Szivárvány családok – melegparádé Bécsben

  • Gerevich András
  • 2012. június 21.

Lokál

Gyerekek és család, szeretet és tisztelet, meleg rendőrök és buszvezetők. Ilyen volt a bécsi szivárványparádé.

A Vienna Pride magazin címlapján pár hónapos csecsemő ül szivárvány lepedőn, és kiöltött nyelvvel az olvasó szemébe néz. Egy barátnőm nem is értette, miért forgatok valami kismamamagazint, mire felvilágosítottam, hogy ez a bécsi meleg szivárványparádé műsorfüzete. Igen, a gyerekvállalás és a család itthon is napirenden lévő tematikája köré szervezték az idei bécsi LMBT fesztivált, persze teljesen más üzenettel. A szlogen: Born this way (azaz: így születtem – a pólófeliratok szerint: Born this gay, vagyis ennyire melegnek…). A cél természetesen nem a homoszexualitás tudományos magyarázata volt. Nem az volt a kérdés, hogy ez genetikai örökség-e vagy tanult identitás – ezen ők már túl vannak. Mert mindegy.

Sokkal aktuálisabb viszont a meleg szülők, meleg családok rejtett jelenléte, a melegek gyerekvállalásának, örökbefogadásának törvényi szabályozása. A leszbikus pároknak ősidők óta vannak gyerekeik, ezért az a politikai üzenet, hogy a jogalkotásban, a szociális támogatások szétosztásában őket is családnak kell tekinteni. Rainbow families. Szivárvány családok. Sőt egy másik, fontosabb szlogen szerint: „Az elfogadás a családban kezdődik.” Mi melegek is családhoz tartozunk, sokan családapák, családanyák vagyunk. Sok gyerek részt is vett a felvonuláson, és nemcsak a melegek csemetéi, rokonai, hanem sok hetero család is kijött a bulira. A gyerekek olyan jól szórakoztak a transzvesztitákon, mint előző nap a vidámparkban a bohócokon, élvezték a nagy köztéri mulatság pörgését és lendületét.

A műsorfüzet bevezetőjét a bécsi polgármester írta. Kulcsszavai a szeretet, a tisztelet, az elfogadás és az egyenlőség. Bátorság kell ahhoz, írja, hogy sokszínű társadalomban éljünk. Szavak, amelyek magyarul elvesztették jelentésüket, ha a nagypolitikában melegekről esik szó. Bécs városában az ünnep tiszteletére a fontos középületeken kint lengett a szivárványos zászló: a városházán, a Burgtheateren, az egyetem főépületén, a szociáldemokrata párt (SPÖ) székházán, de ott lobogott a kis osztrák zászló mellett minden bécsi villamos elején is. Bécs főterén, a Rathausplatzon felépítették a Szivárvány falut civil sátrakkal, sörözőkkel, boltokkal, diszkóval és kulturális műsorokkal. Nem a szeparáció, a gettósodás volt a cél, hanem éppen az, hogy a város központi terének körforgásába építsenek bele egy helyet, ahova mindenki betérhetett, és közelebbről megismerhette a melegek világát.

A négyórás felvonulásra lezárták a teljes Ringet, az öt kilométer hosszú bécsi kiskörutat, ahol lassan haladtak át a bulira feldíszített, táncosokkal vonuló kamionok, motorosok és a mellettük hömpölygő tömeg. A becslések szerint 150-200 ezer ember vett részt a meneten a teljesen átlagos öltözetben sétáló egyetemistáktól és nagyszüleiktől a női ruhában parádézó transzvesztitákig, tolókocsiba ültetett latexruhás apácától osztrák népviseletben ünneplő asszonyokig. Fiákerek elé félmeztelen férfiakat fogtak be kantárral. Miközben lehettél bárki és öltözhettél bárhogy, a kosztümök versengtek egymással: ki tud extrémebben, kihívóbban kiöltözni. Mert ilyen az igazi karnevál. Nem a gyerekeket akarták elcsábítani, nem a szülőket akarták megbotránkoztatni, hanem a szó legnemesebb értelmében provokáltak – parodizálták saját magukat és a társadalmat, olykor gúnyosan, de mindig játékosan és humorral. Az egész parádé olyan szórakoztatóan magamutogató volt, olyan cirkuszira kerekedett a hangulat, hogy szinte semmi fülledt erotikát nem sugárzott. Az éjszakai bulik a korhatáros szórakozóhelyeken természetesen már másról szóltak.

Felvonult a meleg buszvezetők és a meleg rendőrök egyesülete is. Különben, pesti szemnek szokatlanul, rendőr rajtuk kívül alig volt, csak elvétve itt-ott, és nem vették körbe dupla kordonnal a menetet. Mindenki csatlakozhatott, és bármikor kiszállhatott – mert nem voltak gyűlölködő neonácik, nem voltak atrocitások, nem voltak kirekesztő fasiszta provokátorok, mint itthon. Hiába Bécs Nyugat-Európa talán legkonzervatívabb fővárosa, a parádé olyan volt, mint bármely nyugati nagyvárosban: civilizált, barátságos, emberi és szórakoztató.

Az egész menetben a legszomorúbb színfolt talán a budapesti Eurogames szervezőinek furgonja volt. Kicsi, egyszerű, színtelen. A szórólapokból is hamar kifogytak, amivel a külföldieket próbálták Magyarországra csalogatni. Nem őket minősíti ez, hanem az árvaságukat: itthon az állam és a főváros kihátrált az európai szintű esemény mögül. Néhány nap múlva, június 27-én kezdődik a sportrendezvény, de a mai napig titkosak a helyszínek, annyira retteg idehaza mindenki az atrocitásoktól. A bécsi fesztivál magazinja is ad régiós kitekintést: sok jót írnak a lengyelekről, és szomorúan számolnak be a magyar, orosz és belorusz fejleményekről. Nem szívesen jönnek hozzánk ünnepelni, legfeljebb a megrögzött aktivisták érzik kötelességüknek, hogy Budapestre is átugorjanak.

Bár nem láttam, azt hallottam, hogy volt egy kisebb katolikus ellentüntetés. Aki mesélte sem látta, csak pletykaként terjedt a hír. Kis csoport lehetett. Volt hova menniük a konzervatívabb ízlésűeknek is. Bécs színes nagyváros, sok esemény megfér egymás mellett zavartalanul. A Szivárvány falu mögötti városházán és több templomban ekkor zajlott a híres Franz Schubert kórusverseny, a Pride-dal párhuzamosan, de attól függetlenül. A budapesti Cantate vegyeskar öt díjat is hazahozott, többek között a verseny nagydíját. A két esemény nem zavarta egymást – legfeljebb néhány kórista csatlakozhatott a verseny után a melegbulihoz.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.