„Olyan, mint egy strucc” – festőmaraton Budapesten

Kultúra

Negyedszerre rendezték meg Budapesten a PsychArt 24 művészmaratont, ahol pszichiátriai betegek és professzionális művészek kaptak helyet egymás mellett. A 24 órás maraton ezúttal az emberi kapcsolatok témakörére fókuszált.

„Ez a rendezvény olyan, mint egy strucc. Annak ugyanis állítólag minden részét felhasználják” – mondta Kovács Emese, a Budapest Art Brut Galéria vezetője. „Ez nálunk is így van, itt mindenki tud segíteni, ki a szervezésben, ki a marketingben, ki magában az alkotásban.” A definíció sajátságos ugyan, de a rendezvény lényegét tökéletesen leírja: a 24 órás festőmaratonon a Moravcsik Alapítvány Integrált Szociális Intézményének közel 70 betege, illetve 30 önkéntes, 10-12 segítő és rengeteg középiskolás vett részt más-más feladatkörben. „A szerepek ilyenkor felcserélődnek, a beteg házigazdává, tanácsadóvá és segítővé avanzsálódik. Ez nagy szerepet játszik a gyógyulási folyamatban” – mesélte dr. Simon Lajos, a Semmelweis Egyetem Pszichiátriai és Pszichoterápiás Klinikájának egyetemi docense, a Moravcsik Alapítvány kuratóriumelnöke.

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

A PsychArt 24-et először 2010-ben rendezték meg azzal a céllal, hogy a klinikákon évek óta folyó művészetterápia során elért pozitív eredményeket meglovagolva egy térbe hozzák a pszichiátriai betegeket és a professzionális művészeket, outsider art és art brut alkotókat, felnőtteket és gyerekeket. „Ez egy kísérlet volt, kíváncsiak voltunk, hogyan működik a közös kommunikáció egy közös nevezővel, a művészettel” – mesélt a kezdetekről dr. Simon Lajos, majd hozzátette: „Jó érzés volt látni, hogy ez valóban eltünteti a különbségeket, és azonnali hatást vált ki a résztvevőkből. A személyes tapasztalatnál nem kell jobb módszer a diszkrimináció ellen való harcban.”

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

És tényleg, a rendezvény évről évre nagyobb figyelmet kap, idén már 290 regisztráló alkotott a maratoni nappalon és éjszakán – ott jártamkor, a 22-dik órában közel 400 alkotást számoltak össze a szervezők. A Semmelweis Egyetem Elméleti Orvostudományi Központjának aulájában hatvan állványt állítottak fel, körüljárva a teret igazi nyüzsgő fórumnak lehettünk szem- és fültanúi. „A visszajelzések nagyon pozitívak, sok társintézményből, iskolából jönnek csoportok, de vannak, akik csak látják az utcáról, hogy valami történik itt, és bejönnek” – mesélte Kovács Emese. „Van egy vendégkönyvünk, azt hiszem, a legmókásabb bejegyzés díját az a fiatalember nyerte el, aki közölte, hogy egy péntek esti sörözés alkalmával milyen jó volt nálunk kikötni, és nem egy következő kocsmában.”

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

A 24 órás maratoni kezdeményezés nemcsak hazánkban, hanem nemzetközi szinten is egyedülálló. „A 24 órás időtartam egyértelműen figyelemfelkeltő, ráadásul nem mondhatja azt senki, hogy nincs időm elmenni, hiszen akár éjjel háromkor is betoppanhat” – mondta fáradtan az Art Brut Galéria vezetője, aki akkor már több mint 24 órája talpon volt.

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

És hogy mi történik a művészeti maraton után a képekkel? „Van a galériánknak egy nyolc főből álló művészeti tanácsa, akik külön-külön érkeznek, és egymást nem befolyásolva értékelik az alkotásokat. Mindenkinek 60 képet kell kiválasztania, a legnépszerűbb 60-70 képből pedig aztán egy kiállítást szervezünk” – mondta el Emese. „Eddig a Budapest Art Brut Galériában szerveztük meg ezeket a tárlatokat, de az ottani változások miatt idén másik helyet kell keresnünk.” A kiállítás után az anyag bekerül a galéria gyűjteményébe, ahol katalogizálják és archiválják őket. A jövőbeli tervek között szerepel továbbá a nyitás a műtárgy-kereskedelem felé, erre azonban Kovács Emese szerint még nem ért meg a művészeti közeg. „Az alkotók is várnak valamiféle visszajelzést arról, mit szól mindehhez a piac, ez azonban még némi felépítést és bevezetést igényel, nem lehet egyből beleugrani.”

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.