Állomásról állomásra LI.

Randevú a díszburkolattal

Cegléd

  • - legát -
  • 2015. február 28.

Lokál

A legszebbek közé tartozik, kár, hogy nem látni belőle sokat.

Pfaff Ferenc (1851–1913) nevét kevesen ismerik, néhány márványtábla, illetve Miskolcon egy külvárosi utca őrzi emlékét. Pedig a műveit mindenki ismeri. Budapestet leszámítva kevés olyan nagyvárost találni, ahol nem az egykori MÁV-főépítész neoreneszánsz, eklektikus tervei alapján épült az új állomásépület, szinte palota! A mester portfóliójában találjuk Aradot, Kolozsvárt, Pozsonyt, Debrecent, Pécset, Miskolcot, Szegedet, Zágrábot, és közel sem jutottunk a felsorolás végére. Ha két vonással akarjuk jellemezni ezeket a többségükben ma is álló (néha példásan felújított, többnyire elbarmolt) épületeket, akkor a nyerstégla homlokzatot és a főbejáratot övező két tornyot említhetnénk.

A magyar vasút sikerének köszönhetően magától értetődő volt, hogy a 19. század végén a megyeszékhelyeknek dukált tornyos vasúti pályaudvar, ám nem csak nekik. Az olyan kisebb városok is megkapták a maguk Pfaff-palotáját, mint a mondottak­nál jóval kisebb Cegléd. Persze 1902-ben, amikor a ma is látható állomást felavatták, senki nem gondolta, hogy az „Alföld kapuja” csupán kis porfészek lenne, amelynek feleekkora épület bőven elég volna. Cegléd addigra több mint fél évszázada jelentős vasúti helyszínnek számított: az 1847-ben átadott Pest–Szolnok-vonal legfontosabb köztes megállójának. A vasút első – haditörténeti jelentőségű – alkalmazása is ide kötődik. Kossuth Lajos Cegléden kezdte meg 1848-as őszi toborzó turnéját, de nemcsak lelkesítő szavak voltak a tarsolyában, hanem egy ötlet is, hogyan kell élni a modern infrastruktúra adta lehetőségekkel. „Kedves lelkem, angyalom! Ceglédre 4 órakor értem. 6 órakor már egy 300 főből álló fegyveres gyakorlott csapatot, mely már felbomlott, útnak indítottam Pestre. Holnap reggel ugyanonnan vagy 3000 ember és 150 lovas megyen vasúton Pestre” – írta Kossuth 1848. szeptember 24-én a feleségének.

Miután 1854-ben megépült a Kecskemét–Szeged–Temesvár-vonal, Cegléd az egyik legfontosabb csomóponttá, kelet és dél elágazási pontjává vált, s alig akadt párja a teher- és a személyszállításban, de később, miután már valóban megépült „száz és ezer” vasút az országban, akkor sem veszített jelentőségéből. A századfordulón mindenképp megérdemelt egy pompás pályaudvart, annak ellenére is, hogy kisvárosként Cegléd igencsak „vérszegénynek” számított: nem volt elég iparosodott és nagyvilági, mezővárosnak viszont nem volt eléggé paraszt. Jellemző, hogy alighogy megépült az új állomás, elképesztő tömegközlekedési javaslat került elő: járjon normál nyomtávú vasút a belvárosban! Valójában egy helyiérdekű járatról volt szó, ami a környéki tanyavilágba szállította az utasokat és főleg visszafelé a bort. A Cegléd–Csemő-vonalat 1909-ben adták át, két évvel később meghosszabbították a kupai kovácsmajorig, ám a teljességhez tartozik, hogy Csemő mint önálló település csak 1952-ben jött létre Cegléd és Nagykőrös külterületeiből. A vonat 1978-ig közlekedett, a vasútállomás előtti térről indult, onnan, ahol ma a droszt és a parkoló áll. De volt itt keskeny nyomtávú vasút is! 1927–1973 között járt – szintén keresztül a városon.

Megpróbáljuk magunk elé képzelni, milyen lehetett úgy nyolcvan évvel ezelőtt megérkezni ide, de nem nagyon sikerül. Igaz, hogy egy 275-ös gőzös ott díszeleg kiállítva a peron mellett, sokáig ilyen húzta a csemői vonatokat, ám ettől még inkább zavarba jövünk. Még hogy ilyenek indultak volna az állomás elől? Kizárt dolog. A díszburkolattal jól kikövezett téren ma egy óriási parkoló áll, a 2008-ban felújított felvételi épületen aranyszínű tábla hirdeti büszkén: a „csomópont és a parkoló fejlesztése az Új Magyarország fejlesz­tési terv keretében valósult meg”. Mondhatnánk persze, hogy milyen jó lenne, ha minden állomásunk ehhez hason­lóan újulna meg, csakhogy amit itt elkövettek, kifejezetten a jó ízlés ellen való.

Mert hiába van rend és tisztaság (s vélhetően magas színvonalú berendezések), ha az épület nagy része kihasználatlanság miatt le van zárva, ha a pénztárosokon és a váróteremben ücsörgő pár emberen kívül a kutya se veszi igénybe. A ceglédi állomásnak sincs nagyobb jelentősége egy pesti villamosmegállóénál: utasok jönnek, utasok mennek, mind egyenesen a dolgára.

Ettől persze még lehetne szép is az egész, de nem az. A kinti parkolóhoz hasonlóan a vasút felőli oldalra is bőven jutott a bordó és sárga műkőből. A peronokat vaskos állványzattal övezték, s vaskos tetőcseréppel fedték le: az új elemek olyan mennyiségben, olyan sűrűséggel telepednek az elegáns régi állomás elé, hogy az szinte fojtogató. Ráadásul sikerült egy olyan, még a műköves stílustól is idegen, hullámlemezből tákolt esővédőt felhúzni az épület elé, hogy az ablakból kinéző utas egészen biztos, hogy semmit nem lát majd abból, amit Pfaff Ferenc több mint száztíz évvel ezelőtt megálmodott. A nagyrészt kihalt épületet 2012-ben nyilvánították műemlékké, Pfaff is kapott egy emléktáblát. De ha innánk egy kávét vagy bármit, közvetlenül az oldalsó kijáratnál van egy büfé. Ha nem vigyázunk, könnyen elsüllyedhetünk a bokáig érő sárban.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.