Parti Nagy kultúrharcról és félelemkeltésről: „Leszólt a polgármester, hogy az állásával játszik”

Kultúra

A kultúra mégsem valami vonat, amit a fővasutas egy mozdulattal átállít a másik irányba – mondja a költő, akit a hatalom a nagy kultúrháborús igyekezetében személyében is megtámadott. Ízelítő a Magyar Narancs friss számából.

MN: Ha a kánont nem is lehet a feje tetejére állítani, a hatalom valameddig elmehet az átformálásában, és képes létrehozni látszatokat, például annak látszatát, hogy Esterházy nem jelentős író.

PNL: Ki lehet rúgni azt, aki Esterházyból érettségiztet, sőt, aki Esterházyt tanít. Aki kimondja Esterházy nevét… na, ez már nehezebb. A kultúra mégsem valami vonat, amit a fővasutas egy mozdulattal átállít a másik irányba. Nagy károk persze okozhatók, főleg az intézményekben, de a fejekben is. Például az ilyen „kánonnal lövünk”-féle akciók alakot, testet adnak a félelemnek, az amúgy is működő öncenzúrának. Most már nem hiszem, hogy ezek fantomgyávaságok. Megértem, ha valaki, tele függésekkel, nem kockáztat. Igen, van mitől félni. Kis, egyenletes félelem. Jó néhány kollégám is, én is jártam már úgy, hogy meghívtak valahová, majd megtudtam, hogy az illető intézményvezetőnek leszólt a polgármester, hogy az állásával játszik.

(...)

MN: A környezetében érzékeli, hogy hátrébb húzódik az értelmiség, s a NER átvészelésére rendezkedik be? Mellesleg ez is lehet célja a sárdobálásnak.

PNL: Minél inkább kitölteni, belakni a megmaradt tereket, ezt a szándékot látom magam körül. A lehető legkevesebbet foglalkozni azzal, ami momentán megváltoztathatatlannak látszik, de közben jelezni, mondani, hogy nagyon nincs rendben, ami történik. Érződik a rezignáltság, kétségbeesés, visszahúzódás, de ha szűkül is, van még nyilvánosság. Akiket látok magam körül, a barátaim nem beszélnek másként a nyilvánosság előtt, mint magántársaságban. Minőségi életet élni, kitölteni munkával, dolgozni, amíg van hozzá ép ész, akkor is, ha éppen nincs kedv, távlat.

Parti Nagy Lajos beszélt arról is, mit gondol az utóbbi időben oly' divatos listázásokról, hogy ki lehet-e törölni Esterházy Pétert a kánonból, és milyen felelőssége van az úgynevezett balliberális értelmiségnek abban, hogy a kultúráról folyó vita ilyen szintre süllyedt. Részletek a Magyar Narancs friss számában. Az új szám csütörtöktől kapható a standokon vagy megrendelhető ezen az oldalon.

Magyar Narancs

A digitális Magyar Narancs digitális olvasójának a digitális olvasáshoz szükség lesz a DIMAG Reader letöltésére. A digitális példányok a következő platformokon érhetők el online, és offline is: Iphone/Ipad (iOS), Google Android, PC. Fizessen elő egy évre, fél évre, negyed évre, egy hétre!

 

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.