiállítása okozott igazi botrányt. Pedig ez teljesen más – folytatja Kamondi –, Nitsch a vért és a megsebzett testet helyezte művei középpontjába, ehhez képest az eltávolított ötvenöt képen nemi szervek láthatók, azoknak is az „érzelemkifejező aspektusa”.

A problémát a meghívón látható kép váltotta ki, amelyen Tereskova ruhátlanul – mint művész és modellje egy személyben – látható. Ez az egészen visszafogott akt felkelthette a kultúrpolitika felelős pozícióiban lévő döntnökeinek figyelmét, így egy-két telefon után elérték, hogy a Kiscelli Múzeum igazgatója, Fitz Péter kénytelen legyen cenzorrá változni, és a tárlat egy részét láthatatlanná tenni.

false

 

Fotó: Nagy Kriszta

Nagy Kriszta a Narancsnak elmondta: kedd este felkerült a kiállítás a múzeum templomtéri falára, majd elindultak hazafelé a kurátorral, amikor egy telefonbeszélgetést követően kiderült, hogy Bodó Sándor, a Budapesti Történeti Múzeum igazgatója (a Kiscelli Múzeum igazgatójának felettese) másnap megnézi a kiállítást, és eldönti, mi megy, és mi marad. De mindebből csak annyi valósult meg, hogy Bodó kiadta ukázba Fitznek, hogy olyan kiállítást rendezzen, amiből nem lesz botrány.

Először maga a kiállító művész akarta önkezűleg kitakarni mindazt, ami nem tudjuk, kinek a nemtetszését kiváltotta: egyszerűen lehúzgálta volna fekete csíkokkal a műveket, de aztán nem vette rá magát. Tereskova beleegyezett a cenzúrába, azért, hogy a kiállítás, ha megsebzett formában is, de megvalósulhasson, hiszen az egész tárlat úgyis a sebekről szól. „Beteljesedett végképp a történet, azt mondtam, hogy jó, akkor sebesüljünk meg, megadom magam, cenzúrázzanak, elfáradtam, több sebből vérzem.” (Nagy Kriszta személyes kommentárja itt olvasható).

Ezek után a kiállításmegnyitó fő eleme – nem kell sokat találgatni – a cenzúra volt. A laudáló Aknai Katalin művészettörténész reflektált, szép méltatásából nemcsak a kultúrpolitika iszapba süppedt mivolta vált hangsúlyossá, de a történet, így Nagy Kriszta kiállításának befejezetlensége is. A cenzúra nyoma láthatóvá vált a kiállításon: bár a képek hiánya nincs jelezve, a fotósorozat nem kapott megvilágítást, csak sötétben „látható” – így jelzi Nagy Kriszta, hogy milyen tetszkiállítás létrejöttéhez kellett asszisztálnia.

Az eset valódi szépsége pedig az, hogy míg a város egyik végében vidáman elfér a férfi nemi szervek sokasága (Ludwig Múzeum, A meztelen férfi), addig a másik felében, egy kevésbé frekventált múzeumban valakiknek súlyos, mondhatni feldolgozhatatlan problémát jelent az életében egy-két (vagy akár több) női mellet és nemi szervet ábrázoló fényképfelvétel.

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

„Ha kém vagyok, miért engedtek oda?”

Mint ukrán kémet kitiltották Magyarország területéről a kárpát­aljai magyar politikust. A kormánypropaganda olyan fotókat közöl leleplezésként, amelyeket korábban Tseber Roland osztott meg a nyilvánossággal. Ő azt mondja, csak az ukrán–magyar viszony javításán dolgozik.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Nem vénnek való vidék

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.