Akkor is hazudnak, amikor kérdeznek

  • narancsblog
  • 2016. július 21.

Narancsblog

A kormány legújabb plakátjai nem szólnak többről gusztustalan gyűlöletkeltésnél. Ebben a helyzetben három dolgot tehetünk.

Miután a kormány kijött legújabb menekültellenes plakátjainak tervezetével, a sajtó egy része az állítások igazságtartalmát kezdte méricskélni. Ha jól értjük, az Index összeállítása arra jut, hogy a hat plakátból három inkább igaz, mint nem, kettő igazságtartalmát nehéz megítélni, egy pedig teljes hazugságot tartalmaz. Oké, a kormány kicsit a saját szája íze szerint állítja be a tényeket, Isztambult Európához csapja, hogy kerek legyen a terrorakciók halottainak száma, de összességében mégis van abban valami, amit mondani akar – nagyjából ezt szűrheti le a cikkből a nyájas olvasó.

Pedig kurvára nincs így.

Másfél év intenzív agymosás után azon szőrözni, hogy mekkora városra is gondoltak, amikor egy városnyi illegális migráns betelepítéséről kamuznak, hát, méretes aránytévesztésnek tűnik. A terrortámadásos mondatnál az Index szerzői is megállapítják, hogy nyelvtani értelemben hiába igaz az állítás, ha az üzenete, azaz a bevándorlás és a terrorizmus összemosása hazugság. Ugyanez – a politikai kontextus és a keretezés végletes manipuláltsága – az összes többi plakátról is elmondható.

Az október 2-i népszavazásra különösen ráillik az „akkor is hazudnak, ha kérdeznek” bonmot, hiszen a kormány már a kérdésben elsüti saját fogalmi ferdítését (a híres „betelepítést”), továbbá azt hazudja, hogy egy magyar népszavazás felülírhatja az uniós keretrendszerben hozott döntéseket. Ami nem igaz, így a népszavazást nem is lett volna szabad kiírni.

Aztán az egész népszavazási kampányon (amit egyébként jóval a hivatalos kampányidőszak előtt elkezdtek) átsüt a menekültkérdés „illegális bevándorlási” kérdéssé konvertálása, ami kezdetektől a Fidesz stratégiájának főeleme volt: olyannyira fontosnak tartották, hogy az MTI máig az „illegális bevándorlás” címke alatt hozza a menekültválságról szóló híreket. Erre az alaphazugságra rakódik rá az „illegális bevándorlók” kollektív megbélyegzése (terroristák és nemi erőszaktevők), valamint a heveny „brüsszelezés”.

Mára a kormány kialakított egy olyan kommunikációs közeget, amelyben fölösleges az egyes állítások igazságtartalmát értékelni. A feltehető kérdések és a rendelkezésre álló fogalmak tudatos torzítása oda vezetett, hogy a migrációs „vitában” elhangzott legtöbb mondatnak a gyűlölet szításán kívül egész egyszerűen nincsen értelme.

Ebben a helyzetben három dolgot tehetünk. Rámutathatunk, hogy a menekültekkel szemben felkorbácsolt gyűlölet nem áll meg a menekülteknél, könnyen a kormány szerint is „legális” bevándorlók, a már itt született más bőrszínűek vagy bármelyikünk ellen fordulhat. Felhívhatjuk a figyelmet arra, hogy az EU-val szemben feltámasztott ellenérzések nem feltétlenül maradnak az „euroszkepticizmus” szintjén, mint azt a brit példa érzékletesen demonstrálta.

Végül nem marad más hátra, mint hogy kifejezzük mélységes undorunkat és megvetésünket.

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.