Drámai kudarcot vallott Vidnyánszky Attila

  • narancs.hu
  • 2016. június 22.

Narancsblog

A színházi szakma visszaszorította a bosszúálló hódítót.

Egyelőre mintha senki nem venné észre, milyen drámai kudarcot vallott Vidnyánszky Attila és a politikai akarnokság.

A Pécsi Országos Színházi Találkozó története ugyanis leginkább erről szólt az elmúlt években.

Vidnyánszky Attilát régóta idegesítette a POSZT, ezt onnan lehet tudni, hogy mondta. Ezért nem meglepő, hogy a Nagy Térfoglaló, a NER első számú színházi embere a 2010-es kormányváltás után nem csak a Színházi Bizottság, a Nemzeti Színház és a kaposvári színészképzés irányítását szerezte meg, hanem a legfontosabb színházi fesztivált is. Némi zsarolás után az egyszemélyi uralma alatt álló Teátrumi Társaság bevásárolta magát a POSZT-ba, amit Vidnyánszky telerakott az embereivel, akik tavaly beválogatták és rekordmennyiségű díjjal halmozták el az előadását. Aki ezek után megosztottságról, ideológiai vitákról, kettészakadt szakmáról beszél, az a gondolkodást spórolja meg. Vagy csak fél a szembenézéstől.

false

 

Fotó: MTI

 

Nem jobb- és baloldal csatározását láthattuk az elmúlt öt évben, hanem azt, hogyan reagál a színházi szakma, amikor néhány markos legény rájuk töri az ajtót, kirúgja alóluk a széket, majd helyet foglal, és kéreti felszolgálni a vacsorát. Nos, nem reagált különösebben karakánul. Már a desszertet kanalazták az új urak, amikor néhányan megelégelték a felszolgálást, és faképnél hagyták őket. Tavaly a versenyelőadások harmada visszalépett, a kritikusok bojkottjához pedig a magyar szellemi élet legjobbjainak sokasága csatlakozott, és a színházi programok helyett ezekről a botrányokról szóltak a hírek. Az új POSZT, amit Vidnyánszky magának alkotott, megbukott.

A jó hír tehát az, hogy politikai kapcsolatokkal sem lehet mindent elintézni és mindenkit elnyomni, mert a magyar színházi élet önvédelmi mechanizmusai, bár későn, de aktivizálódtak. És mert a nézők sem fognak odamenni államtitkárokat és rossz előadásokat nézegetni. Pécs városa dönthetett volna úgy, hogy bezárja az egész boltot, de inkább új vezetést nevezett ki, akik azóta szemmel láthatóan a normálisra emlékeztető üzemeltetésre törekednek. Felkértek például egy tanácsadó testületet, amelynek Vidnyánszky és az ő teátrumi emberei mellett Máté Gábor, Mácsai Pál, a kritikusokat képviselő Stuber Andrea, vagy a mostani igazgató ellenében pályázó Komáromi György is tagja, elnöke pedig Hegedűs D. Géza. A rossz hír, hogy ez az új POSZT sem lett jó. Az általános vélekedés szerint a nem kiemelkedően erős mezőnyből a legjobb előadások kapták a díjakat a hozzáértő zsűritől, és bár Vidnyánszkyt is beválogatták, most nem kellett nyernie. Ez örömteli. Ahogy az is, hogy jók a kísérőprogramok és hogy az új vezetés próbál kereskedelmi szempontokat is érvényesíteni, és nyitni a populárisabb horizontok, például a popkoncertek irányába. Csak az a baj, hogy ezzel párhuzamosan kivesztek a kritikai beszélgetések, a szakmai fórumok, vagyis háttérbe szorult a színház a színházi fesztiválon. Ami a tudósításokban felemlegetett szervezési bakiknál is kínosabb.

Minderre nyugodt szívvel lehet azt mondani, hogy a politikai hátszéllel érkező betolakodók szétverték a POSZT-ot, ami nyomasztó megalkuvások árán újult meg és teli van hibával. De lehet azt is mondani, hogy a szakma visszaszorította a bosszúálló hódítót, és elfogadható kompromisszumokkal létrehozott egy olyan helyzetet, amiben ki lehet javítani a hibákat.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.