Negyed6 Negyed7 fesztivál - A királyság visszaállítása - Séta a zsidó negyedben

Lokál

Cipőt a cipőboltból, Audrey Hepburnt ábrázoló pop-art képet a dizájnszaküzletből - ez is egyike a Király utcában őshonos kiskereskedelmi egyszeregynek, a zsidó negyedet éltető Negyed6 Negyed7 fesztivál két napján azonban helytörténet is kapható a Sirállyal szemközti dizájnboltban. A pillanatnyi profilbővítés elsősorban Szegő Dóri szociológusnak köszönhető: a Király utcai szaküzlet annak a sétának az első állomása, amely - viszonylag rendhagyó módon a városrészek hobbiszintű bejárásai sorában - nem elsősorban a múltat, hanem az olyan, nagyon is mai kezdeményezéseket hivatott bemutatni, amelyek valamilyen módon hozzájárulnak a zsidó negyed spontán rehabilitációjához. Vagy azért, mert jól felfogott üzleti érdekük, vagy azért, mert elhivatottságuk, vagy azért, mert a kettő keveréke úgy kívánja.

Valahogy így kerül a csizma az asztalra, a helytörténet és a szociológus pedig a dizájnboltba, amely egyben a Design Klaszter nevű tömörülés zászlóshajója is. Túravezetőnk elmondása szerint a Király utca volt úgymond a hazai pilotja annak a mára jobbára a plázák üvegházborítása alatt megfigyelhető képződménynek, amit vérmérséklet szerint hol boltként, hol üzletként szokás emlegetni. A városfalat csak kívülről szagolható betelepülők (főleg zsidók, de szép számmal szerbek, örmények és románok) voltak e nagy kiskereskedelmi kísérlet elindítói, s hogy a kísérlet jól sikerült, azt a szőlőt bőven termő környék rohamosan fogyatkozó ültetvényei éppúgy jelezték, mint a korzózást itt kezdő, majd a gyorsan kiépülő Andrássy útra átszokó tehetős polgárok. Az ő kései leszármazottaik ma lakberendezési bevásárlásaikat bonyolítják errefelé, a dizájnpárti érdekeltségeknek oly kedves "tematikus utca" megvalósulásáig azonban még sok foghíjat kell beépíteni és óvottból élő értéket kreálni a Királyban és környékén. Igény azonban, mint az a klaszter civileket, építészeket és kereskedőket tömörítő kezdeményezéseiből kitűnik, lenne rá. A környékbeli romkocsmák tűzfalromantikája egyelőre megférni látszik a high-end szaküzletek érdekeivel - megörökítendő pillanat, megörökítjük, és megyünk tovább.

Ha a dizájnbolti külsőségek elvonták volna figyelmünket az önszerveződés civil szépségéről, az egykori zsidó kaszinó helyén, vagyis a Nyár utca 29.-ben működő közösségi térbe még csak hálni sem jár a kapitalizmus. A fűtetlen, de a piacgazdaságtól jól szigetelt tér festői vidék, s nemcsak azért, mert a foglalt házak majd minden hangulati és ideológiai kelléke fellelhető a félhomályban, de azért is, mert az 1924-ben kaszinóként és vendéglőként nyitott (utóbb üzemi célokat is szolgáló) földszintet és első emeletet egy ifjú festőművész kapta kölcsön "közösségteremtés céljából" az ingatlan tulajdonosától. A közösségi élet idén költözött vissza a Román Miklós és Román Ernő által tervezett, ázásra hajlamos falak közé, ahol a "ha hozol, hozol, ha nem, akkor is vihetsz" alapon működő szabadbolton kívül például fanzine-könyvtár is működik. Hétköznap délutánonként négytől hatig bárki számára nyitva e deklaráltan autonóm tér, ahol a Széchenyi által meghonosított kaszinóeszménytől nem is olyan távoli szellemben folyik az élet, noha egy sötétben bujkáló, vérmesebb ingatlanfejlesztőt mindez aligha tudná meghatni. A kaszinó 2010-es verziója pénzt nem kér, de adományokat elfogad, szolgáltatást nem nyújt, de bárkit befogad, aki szívesen részt venne az alulról szerveződő programokon. Ennek szellemében inkább együttolvasó, mintsem felolvasóestekre, filmvetítésre, együttfőzésekre lehet a közeljövőben számítani. A pénzforgalom a gasztroágazatra sem jellemző, a közösség tagjai a piaczárások előtti pillanatokban, többnyire ingyen szerzik be az amúgy kidobásra ítélt alapanyagokat, s az így készült házi kosztból heti egyszer a hajléktalanoknak is osztanak ételt.

"Ne azt kérdezd, hogy mit tehet érted a kaszinó, hanem azt, te mit tehetsz a kaszinóért" - ilyesféle szellemben mennek a dolgok errefelé, kicsivel odébb pedig, a popkommunisztikus elképzelésektől védett távolságban, háborítatlanul folyik a kiskereskedelem, és éledeznek a manufaktúrák. A Klauzál utcában például (a kaszinó főbejárata is innen nyílt eredetileg) Róth Miksával bensőséges kapcsolatot ápoló üvegstúdió működik. Az itt dolgozók keze alatt számos Róth-üveg megfordult már restaurálás céljából, de szívesen mesélnek arról is, hogy a műhelynek otthont adó épület (épült 1894-ben), mely egyike a környék utolsó kétszinteseinek, nemcsak az emeletet tartó öntöttvas konzolokba rejtett Dávid-csillagok és a bejárati folyosót díszítő puttók együttélése miatt kedves látvány, de egy lépcsőházi freskóval is büszkélkedhet. Egy olyan falfestménnyel, melynek láttán akkorát esik a véletlenül erre tévedő álla, mint a másodikról alászálló, ázott vakolat. Úgy tűnik egyébként, a műhelymunka újabban egyre kevésbé rejtegetni való tevékenység: ahogy a Róthtal munkakapcsolatban álló üvegmíveseknél, úgy a környék friss bolthajtásaiban sem takargatják a munkapadot. A Wesselényi utcában boltot nyitott szibériai cipőművesnél épp úgy folyamatos a nyílt nap, mint a Dob utcai lámpadizájnernél, ahol bolt és műhely ráadásul egyazon téren osztozik. Míg a Kaszinó aktivistái talált zöldséggel, az említett kézművesek talált tárgyakkal dolgoznak: lábon kihordott egykori bőrkabátok és fényt adó szegfűszegtartók köszönnek vissza mostanában az önmagát is recikláló zsidó negyed legtrendibb kirakataiból.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.